11 294 läst ·
40 svar
11k läst
40 svar
I vilken ordning går proppar sönder
Sida 1 av 3
Har en fundering kring hur proppar kan gå sönder och hoppas att någon kan verifiera det jag själv känner mig övertygad om.
Detta gäller det:
Vi har en stuga som har 3 fas indraget. Vårt proppskåp består i huvudsak av automatsäkringar på 10amp.
Elen till vårt hus kommer från en lada som ägs av granngården (vi har ett el-servitut)
I ladan sitter det ett proppskåp där det är uppsäkrat med 25 amp på varje fas upp till vårt hus. Elen till ladan kommer i sin tur från huvudbyggnaden. Hur stora proppar som sitter i huvudbyggnaden vet jag inte med säkerhet, men enl. förra ägaren av gården så skall det vara 50 Amp.
Nu saknar vi ström på en fas till vår stuga. Då detta skedde så var det ingen automatsäkring i vår stuga som hade löst ut och jag har verifierat att alla proppar i ladan, till vår stuga, är intakta (har nu bytt alla också för säkerhets skull) . Eftersom ingen av propparna på ledningen från ladan till oss hade gått så mätte jag på varje inkommande fas ( från huvudbyggnaden) och ser att en av dem är död. Min slutsats är alltså att en propp i huvudbyggnaden har gått
Den nuvarande ägaren av huvudbyggnaden och ladan hävdar att han inte nyttjar någon ström i ladan, men vad jag kan se så sitter alla andra proppar i, till elledningarna inne i ladan ,vilket borde innebära att ledningarna i ladan är strömförande.
Det jag nu undrar över är om det överhuvudtaget finns någon möjlighet att vi med den förbrukning vi har i vår stuga (i princip bara ett kylskåp då fasen dog) skulle på något sätt ha kunnat orsaka att proppen i huvudbyggnaden har gått? . Alla våra säkringar i huset var okey och alla proppar i ladan på ledningen till vår stuga var okey då detta inträffade.
Dom som kan läsa mellan raderna förstår att det finns en dispyt här under ytan, men den vill jag inte gå in på. Jag är bara ute efter lite sakkunnig information om huruvida det finns den minst lilla möjlighet att vi skulle kunnat orsakat att proppen i huvudbyggnaden gått eller om det är tekniskt omöjligt eftersom både våra automatsäkringar och propparna i ladan var intakta.
Min teori är ju att om en propp i huvudbyggnaden gått så är det större sannolikhet att det är något annat elektriskt fel i ladan som orsakat detta än att det är vi. Om vi skulle varit inblandade så borde först våra automatsäkringar löst ut, och därefter de i ladan innan det skulle påverkat propparna i huvudbyggnaden
Själv är jag ju övertygad om att vi inte kan ha orsakat detta, men som sagt ”a second opinion” är aldrig fel.
Tacksam för all sakkunnig info jag kan få.
Detta gäller det:
Vi har en stuga som har 3 fas indraget. Vårt proppskåp består i huvudsak av automatsäkringar på 10amp.
Elen till vårt hus kommer från en lada som ägs av granngården (vi har ett el-servitut)
I ladan sitter det ett proppskåp där det är uppsäkrat med 25 amp på varje fas upp till vårt hus. Elen till ladan kommer i sin tur från huvudbyggnaden. Hur stora proppar som sitter i huvudbyggnaden vet jag inte med säkerhet, men enl. förra ägaren av gården så skall det vara 50 Amp.
Nu saknar vi ström på en fas till vår stuga. Då detta skedde så var det ingen automatsäkring i vår stuga som hade löst ut och jag har verifierat att alla proppar i ladan, till vår stuga, är intakta (har nu bytt alla också för säkerhets skull) . Eftersom ingen av propparna på ledningen från ladan till oss hade gått så mätte jag på varje inkommande fas ( från huvudbyggnaden) och ser att en av dem är död. Min slutsats är alltså att en propp i huvudbyggnaden har gått
Den nuvarande ägaren av huvudbyggnaden och ladan hävdar att han inte nyttjar någon ström i ladan, men vad jag kan se så sitter alla andra proppar i, till elledningarna inne i ladan ,vilket borde innebära att ledningarna i ladan är strömförande.
Det jag nu undrar över är om det överhuvudtaget finns någon möjlighet att vi med den förbrukning vi har i vår stuga (i princip bara ett kylskåp då fasen dog) skulle på något sätt ha kunnat orsaka att proppen i huvudbyggnaden har gått? . Alla våra säkringar i huset var okey och alla proppar i ladan på ledningen till vår stuga var okey då detta inträffade.
Dom som kan läsa mellan raderna förstår att det finns en dispyt här under ytan, men den vill jag inte gå in på. Jag är bara ute efter lite sakkunnig information om huruvida det finns den minst lilla möjlighet att vi skulle kunnat orsakat att proppen i huvudbyggnaden gått eller om det är tekniskt omöjligt eftersom både våra automatsäkringar och propparna i ladan var intakta.
