elpaco elpaco skrev:
Kan man inte tänka sig att huvudägarens säkring (tex 50A) har gått för att hans eget bruk tillsammans med TSs har summerat över? Dvs att ägare använde 45A och så slog TS på 6A?
Som i inlägg 3 då ?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu är det inte ovanligt att det säkras ner i några gemensamma punkter när driften upphör och de tidigare grövre delarna nedströms är orörda.
Ja, jag skulle säga att det med stor sannolikhet är nedsäkrat till det lägsta som huvudägaren tror fungerar, eftersom varje steg på huvudsäkring normalt märks i plånboken.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte orkat läsa allt så de kanske står som tips redan men det är inte ovanligt att ”ögat” sitter kvar trots att säkringen brunnit. Så kolla där du har möjlighet om det är någon av dessa genom att gänga ur dom och pilla med fingret och se om ögat trillar ur.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Som i inlägg 3 då ?
Buhuhuuu. Ånej. Nu blev tråden ett inlägg längre. Eller vänta, tre inlägg.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
G Geschwindt skrev:
Nu har jag inte orkat läsa allt så de kanske står som tips redan men det är inte ovanligt att ”ögat” sitter kvar trots att säkringen brunnit. Så kolla där du har möjlighet om det är någon av dessa genom att gänga ur dom och pilla med fingret och se om ögat trillar ur.
Om du läst halva första inlägget hade du sett att han bytt alla säkringarna han kom åt ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan det vara så att huvudägaren inte märker om du saknar en fas, ty han använder ju ej ladan och det bör ju vara 25 Ampere säkringar som är specifikt till den från hans gruppcentral och då påverkas ej hans byggnad! Kan ju också vara så att huvudägaren skruvat ur en fas för att jävlas.
 
Vi vet ju att det finns en konflikt, och den behöver ju inte återberättas, men vad innebär den? Hävdar bonden att det inte är något fel på hans anläggning och att säkringarna är hela, eller?
 
M matsgran skrev:
Kan det vara så att huvudägaren inte märker om du saknar en fas, ty han använder ju ej ladan och det bör ju vara 25 Ampere säkringar som är specifikt till den från hans gruppcentral och då påverkas ej hans byggnad! Kan ju också vara så att huvudägaren skruvat ur en fas för att jävlas.
Är ju troligt den vägen ts bör ta, även med konflik i vägen så bör probemet lösas..

Frågan är då hur? Ska ts bara köra på två faser eller få grannen kolla säkringarna som går till ladan?
 
B Broken arrow skrev:
Är ju troligt den vägen ts bör ta, även med konflik i vägen så bör probemet lösas..

Frågan är då hur? Ska ts bara köra på två faser eller få grannen kolla säkringarna som går till ladan?
Grannen har ju skyldighet att ordna det eftersom det finns ett servitut! Går det inte den vägen så får TS ta kontakt med elbolaget och lösa det den vägen.
 
M matsgran skrev:
Grannen har ju skyldighet att ordna det eftersom det finns ett servitut! Går det inte den vägen så får TS ta kontakt med elbolaget och lösa det den vägen.
Vi kan gissa och föreslå vilka åtgärder som helst här, men utan att veta vad som står i servitutet, så är det svårt att komma vidare. Det är ju stor skillnad på " tillgång till el" eller "tillgång till 3-fas 400V 16A/fas".
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, vad som ligger på grannen och vad som ligger på TS har vi ingen aning om. Det skulle förvåna mig om det finns krav på underhåll för grannen, troligen ligger underhållskravet hos TS, men som sagt det är bara ännu en gissning
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.