I
Min gamla Black&Decker HD1000 (elektrisk cirkelsåg från mitten 1970) lade av under ett kattgårdsbygge för en tid sedan. Sågen fungerar perfekt, men gick inte att stänga av. Strömbrytaren fallerade.

Det var med en viss bävan jag skruvade isär eländet idag. Konstaterade att strömbrytaren var utom all hjälp. Bakeliten hade spruckit och delarna inuti ramlade isär när jag tog av handtaget. Jaha, tänkte jag. Det var den sågen det. (En jäkla bra såg. Den bästa B&D någonsin gjort. Jag har visserligen fler el.sågar men ingen som är så bra att klyva med som den. Inte ens Festosågen når upp till den nivån.)

Nästa undran som infann sig var om det skulle finnas reservdelar fortfarande att köpa till sågen? Letade upp närmsta servicecenter för B&D och ringde ett samtal. Jodå. Det fanns. 66:- för en ny strömbrytare. (Sätta dit den kan jag göra själv.) Men det tar någon vecka innan de har den hemma. Ska flygas in från något annat land, kantänka.

Det kändes nästan som att vinna högsta vinsten. Jag slipper pensionera min gamla trotjänare än på ett tag, som följt mig på så många byggen att jag tappat räkningen på dem. Någon ny B&D blir det inte idag. Det märket är skrot nu för tiden sen man gått från kvalitet till kvantitet.

Det var oxå kul att B&D kunde slå AEG i service och reservdelar. Jag har en AEG borrmaskin från mitten 1970 oxå, med samma problem. Men på den lyckades jag reparera strömbrytaren sen serviceverkstaden sagt att de inte kunde skaffa fram en ny. (Annars är AEG ett bättre fabrikat för elektriska småmaskiner än B&D, Bosch, Skil och allt vad de nu heter.) Den har ingen back, men den har allt annat och används mest för skruvdragning p.g.a. att varvtalet går att ställa elektroniskt nästan hur lågt som helst med fullt vridmoment. Det hade jag bl.a. nytta av när jag tillverkade 20 parkbänkar åt golfklubben här för några år sen.

Så nu är jag snart beredd att ta mig an en innätning av en balkong. Men först ska jag göra ett antal stativ för en utställande fotograf. Hans bilder kan ni se på sajten/länken:

http://www.malmphoto.com

Problemet är bara att han betalar dåligt för det eftersom han är vår svärson :D

Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Nästa undran som infann sig var om det skulle finnas reservdelar fortfarande att köpa till sågen? Letade upp närmsta servicecenter för B&D och ringde ett samtal. Jodå. Det fanns. 66:- för en ny strömbrytare.
Otroligt imponerande, jag kan på rak arm inte komma på något endaste produktsegment där jag förväntar mig finna en reservdel efter 35 år ! :cool:

Skulle vara mobiltelefoner då ... :D

Skriv när du får hem brytaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.