Min teori är ju att om en propp i huvudbyggnaden gått så är det större sannolikhet att det är något annat elektriskt fel i ladan som orsakat detta än att det är vi. Om vi skulle varit inblandade så borde först våra automatsäkringar löst ut, och därefter de i ladan innan det skulle påverkat propparna i huvudbyggnaden
Själv är jag ju övertygad om att vi inte kan ha orsakat detta, men som sagt ”a second opinion” är aldrig fel.
Tacksam för all sakkunnig info jag kan få.
Ja du har rätt. Din automatsäkringar skulle absolut löst, mende är lite sega så ett fel skulle kunna dra nästa säkring också.
Att en säkring "går" är ju normalt orsakat av att det gått för mycket ström genom den. Hur den ström-lasten ser ut kan ju skifta även över tid. Hur ser ert el-servitut ut ? Är det specificerat er en given tillgång till ström t.ex. 3x25A, 3x10A eller annat? Om det bara finns specificerat som " tillgång till el", så kan det ju räcka med att ni tar 5A om det tidigare är lastat med 48A, så "går" 50A-säkringen efter en viss tid.
Redigerat:
Hej HasseHasseTeknik skrev:
Att en säkring "går" är ju normalt orsakat av att det gått för mycket ström genom den. Hur den ström-lasten ser ut kan ju skifta även över tid. Hur ser ert el-servitut ut ? Är det specificerat er en given tillgång till ström t.ex. 3x25A, 3x10A eller annat? Om det bara finns specificerat som " tillgång till el", så kan det ju räcka med att ni tar 5A om det tidigare är lastat med 48A, så "går" 50A-säkringen efter en viss tid.
Nej det du beskriver är nog inte fallet för oss. Vi har haft en problemfri el till stugan i 10 års tid ( en annan ägare på granngården då ) och under den tiden har jag t.o.m vid vissa tillfällen använt elen för att svetsa, andra tillfällen kört en kompressor, och normalt sett har vi en vattenpump på den fasen. Det enda som hänt under drygt 10 år är att, då jag råkat överbelasta ett uttag, så har vår automatsäkring löst ut. Aldrig har säkringarna i ladan gått, och då använde även den förra ägaren strömmen i ladan till viss del. När fasen försvann denna gång så hade vi endast kylskåpet (kombinerad kyl/frys) på , på just den fasen.
Men jag förstår vad du menar och du kan ju ha rätt i det du säger fast då är det nog inte vår stuga som drar de 48 A för då skulle ju propparna i ladan till vår ledning gått. Den nuvarande ägaren hävdar ju att han inte använder någon ström i ladan.
Men jag tackar dig för din infallsvinkel. Precis sådan feedback jag hoppas på
Om nuvarande ägaren till huvudbyggnad och lada inte använder el i ladan, så kanske han/hon har ändrat abonnemanget. Verkar ju kanske lite mycket med 50A för 2 hushåll utan extra lada och abonnemangskostnaden skiljer ju ofta ganska mycket. Ganska avgörande är ju vad som står i servitutet.
I just detta fall av utlöst säkring, kan det ju också vara en ren slump att en gammal säkring ger upp utan att strömgränsen faktiskt är nådd.
I just detta fall av utlöst säkring, kan det ju också vara en ren slump att en gammal säkring ger upp utan att strömgränsen faktiskt är nådd.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
OM vi antar att det är mer än 25A säkringar i huvudbyggnaden, och att en sådan har löst ut nu. Då är det helt omöjligt att det skulle ske pga. en förbrukare eller fel i din stuga, om inte samtidigt en säkring skulle gå hos dig. Och är det verkligen 50A i huvudbyggnaden, så har jag svårt att se att den skulle lösa ut utan att 25A säkringen i Ladan löser ut, om felet ligger "åt det hållet".
Men OM du skulle lyckas skapa en riktig praktkortslutning i stugan, ex. genom att koppla totalt fel, dra en tråd mellan två faser och koppla in ordentligt med en skruvklämma eller liknande. Då kan man lösa ut en kedja med säkringar. I det läget med en praktkortslutning löser ofta både en lokal gruppsäkring och huvudsäkringar, det händer tom att servissäkringar ute i elverkets kopplingsskåp i gatan läser i sådana fall. Så om ägaren till huvudbyggnaden misstror dig, så kan han ju tro att du ljuger om att inga gruppsäkringar hade löst.
Sedan finns det ju konstiga belastningar som kan vara omöjliga att bryta. I labbmiljö känner jag till fall där en kraftigt induktiv last inte gick att bryta, alla säkringar löste ut, men strömmen "hoppade över" både gruppsäkringar och 64A knivsäkringar. Även nödströmbrytare i labbet misslyckades med att bryta strömmen. Löste till slut på högspänningssidan av ett ställverk. Alla kablar hade då smällt eller brunnit upp på vägen.
Men OM du skulle lyckas skapa en riktig praktkortslutning i stugan, ex. genom att koppla totalt fel, dra en tråd mellan två faser och koppla in ordentligt med en skruvklämma eller liknande. Då kan man lösa ut en kedja med säkringar. I det läget med en praktkortslutning löser ofta både en lokal gruppsäkring och huvudsäkringar, det händer tom att servissäkringar ute i elverkets kopplingsskåp i gatan läser i sådana fall. Så om ägaren till huvudbyggnaden misstror dig, så kan han ju tro att du ljuger om att inga gruppsäkringar hade löst.
