Hej.

Vi håller på att renovera ett hus byggt sjuttio. Riskkonstruktion med oisolerad platta, nertrampade tryckta syllar som det vilar ett golvbjälklag på.

Golvet har klarat sig bra, men då vi ända skall göra så jäkla mycket med huset inklusive nya golv känns det lika så gott att göra en bättre lösning nu med en gång.

Golvet rivs ner till plattan. Sedan rengöring, golvavjämning (el likn). Därefter Ventitex, Platon, cellplast, spån, lumppapp och därefter parkett.

Är läget klart? Bra, då fortsätter vi till problemet..

Huset är ombyggt från 1-plans till 1,5-plans, vilket har medfört att en viss last vilar på en längsgående innervägg. Denna innervägg står på golvreglarna (cc 60). Jag vill INTE ha någon organisk kontakt innervägg till plattan. Så hur gör man?

Jag har en bror som jobbar med metallbearbetning vilket har gjort att jag har funderat på att stämpa av med domkraft, slå bort en regel och ersätta denna med ett stående fyrkantsrör 70*70 (eller vad det heter?).

Några andra förslag? Se bild.

• innervägg-int.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om det finns isodrän/pordrän skivor som är hårda nog. De är ju kapilärbrytande.

Annars kanske eps betong eller lecablock kan vara anavändbart. Man får ju då anpassa höjden mot ditt övriga golv

mats_o skrev:
Undrar om det finns isodrän/pordrän skivor som är hårda nog. De är ju kapilärbrytande.

Annars kanske eps betong eller lecablock kan vara anavändbart. Man får ju då anpassa höjden mot ditt övriga golv
Vad tror du om platonmatta fram till dessa eventuell stålprofiler och där avsluta med ett kantuppvik avsett för innerväggar ner till plattan?

Men, när man åtgärdar sådant här idag,
1. Stampar man ev upp
2. Tar bort syllen.
3. Lägger dit tjärpapp/asfaltsremsa mellan syllen och plattan.
Det duger åt de flesta.

Om du är verkligen paranoid, kan du lägga dit en syll av stål, men jag skulle nog fortfarande ha tjärpapp mot plattan.

Tja, något paranoid kanske jag är.

Innerväggen står ej på syll, den står på reglar vinkelrätt mot syll.

Min tanke, och förhoppning var att försöka få så få skarvar i platonmattan som möjligt och jag hade en fåfäng förhoppning om att kunna lägga platon matta även under nämnda innervägg, med urtag för stålprofiler, stålregel eller andra lösningar.

Jag antar att även lecasten med tjärpapp om undersidan av innerväggen skulle kunna funka, och att jag då bör ha kantuppvik vid lecastenen?

Hur har det gått med innerväggarna?
Jag funderar själv på detsamma, lyfta innerväggarna som står på bottenreglarna i mitt 70-talshus - och försöka få emellan plast. Det nyrenoverade badrummets reglar kanske man kan göra som du har sagt, lägga stålprofiler intill befintliga reglar och sedan på något sätt slå bort träreglarna.
F.ö. river jag hela botten, lägger in platon och cellplastblock, och ovanpå läggs värmegolv till luft/vattenvärmepump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.