Byggahus.se

iCell isoleringskiva, vilket flamskyddsmedel?

1. H
    Medlem · 53 inlägg
    Någon som lyckats få fram vilket flamskyddsmedel som används i denna produkt?
    Ekovilla skivor ska enligt en åf uppgifter ha borsalter.

Övriga cellulosaskivor på marknaden verkar ha ammoniumpolyfosfater...

2. H
    Medlem · 53 inlägg
    Lyfter denna tråd...
    Eftersom ingen verkar veta mer om iCell skivor så undrar jag om någon vet var man kan köpa Ekovilla skivor i Sverige och helst i södra norrland?

3. M
    Medlem · 274 inlägg
    Jag pratade med säljare härom veckan. De har något problem med att skivorna inte expanderar efter att de packas upp med har en lösning på gång. De planerar att få ut produkten hos återförsäljare i början på februari (2016). Då finns säkert mer information att tillgå.

4. H
    Medlem · 53 inlägg
    iCell använder, enligt uppgift från tillverkaren själva, ammoniumpolyfosfater i sina produkter. Kommer därför välja Ekovilla istället. Dock lite problem att hitta åf med dessa i lager...

5. S
    Medlem · 3 758 inlägg
    Är ammoniumpolyfosfater dåligt? På vilket vis? Ursäktar att jag inte är insatt i detta.

6. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    man får säkert cancer av det precis som med allting annat..............

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 3 758 inlägg
    Hehe ja så kan det säkert vara, oftast handlar det om det är mer eller mindre cancerframkallande. Man vill ju ex inte gärna så o bryta eternit utan skydd medan dessa isoleringsplattor bör väl vara mindre skadliga även utan skydd.

I mitt fall hade jag tänkt använde det som ljud absorber vilket gör att det bara kommer vara tyg som skyddar omgivningen från va det nu kan utsöndra.

8. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    problemet är ju bara att en del verkligen är rabiata när det gäller "kemikalier" Allt är liksom farligt och man får cancer av allt nuförtiden, det spelar ingen roll om så halterna bara handlar om att en moped har farit förbi fabriken och således kontaminerat den med nåt så är det farligt. Det räcker att de hittar en ziljondels promille av nåt i material nuförtiden så basuneras det ut att herregud vi kommer att dö...................Barnleksaker får inte vara i vanlig plast längre heller för de kan få cancer av mjukgöraren. Sen att de måste äta upp 8 lastbilslass av den aktuella plasten för att komma upp i gränsvärdena har ingen betydelse................inte heller att de numera valt en annan modifierad mjukgörare som ingen vet nåt om men ändå är en mjukgörare.................man får säkert cancer av den också.
    Det mesta är liksom ett spel för galleriet.............

9. H
    Medlem · 53 inlägg
    "Ammoniumpolyfosfat är ett kvävegödselmedel av liknande slag som våra lantbrukare sprider på sina åkrar. Det tillhör gruppen urinämnen och innehåller de för organismer så viktiga närsalterna kväve och fosfor."

Ammoniumpolyfosfat är alltså en grogrund för mögel - om fukt kommer in!

Se artikel: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/isolering/isoleringen-klarar-eld-men-inte-vatten

Det mesta vi stoppar i oss och har omkring är ju mer eller mindre cancerframkallande. Det är inte argumentet för mig att välja bort isolering med detta flamskydd.

10. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    även trä är grogrund för mögel om fukt kommer in. Ska vi sluta bygga trähus då?

11. H
    Medlem · 53 inlägg
    Självklart kan trä mögla, men vad jag vet är det inte tillfört något gödningsmedel i konstruktionsvirke...

12. S
    Medlem · 5 931 inlägg
    nä men trä och fukt är en utmärkt grogrund för mögel utan att nåt är tillsatt. Missförstå mig rätt nu men jag tror det är extremt svårt att bygga nåt och helt eliminera möjligheten för mögel att uppkomma om det var det du var ute efter.
    Man kan ju inte utgå ifrån att allt möglar bara för att det har möjligheten att mögla heller. Ett normalt hus som är korrekt byggt möglar ju inte och då är det ju onödigt att utesluta saker som kan mögla?

13. L
    Medlem · 9 inlägg
    Hej!

Lånar tråden, hoppas det är ok. Funderar på iCell lösull till min vind som har både luftspalt och gavelventiler. Ligger ett fint lager med kutterspån. Fundersam när det gäller flamskyddet dock. Ser nu att de har aluminiumhydroxid som flamskydd i deras produktblad som uppdaterades juni förra året..

Någon som vet ngt negativt med aluminiumhydroxid som flamskydd?

//Lars