11 467 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Idag hittade jag en gammal matkällare
Det kan ju vara en viss skillnad om jordkällaren håller för att vara i den och för att man kliver omkring på den...mexitegel skrev:
Alla stenar i ett stenvalv är ju mer eller mindre bärande, så det är väl inte helt bra att plocka bort en sten...
På föräldragården finns också en stenkällare som hade en förfallen överbyggnad i trä. Denna rev vi och i det arbetet gick vi ovanpå valvet. Jag trampade igenom när en sten släppte och sen dess är det tillträdesförbud på den källaren då vi ansåg det som risk att den skulle rasa ihop. Vi funderade då också på att restaurera den, men kom aldrig så långt. Vore därför intressant om du ville starta en träd så vi kan följa din restaurering när den väl börjar.
Har en vid jaktstugan och skulle aldrig få för mig att gå på den, känns som den skulle rasa, men den är ju guld värd när man kan förvara saker frostfritt. Till exempel kan ta fram en kall dryck efter jakten. Skulle vara kul att renovera upp den men kanske skulle nog i så fall satsa mer på funktion än på bevarande av gamla tider.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 077 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 077 inlägg
Är det bara Gotland eller alla länsstyrelser?L lyuiop skrev:Om jag inte mins fel så är det möjligt fram till 2028 att söka bidrag för att återställa jordkällare om den är från femtiotalet eller äldre. Syftet tror jag var ökad beredskap. bidraget täcker halva kostnaden upp till 30.000 men man får lov att räkna in sina egna arbetstimmar till 200kr/h så att komma upp i 60.000 går ganska fort
Klicka här för att svara