Hej är det möjligt att identifiera armeringsjärn i en 25 cm tjock bärande betongvägg?
Finns det några typer av verktyg? Har hört regelsökare och magnet ska funka,
Är det någon här som vet ungefär hur djupt armeringsjärn brukar sitta i väggen? Ska nämligen öppna ett 8cm djupt, 30 brett och höjd hål, så nästan in till mitt av väggen. Ska göra enligt bilden men kan inte ha sönder armeringsjärn enligt föreningen
tack!
Finns det några typer av verktyg? Har hört regelsökare och magnet ska funka,
Är det någon här som vet ungefär hur djupt armeringsjärn brukar sitta i väggen? Ska nämligen öppna ett 8cm djupt, 30 brett och höjd hål, så nästan in till mitt av väggen. Ska göra enligt bilden men kan inte ha sönder armeringsjärn enligt föreningen
tack!
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Ja det beror ju alldeles på hur den som armerade väggen gjorde, du får nog bila och se hur det ser ut. Det finns ingen möjlighet att regla upp väggen istället för att slippa krångla med väggen?
Jo dock får vi flytta fram köket 8 cm vilket blir tight.. tänker om någon här vet om det finns någon slags standard på väggarnas armering i nybyggenJanneJanne123 skrev:
Om armeringen ligger någorlunda grunt så prova att dra en neodymiummagnet över väggen. Sådana finns att köpa på många ställen nu för tiden, men finns även i mekaniska hårddiskar. Bara att skruva upp en gammal disk och plocka ut.
Uppdatering:
Anlitade en konstruktör och fått det skriftligt utlåtande. 1500kr. Så pass djup bärande betongvägg har inga problem att kapa armering på så grund öppning enligt konstruktören.
Nu ska styrelsen ta beslut vilket jag redan har fått muntligt ok så länge jag har utlåtande från konstruktör
Kanske kan börja redan i år
Anlitade en konstruktör och fått det skriftligt utlåtande. 1500kr. Så pass djup bärande betongvägg har inga problem att kapa armering på så grund öppning enligt konstruktören.
Nu ska styrelsen ta beslut vilket jag redan har fått muntligt ok så länge jag har utlåtande från konstruktör
Kanske kan börja redan i år
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Identifiera bärande väggar
Planlösningar -
Identifiera bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bärande konstruktion? Vågar man kapa armeringsjärnen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med att identifiera bärande väggar
Planlösningar -
Identifiera bärande vägg (se bilder och ritningar) AKUT
Byggmaterial & Byggteknik