P
Det är klart att det styrs av alla möjliga faktorer och inlagda mönster och till på det troligen även slumpmässiga kontroller.

Men personalen har knappast all info varken om hur det funkar eller vilka ev val ledningen har gjort och kan tänka mig att olika butiker har olika problem med hur man ofta "glömmer" att scanna saker och olika mönster för att hitta folk som ofta glömt att scanna allt..

Men det är klart att personalen bli instruerad att svara att det är slumpmäsiga kontroller så ingen kund får för sig att det är nåt annan som kanske kan vara riktat eller skulle kunna härledas till nåt av dom olvoliga sätten att sortera ut vilka som ska kontrolleras som i att det i nån avlägsen fantasi är nån grupp som diskrimineras eller liknande. enklaste svaret är såklart att det är slumpmässigt för det är troligen många faktorer som spelar in

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag kan tillägga att jag handlar dagligen på Willys, och har där aldrig haft kontroll. Men, jag handlar sällan bara två varor där. Min poäng, som någon tomte här inte fattar, att det går att styra maskinerna när de ska larma för kontroll, och inte som personalen sa till mig en slump.
Har du själv trott att det enbart varit slumpen som styrt?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag tycker mig ha märkt att om jag använt scannern som priskontrollverktyg, scanna och ta bort varan (särskilt dyra grejer som oxfile) så ökar chansen för avstämning.
Men det kan bara vara en känsla.

Det är inte ai, det är mycket dummare än så. Icas system triggar på om du inte handlat på länge, om du får fel i en avstämning och några andra ”händelser”. Då höjs sannolikheten att du får avstämning kraftigt, från ca 5% till ca 80%. När du klarar en avstämning så sänks sannolikheten igen. Men det är oavsett bara ett tärningskast som avgör om du får avstämning eller inte. Tänk på också att ica inte samkör mellan butiker, går du till en ny butik så är du en ny kund.

Willys system har såvitt jag vet inte det, utan den slumpar varje gång.

System för att detektera misstänkt snatteri finns, det använder 3d-kameror i taket för att följa kunder genom butiken och reagerar på kunder som rör sig på onormala sätt. Såvitt jag vet finns det inte ute i någon butik än, men det kommer säkert.

Amazon har testat automatiska butiker där du bara drar ditt kontokort när du går in, plockar varor och går ut med dem. Deras system använder tusentals kameror och är väldigt dyrt att köpa in och sätta upp. Det finns liknande system som är extremt mycket billigare och kan användas för mindre butiker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700
Eller gör som jag. Bojkotta alla dessa självbetjäningssystem. Då slipper man problemet.

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Eller gör som jag. Bojkotta alla dessa självbetjäningssystem. Då slipper man problemet.
Jag föredrar att slippa stå i kassakö, att varorna redan är packade samt att veta exakt vad det kostar redan innan betalning sker.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag kan tillägga att jag handlar dagligen på Willys, och har där aldrig haft kontroll. Men, jag handlar sällan bara två varor där. Min poäng, som någon tomte här inte fattar, att det går att styra maskinerna när de ska larma för kontroll, och inte som personalen sa till mig en slump.
Självklart är det fler faktorer än ren slump som styr. Är du verkligen förvånad över det?
Att personalen inte begriper hur det fungerar är inte heller så konstigt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vilket problem?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har du passerat disken med oxfilé stannat för något och sedan enbart köpt två bananer flaggas man nog.
Har en kollega som nu fyra gånger i rad flaggats för kontroll på ICA för hans plocklåda med mat från deras mat-bar. Han har aldrig köpt något annat i butiken och inte vi andra heller, vi går in i grupp och ut i grupp. Enda uppenbara skillnaden är att han är 10år äldre än oss andra.

Dracula Dracula skrev:
Tror inte på att du aldrig haft en kontroll på Willys då systemen alltid har kontroller i början på nya kunder.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket problem?
Problemet med att bara passera alla som står i kö.
Eller att man missar att stå och ladda upp varor på ett band och sen plocka ner dom igen, det saknar jag väldigt mycket.

Suvi5700
useless useless skrev:
Vilket problem?
Att bli kontrollerad. Det är ju vad trådskaparen skriver om

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Är en eventuell avstämning större problem än att behöva plocka upp alla varor för att sedan plocka ner dom igen, tycker du?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jo men det är ju inte med plasthandskar och och bar rumpa vi pratar om här. Det brukar ju komma någon kassörska springande och blippa sitt kort o slå sin kod så är det klart. Har hänt mig en gång att personen faktiskt scannat om varorna.

Suvi5700
FredrikR FredrikR skrev:
Är en eventuell avstämning större problem än att behöva plocka upp alla varor för att sedan plocka ner dom igen, tycker du?
Ja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.