Sedan finns det ju konstiga belastningar som kan vara omöjliga att bryta. I labbmiljö känner jag till fall där en kraftigt induktiv last inte gick att bryta, alla säkringar löste ut, men strömmen "hoppade över" både gruppsäkringar och 64A knivsäkringar. Även nödströmbrytare i labbet misslyckades med att bryta strömmen. Löste till slut på högspänningssidan av ett ställverk. Alla kablar hade då smällt eller brunnit upp på vägen.
Jag hade en rejäl kortslutning på ett ställe i somras (gammal söndervittrad kabel), och då gick både automatsäkringen på 10A och huvudströmbrytaren. Men aldrig att bara huvudsäkringen går. Vilken typ av automatsäkring har du? C10A?
Angående huvudbyggnaden så vet jag ju inte med 100% säkerhet vad som sitter där utan jag har bara förra ägarens ord på det hela. Men på en av de andra faserna till vår stuga så har jag dels kört ett elvärmefläkts element (2000 W ) och vattenkokare (lite osäker på hur många watt den är på) samt någon lampa samtidigt utan problem varken med våra automatsäkringar eller ladan.
I ladan har säkringarna gått endast en gång under 10 år och det var när förra ägare av misstag råkade ha sönder kabeln till oss. Men det är ca 5 år sedan och sedan dess inga problem. Och som sagt när fasen dog så hade vi bara ett kombinerat kyl/frys inkopplad på just den fasen. Våra automatsäkringar är C10A vill jag minnas. Och det var ingen praktkortslutning eller liknande vid tillfället då fasen dog
I ladan har säkringarna gått endast en gång under 10 år och det var när förra ägare av misstag råkade ha sönder kabeln till oss. Men det är ca 5 år sedan och sedan dess inga problem. Och som sagt när fasen dog så hade vi bara ett kombinerat kyl/frys inkopplad på just den fasen. Våra automatsäkringar är C10A vill jag minnas. Och det var ingen praktkortslutning eller liknande vid tillfället då fasen dog
Är inte så ovanligt att det ligger en grillad mus/råtta i säkringsskåpet i lador.
Till elmont: Även om det inte har med min frågeställning att göra så kan det ju vara kul/bra för andra att veta - Ja det får man under de rätta förhållandena - vilket vi har. Därom råder inga tvivel. Det är så att säga redan utrett och "hugget i sten" .
Till HasseTeknik : Tack för ytterligare en bra infallsvinkel Kan ju t.o.m kanske vara någon hungrig råtta som satt tänder i någon annan av ladas ledningar som också går på samma fas från huvudbyggnaden till ladan. Får se om jag kan verifiera det. Tack!
Till HasseTeknik : Tack för ytterligare en bra infallsvinkel Kan ju t.o.m kanske vara någon hungrig råtta som satt tänder i någon annan av ladas ledningar som också går på samma fas från huvudbyggnaden till ladan. Får se om jag kan verifiera det. Tack!
Jag antar att det faller in under den här paragrafen i Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857):
Jordbruksfastigheter (27 §)
Ett internt lågspänningsnät på en jordbruksfastighet får användas för överföring av el till andra än den som har nätet och jordbruksverksamheten.
Energimarknadsinspektionen skriver så här i sina kommentarer till förordningen:
Ett exempel kan vara när en del av fastigheten har arrenderats ut eller när hus på fastigheten hyrs som fritidshus. Däremot gäller det inte när en fastighet styckas av från jordbruksfastigheten och alltså blir en egen fastighet. Sådana nya fastigheter ska anslutas direkt till det allmänna elnätet.
Om det ändå finns sådana platser där el överförs från ett internt nät på en jordbruksfastighet till en annan fastighet så får den överföringen fortsätta, om överföringen påbörjades före den 1 juni 2007.
Åter till ämnet...
Jordbruksfastigheter (27 §)
Ett internt lågspänningsnät på en jordbruksfastighet får användas för överföring av el till andra än den som har nätet och jordbruksverksamheten.
Energimarknadsinspektionen skriver så här i sina kommentarer till förordningen:
Ett exempel kan vara när en del av fastigheten har arrenderats ut eller när hus på fastigheten hyrs som fritidshus. Däremot gäller det inte när en fastighet styckas av från jordbruksfastigheten och alltså blir en egen fastighet. Sådana nya fastigheter ska anslutas direkt till det allmänna elnätet.
Om det ändå finns sådana platser där el överförs från ett internt nät på en jordbruksfastighet till en annan fastighet så får den överföringen fortsätta, om överföringen påbörjades före den 1 juni 2007.
Åter till ämnet...
Till useless : Ditt antagande var en träff mitt i "bullseye"
Så, jag hoppas att den frågeställningen inte behöver debatteras mer just i min fråga. Det var ju inte den sakkunnigheten jag efterfrågade, även om jag förstår er som brainstorm'ar om dessa olika saker.
