18 895 läst ·
38 svar
19k läst
38 svar
I balk L balk jag blir förvirrad
Mikael_L: Då får jag nog nöja mig med 200mm isolering, max 15 grader är lagom i ett garage tycker jag om man ska hålla på skruva lite, man får jobba sig varm annars...
Blir 300 mm höga L-balkar med 200 mm isolering som det verkar nu. Vad bör man ha för klass på isoleringen i vanligt garage som inte belastas mer än av personbilar. En firma jag pratade med ville sälja s300 vilket är för mycket höga belastningar (tror jag?), det ska väl inte behöva vara nödvändigt?
Blir 300 mm höga L-balkar med 200 mm isolering som det verkar nu. Vad bör man ha för klass på isoleringen i vanligt garage som inte belastas mer än av personbilar. En firma jag pratade med ville sälja s300 vilket är för mycket höga belastningar (tror jag?), det ska väl inte behöva vara nödvändigt?
Ja du göt väl platta till ett uthus, har jag förstått. Du använde S100 där?mats_o skrev:
Jag kollade thermisols rekomendationer.
Dom generaliserar med tre st grunder; normal, stark och extra stark.
Dom rekomenderar S80 under plattan för alla tre, men kantbalk i kval S200 för normal + stark och S300 för extra stark.
Ett garage är väl en lätt konstruktion jämfört med ett hus?
Den konstruktionen som Thermisol beskriver på hemsidan är för just hus, och där är det kantbalkens styrka som man bör beakta, och eventuella bärande väggar, beroende på huskonstruktionens egenvikt, snölast osv. Vägg och takkonstruktionens vikt på kantelementet bör ju också gälla för ett garage med motsvarande konstruktion. Vad gäller golvet, så räcker säkert S80 till hur bra som helst i en villa ( förutom under bärande väggar). Man belastar ju aldrig golvet i en villa, på samma vis som man kan göra i ett garage.
Men att det skulle behövas S300 har jag svårt att tro, om du nu inte ska in med en 35 tons Åkerman där...
Men att det skulle behövas S300 har jag svårt att tro, om du nu inte ska in med en 35 tons Åkerman där...
Ingenting tyngre än 2 ton kommer att rulla i mitt garage...
Fick prisförslag från en lokal firma idag på lite material, vad tror ni ?
1200*400 kantelement 265:-/m, varför den är 400 mm hög vette tusan har aldeles för mig att jag sa 300 mm, står i alla fall 400 i papperet. Får ringa o kolla prisskillnaden i morgon.
Hörn 468 kr/st.
Markskiva Jacko eller hur det stavas ? 100 mm 76 kr/m2.
Priserna är inkl moms.
Vad tror ni om de priserna, väntar på priser från fler men innan dess är det svårt att jämföra.
Fick prisförslag från en lokal firma idag på lite material, vad tror ni ?
1200*400 kantelement 265:-/m, varför den är 400 mm hög vette tusan har aldeles för mig att jag sa 300 mm, står i alla fall 400 i papperet. Får ringa o kolla prisskillnaden i morgon.
Hörn 468 kr/st.
Markskiva Jacko eller hur det stavas ? 100 mm 76 kr/m2.
Priserna är inkl moms.
Vad tror ni om de priserna, väntar på priser från fler men innan dess är det svårt att jämföra.
Jag får åka dit o kolla med dem i morgon får dom ge mig en offert. Om dom kan ge så mycket rabatt som 20% är det helt klart ett tänkbart alternativ att handla ifrån.mats_o skrev:
Om man inte ska ha golvvärme så bör väl ändå plattan isoleras lite granna, vad är det för tjocklek på isolering som gäller då ? Isolerade kantelement bör jag väl ändå ha ?
Har funderat över golvvärmen nu och rådslagit med ett par vänner om det, dom klarar sig kanon utan golvvärmen och garaget kommer inte att användas till mekning i huvudsak så jag skulle lika gärna kunna ha ett element som står och håller en grundvärme på 5 grader sen när jag ska meka så har jag en aerotemper som höjer tempraturen.
Har du läst det Mikael_L skrev längre upp? Jag håller med honom.Realmuppen skrev:
Edit: Detta alltså:
Mikael_L skrev:300 är att rekomendera till bostadshus (men alla är givetvis inte överens om detta ...) men till garage tycker jag det är overkill om man inte tänker ha inomhusvarmt där.
Om jag själv gjorde ett garage utan golvvärme så skulle jag t.o.m överväga endast 100 mm. Men då vet jag inte riktigt hur man bär sig åt för att konstruera kantbalken...
beijer tar 348 för 400*600, 315 för 300*600. per skiva
hörnen 435 resp 441.
På nätet, länkarna finns i mitt tidigare svar.
ar det L-element i offerten du fått så var det ju rätt bra pris. (edit. kanske inte så bra ser jag nu 265/m -> 318/skiva, nåja någorlunda)
Skivorna tar beijer 77:-skiva, så där verkar du ha fått hyffsat pris också.
Men be om en offert så får du se vad de kan pruta.
Om du dessutom skall köpa fönster eller annat kanske det kan vara ide att be om offert på allt.
hörnen 435 resp 441.
På nätet, länkarna finns i mitt tidigare svar.
ar det L-element i offerten du fått så var det ju rätt bra pris. (edit. kanske inte så bra ser jag nu 265/m -> 318/skiva, nåja någorlunda)
Skivorna tar beijer 77:-skiva, så där verkar du ha fått hyffsat pris också.
Men be om en offert så får du se vad de kan pruta.
Om du dessutom skall köpa fönster eller annat kanske det kan vara ide att be om offert på allt.
Jo, det kan jag tala om ;-)Mikael_L skrev:300 är att rekomendera till bostadshus (men alla är givetvis inte överens om detta ...) men till garage tycker jag det är overkill om man inte tänker ha inomhusvarmt där.
Om jag själv gjorde ett garage utan golvvärme så skulle jag t.o.m överväga endast 100 mm. Men då vet jag inte riktigt hur man bär sig åt för att konstruera kantbalken...
Man hand skottar i 100 mm singel i hela grunden. För det fanns visst inte L-block som var bara 200...
INTE kul en solig sommardag kan jag (och pappa , som skottade mest) intyga !