Så hantverkarna har börjat kakla mitt badrum. Dom är anslutna till BKR. Plattorna är 30x60 och väggen är 170 cm.
Läste att man bör sträva efter centrerad linje, men här har de alltså placerat hela plattor på vänster sida och kapat plattorna på höger så att de två mittlinjerna är "offset".
räknar man på det hela så hade de kunnat haft 25 - 60 - 60 - 25 på bredd, vilket gett symmetri. Samt att man har valt att ge symmetri nedifrån och upp genom att kapa botten och toppen istället, istället för att sträva emot hel platta i golv och mindre i tak.
Sen om man tittar på kapningen på nära håll så verkar den ju inte direkt snyggt utförd. Är detta något man ska acceptera, eller är jag för petig?
inte symmetriskt
Fult skuret, kommer fog täcka det?
Läste att man bör sträva efter centrerad linje, men här har de alltså placerat hela plattor på vänster sida och kapat plattorna på höger så att de två mittlinjerna är "offset".
räknar man på det hela så hade de kunnat haft 25 - 60 - 60 - 25 på bredd, vilket gett symmetri. Samt att man har valt att ge symmetri nedifrån och upp genom att kapa botten och toppen istället, istället för att sträva emot hel platta i golv och mindre i tak.
Sen om man tittar på kapningen på nära håll så verkar den ju inte direkt snyggt utförd. Är detta något man ska acceptera, eller är jag för petig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inte symmetriskt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fult skuret, kommer fog täcka det?
Det är inget jag eftersträvar i alla fall, särskilt inte ibland när kunderna är snåla och har köpt snålt med plattor och då kan man absolut inte hålla på och centrera allting. I ditt fall så är det bättre att eftersträva så stora plattbitar som möjligt och inte enligt ditt schema, i så fall hade det varit bättre att köpa mindre plattor.
"Fult skuret"?
Det kommer ju plattor på resten av väggarna och dessa kommer att täcka den fula klippningen..........
Edit: Förstår inte varför vissa tror att det är en garanti att det blir ett snyggt bara för att plattsättaren är ansluten till BKR, det är ju inte någon estetisk kurs du går utan endast en kurs som ger dig rätt att skriva ut våtrumsdokument vilket egentligen bara krävs vid nybyggen och vissa BRF kräver det. Inga försäkringsbolag kräver det i alla fall.
"Fult skuret"?
Det kommer ju plattor på resten av väggarna och dessa kommer att täcka den fula klippningen..........
Edit: Förstår inte varför vissa tror att det är en garanti att det blir ett snyggt bara för att plattsättaren är ansluten till BKR, det är ju inte någon estetisk kurs du går utan endast en kurs som ger dig rätt att skriva ut våtrumsdokument vilket egentligen bara krävs vid nybyggen och vissa BRF kräver det. Inga försäkringsbolag kräver det i alla fall.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag hade ju i så fall satt plattorna 55+60+55 på den väggen och vad beträffar skärningen är det ju helt ointressant då den andra väggens plattor samt silikon i väggvinkeln kommer att dölja detta sen.
Granitkeramik är ibland väldigt svåra att knäcka utan att de flisar på det viset.
Granitkeramik är ibland väldigt svåra att knäcka utan att de flisar på det viset.
Jag hade nog satt plattorna som tidigare skribent föreslår, 55+60+55. Det hade gett minimalt med spill och ett snyggt resultat.
Sen är det inte fel utfört då ni inte tycks ha någon överenskommelse om hur indelningen ska göras.
Det verkar heller inte som om att någon inredning eller porslin ska centreras på väggen och då skulle nog inte jag bry mig så mycket. Blir det duschhörna där till höger så kommer det också göra att avvikelsen döljs en del.
Sen är det inte fel utfört då ni inte tycks ha någon överenskommelse om hur indelningen ska göras.
Det verkar heller inte som om att någon inredning eller porslin ska centreras på väggen och då skulle nog inte jag bry mig så mycket. Blir det duschhörna där till höger så kommer det också göra att avvikelsen döljs en del.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har man speciella krav på hur det ska monteras är det ju lämpligt att kommunicera det med hantverkaren innan jobbet påbörjas. Helst redan när det beställs. Man kan inte förutsätta att alla har samma preferenser.
Klicka här för att svara