Som byggare hade jag aldrig gjort ett tak så här :-( men nu står jag här med ett gammalt förråd där två låglutande tak möts i en ränndal och vattnet ska åt ena hållet och rinna ner i ett stuprör/tratt.

Platt tak med låglutande ränndal där vatten samlas; taket har mörk takpapp och omgivningen visar växter och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak där två låglutande sektioner möts i en ränndal med stillastående vatten, omgiven av radhus och buskage.
Skapa konto

De två taken lutar 5-10° och möts i mitten. Ränndalen blir alltså precis vågrät vilket är skit. Jag skaffade innan omläggning av taket en vanlig ränndalsplåt och hade två idéer på att få lutning på den:

1. Såga till en avlång trekantig bit av typ plywood:
Två låglutande tak möts i en ränndal, där vatten samlas och orsakar potentiella läckageproblem.
Skapa konto

2. Sätta kilar som är längre och större längst bort från kanten.
Platt tak med ränndal där vatten samlas, omgiven av två låglutande tak, med problem vid avrinning i ett gammalt förråd.
Skapa konto

Plywood-lösningen ger ju ett lutande plan åt kanten till, men däremot går det inte att lägga en vanlig ränndalsplåt på den eftersom den i andra ledden är helt vågrät/platt. Det blir också en något besvärlig kant där plywooden tar slut.

Kilarna ger ännu större kant att ta sig över för vattnet när det rinner från taket och ner mot kilarna. Dessutom är plåten för svag för att hänga i luften mellan kilarna, så man skulle nästan behöva en "konstant kil" hela vägen.

En tredje variant vore att palla under på reglerna under råsponten men då behöver hela taket läggas om inkl råspont.

Jag valde bort alla tre lösningar och tänkte att det får väl ligga vågrätt då med lite vatten som blir ståeende i ränndalen. Men det behövs så små mängder vatten innan det när upp till den klistrade pappen och minsta lilla hål där gör att vatten rinner in under vilket är precis vad som händer nu :-(

Hur hade ni gjort?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Som byggare hade jag aldrig gjort ett tak så här :( men nu står jag här med ett gammalt förråd där två låglutande tak möts i en ränndal och vattnet ska åt ena hållet och rinna ner i ett stuprör/tratt.

[bild]
[bild]

De två taken lutar 5-10° och möts i mitten. Ränndalen blir alltså precis vågrät vilket är skit. Jag skaffade innan omläggning av taket en vanlig ränndalsplåt och hade två idéer på att få lutning på den:

1. Såga till en avlång trekantig bit av typ plywood:
[bild]
2. Sätta kilar som är längre och större längst bort från kanten.
[bild]

Plywood-lösningen ger ju ett lutande plan åt kanten till, men däremot går det inte att lägga en vanlig ränndalsplåt på den eftersom den i andra ledden är helt vågrät/platt. Det blir också en något besvärlig kant där plywooden tar slut.

Kilarna ger ännu större kant att ta sig över för vattnet när det rinner från taket och ner mot kilarna. Dessutom är plåten för svag för att hänga i luften mellan kilarna, så man skulle nästan behöva en "konstant kil" hela vägen.

En tredje variant vore att palla under på reglerna under råsponten men då behöver hela taket läggas om inkl råspont.

Jag valde bort alla tre lösningar och tänkte att det får väl ligga vågrätt då med lite vatten som blir ståeende i ränndalen. Men det behövs så små mängder vatten innan det när upp till den klistrade pappen och minsta lilla hål där gör att vatten rinner in under vilket är precis vad som händer nu :(

Hur hade ni gjort?
Jag tänkte på den tredje varianten, eller en version av den med att sala på med ett extra lager spont/skivmaterial och sen ny papp : Dvs höj taket så att du kan få lutning i ränndalen mot stupröret

Alternativt: Lägg ett plåttak ovanpå. Eftersom du läktar upp för det så kommer du då höja upp plåten och kan då lägga en ränndal med lutning som "går emot" i bortre ändan och faller av ned mot stupröret...du kan ju i princip ha kvar all papp + existerande ränndal under då också

Men surt är det om du i övrigt har ett fungerande tak :/

Pappläggarna brukar lägga kilar av hård isolering ,typ markskivor.
Och det verkar onödigt att lägga en ränndal av plåt där,bättre med papp

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Frågan är lite hur det ser ut bakom kameran men det kan gå att bygga en trekantig kil av stenull eller plyfa och reglar och lägga på med papp, Här duger inte självtäck från byggmax utan här krävs svetsad papp.

