10 991 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Idag hittade jag en gammal matkällare
Kul fynd tycker jag.L lyuiop skrev:Vi har den här gamla grunden ifrån en byggnad som tidigare ska ha stått på våran tomt. Nu skulle jag gräva ur den eftersom jag ville passa på att använda den fina gamla stengrunden för att bygga en uteplats över den.
När jag plockar upp en större sten så inser jag att det finns en källare under som jag inte visste något om.
Jag vill så klart gräva fram öppningen som någon för länge sedan har gömt under skrot sten och jord.
Är det något särskilt jag borde tänka på innan jag kliver in i min nygamla matkällare.
Det ser lite farligt ut med stenarna i taket.
Annars ser inte jag någon fara. Det är ju inte Tutankhamun precis.
Med lite fantasi och insperation kan detta bli något fantastiskt.
Nyfiken på varför det är ett snyggt murat hörn?L lyuiop skrev:En liten uppdatering på hur långt jag hunnit gräva mig ner till ingången. Nu börjar dock stenarna bli för tunga att lyfta ur gropen. Jag måste alltså gräva en längre sträcka i slänten framför ingången för att kunna släpa ut stenarna. Därefter blir det att försiktigt avlägsna stenarna som sitter fast kilade i öppningen. Ifall att det skulle visa sig att dem bär upp en del av taket.
Känns som om det döljer något!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårds"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Går det verkligen att få bidrag för att gräva ut en gammal matkällare? Vad täcker bidraget i så fall?L lyuiop skrev:
Alla stenar i ett stenvalv är ju mer eller mindre bärande, så det är väl inte helt bra att plocka bort en sten...L lyuiop skrev:
På föräldragården finns också en stenkällare som hade en förfallen överbyggnad i trä. Denna rev vi och i det arbetet gick vi ovanpå valvet. Jag trampade igenom när en sten släppte och sen dess är det tillträdesförbud på den källaren då vi ansåg det som risk att den skulle rasa ihop. Vi funderade då också på att restaurera den, men kom aldrig så långt. Vore därför intressant om du ville starta en träd så vi kan följa din restaurering när den väl börjar.
Om jag inte mins fel så är det möjligt fram till 2028 att söka bidrag för att återställa jordkällare om den är från femtiotalet eller äldre. Syftet tror jag var ökad beredskap. bidraget täcker halva kostnaden upp till 30.000 men man får lov att räkna in sina egna arbetstimmar till 200kr/h så att komma upp i 60.000 går ganska fortuseless skrev:
Klicka här för att svara