5 428 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
I vilken grad har en brf rätt till tillgång till en lägenhet?
Medveten men i alla fastigheter finns säkert några som behöver mer hjälp och tid.T TypRätt skrev:Rätten finns ju men sedan är det inte säkert att behovet finns men företaget som genomför arbetet vill nog inte ha det administrativa bekymret att behöva detaljplanera arbetet till den grad att de vet vilken dag de ska vara i vilken lägenhet. Hantverkare kan ju bli sjuka, problem uppstår osv. Har man då massor av lägenheter som drabbas av dessa förseningar blir det ett väldigt klagande då folk förväntar sig att tiderna då hålls och folk ska meddelas nya tider osv. Då är det smidigare (billigare) att hålla det mer öppet och jobba på och fokusera på det praktiska.
Alternativet är ju att någon detaljplanerar allt arbete med gott om extra utrymme i planen för sånt man inte förutsätt men då blir det ju också mycket dyrare.
Om du har någon i bekantskapskretsen som genomgår en cellgiftsbehandling eller någon som har altzheimer el något som påverkar vardagen i betydande grad så förstår du kanske problematiken.
Lag särskiljer när kommunikationen inte fungerar.
Så är det nog, har man en lyhörd styrelse går det nog oftast bra att klargöra förutsättningarna och framföra sina önskemål. Finner de det skäligt gör de nog den extra insatsen som krävs för att vara tillmötesgående. Det troliga är ju inte att hantverkarna behöver tillgång till lägenheten hela perioden utan bara att de inte i förväg vet när. Efter som det inte här framgår vad för typ av ingrepp som skall göras kan jag inte mer än gissa men om förutsättningarna klargörs för företaget i fråga kanske de kan i största mån lösa ingreppen från angränsande lägenheter och att de ringer något nummer till anhöriga innan de söker tillträde när/om det behövs.K Kadabra skrev:Medveten men i alla fastigheter finns säkert några som behöver mer hjälp och tid.
Om du har någon i bekantskapskretsen som genomgår en cellgiftsbehandling eller någon som har altzheimer el något som påverkar vardagen i betydande grad så förstår du kanske problematiken.
Lag särskiljer när kommunikationen inte fungerar.
Ja, du äger inte lägenheten. Du innehar rätten att bo i lägenheten, det innebär förenklat att du bara ansvarar för ytskikt. Resten har bostadsrättsföreningen ansvar för, visserligen är du medlem i föreningen och har på så vis gemensamt ansvar tillsammans med övriga medlemmar i bostadsrättsföreningen. Men på årsmötet delegerar alla medlemmar i princip ansvaret till styrelsen som då agerar som fastighetsägare på medlemmarnas uppdrag.K Kadabra skrev:
H hempularen skrev:
Jag skulle gilla läget och anpassa mig. Om det är ett jobb som motsvarar ett stambyte och de gör det smidigare än på det traditionella sättet (damm, bajamaja på gården, evakuering etc) så ska du se det positiva. Lgh blir dessutom mer attraktiv vid försäljning, om stambytet är gjort.K Kadabra skrev:
Jag skulle också vara mycket tveksam att lämna min lägenhet i stort sett olåst i en månad. Tveksamt att hemförsäkringen ens gäller när styrelsen ger ut huvudnyckel eller jag lämnar ifrån mina egna nycklar.
När något arbete pågick i min förening för några år sedan kom jag till exempel hem till en olåst dörr några timmar efter att hantverkarna hade slutat arbeta för dagen.
Självklart ska det planerade arbetet kunna utföras. Men nu är är det ju så att varje hyrestagare/bostadsrättsinnehavare måste ge sitt godkännande innan styrelsen/hantverkare får tillträde till lägenheten. Så styrelsen i denna förening verkar ha antagit att de har fri tillgång till lägenheterna. Vilket fungerar eftersom de flesta frivilligt ger upp sina rättigheter.
När något arbete pågick i min förening för några år sedan kom jag till exempel hem till en olåst dörr några timmar efter att hantverkarna hade slutat arbeta för dagen.
Självklart ska det planerade arbetet kunna utföras. Men nu är är det ju så att varje hyrestagare/bostadsrättsinnehavare måste ge sitt godkännande innan styrelsen/hantverkare får tillträde till lägenheten. Så styrelsen i denna förening verkar ha antagit att de har fri tillgång till lägenheterna. Vilket fungerar eftersom de flesta frivilligt ger upp sina rättigheter.
Min erfarenhet av stambyte (vill inte vara med om det igen): Föreningen bytte ut låscylindrarna till tillfälliga som byggbolaget hade nycklar till. En tillfällig försäkring ingick i entrepenaden.Pjosk75 skrev:
Jag skulle också vara mycket tveksam att lämna min lägenhet i stort sett olåst i en månad. Tveksamt att hemförsäkringen ens gäller när styrelsen ger ut huvudnyckel eller jag lämnar ifrån mina egna nycklar.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Ett stambyte skulle bli ohyggligt dyrt om man skulle bli tvungen att anpassa arbetet efter varje enskild medlem på en daglig bas. Skulle mycket väl kunna bli bortåt en miljon extra per lägenhet i det läget.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det där verkar vara en relativt vanlig lösning. Eftersom det under byggtriden är omöjligt att uppfylla de normala kraven i en hemförsäkring, om att inte låna ut nycklar osv. Så tar projektet över ansvaret istället. Nackdelen med den lösningen är att den byggförsäkringen täcker även om man glömmer låsa och annan vårdslöshet. Så det stimulerar inte direkt byggjobarna att vara aktsamma.S Snurrespratt skrev:
Klicka här för att svara