Behöver vattnet "förbi" bakifrån och du bara vill försöka fylla svackan kan man faktiskt göra det med sand eventuellt I kombination med takboard om det är djupt. Perfekt blir det inte men aningen bättre.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Pappläggarna brukar lägga kilar av hård isolering ,typ markskivor.
Och det verkar onödigt att lägga en ränndal av plåt där,bättre med papp
Hur kommer man tillrätta med den "kant" som blir bakåt där man måste höja ränndalen (oavsett om den är i papp eller plåt) ?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Tack för tips och idéer. "Bakom kameran" är grannens tak som sitter ihop med mitt, men som samlar ihop sitt vatten separat med en helt annan lösning.
Så den förhöjda ränndalen kommer ju rendera i en hög kant som "stupar rakt ner" i gränsen mellan hans och mitt tak. Å den kläs i sin tur in med svetsad papp. Det är alltså inte frågan om självklistrande "byggmax-papp" utan hela taket läggs med svetsad papp.

Ränndal av plåt kanske är onödigt. Skulle ju gå med papp också. Jag tänker dock att plåt är mer åldersbeständig (spricker inte efter 25 år) å dessutom så rinner vattnet bättre på plåt än på papp (kräver lite lägre lutning). Finns det nån nackdel med plåt förutom att den kostar några kronor att beställa?

För övrigt så lutar det åt lösningen att lägga en plywoodskiva i form av en trekant, bygga under den om det känns nödvändigt, sen en plåt måttbeställd efter skivan, bockad på sidorna för att följa taket upp lite grann, å så avslutas det med att svetsa papp på detta.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Svagheten är inte plåten utan skarven plåt mot papp, och den är inte att lita på 😉

En skarv papp mot papp är en homogen(isch) svets medans en skarv papp mot plåt är papp limmad(het-klistrad? Smält-limmad??) på polyesterfärg som är målat på varmförzinkningen av en plåt, även fast man såklart kan säga svetsa och alla fattar så går det av definition  inte att svetsa papp mot plåt.

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En skarv papp mot papp är en homogen(isch) svets medans en skarv papp mot plåt är papp limmat(het-klistrat? Smält-limmat??) på polyesterfärg som är målat på varmförzinkningen av en plåt, även fast man såklart kan säga svetsa och alla fattar så går det av definition  inte att svetsa papp mot plåt.
Aha, det är ju ett sätt att se det. Vad det heter spelar ingen roll, men menar du att i praktiken så är det svårt att fästa pappen mot plåten utan att det blir några håligheter där vatten kan leta sig in, alternativt att det släpper över tid?

Att ha ränndalsplåt, men då oftast i lutande ränndalar när man lägger tegelpannor, är ju dock väldigt vanligt. Men det kanske är ett problem även där, fast det då handlar om underlagspapp?

Rickard.
M martinradbo skrev:
men menar du att i praktiken så är det svårt att fästa pappen mot plåten utan att det blir några håligheter där vatten kan leta sig in, alternativt att det släpper över tid?
Ja.
M martinradbo skrev:
Att ha ränndalsplåt, men då oftast i lutande ränndalar när man lägger tegelpannor, är ju dock väldigt vanligt. Men det kanske är ett problem även där, fast det då handlar om underlagspapp?
Det är att jämföra äpplen och päron, man ansluter inte teglet alls mot plåten utan överlappningen och taklutningen tar hand om vattnet. På så låglutande tak som du har kan man inte lita ett dugg på vilket håll överlappen är utan allt måste vara tätt punkt. En plåtränna kommer helt enkelt aldrig vara en bra idé på ett papptak.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja.

Det är att jämföra äpplen och päron, man ansluter inte teglet alls mot plåten utan överlappningen och taklutningen tar hand om vattnet. På så låglutande tak som du har kan man inte lita ett dugg på vilket håll överlappen är utan allt måste vara tätt punkt. En plåtränna kommer helt enkelt aldrig vara en bra idé på ett papptak.
Tack, det får bli papp istället för plåt i ränndalen, du har övertygat mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.