7 032 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
I år börjar lysrör fasas ut
Bra tråd. Då vet man att man måste köpa på sig lite lysrör. Dock inte särskilt många, med tanke på att de gamla håller så pass länge. Tror att vi har bytt ett (av runt ett dussin) sen vi flyttade in 2009.
Vi har fortfarande ett hyfsat förråd av glödlampor från förra gången man fånade sig med förbud. 40W-lamporna börjar sina, men vi har fortfarande gott om 60W-lampor.
Och en hel del glödlampor lever kvar sedan innan vi flyttade in. Däremot har vi ingen lågenergilampa som vi inte tvingats byta. Undrar varför...
Vi har fortfarande ett hyfsat förråd av glödlampor från förra gången man fånade sig med förbud. 40W-lamporna börjar sina, men vi har fortfarande gott om 60W-lampor.
Och en hel del glödlampor lever kvar sedan innan vi flyttade in. Däremot har vi ingen lågenergilampa som vi inte tvingats byta. Undrar varför...
Det har varit både inom och utom fristen. Men så har jag lovat att riva ner himlen om så skulle krävas…C cpalm skrev:Pratar vi inom eller utanför reklamationsfristen?
Det är ju annars problemet med denna typ av långlivade konsumentprodukter. Det är rätt riskfritt för tillverkarna att släppa produkter även om de vet att de inte uppfyller den utlovade livslängden på 15 eller 25 000 timmar, så länge de håller längre än reklamationsfristen och kanske deras bedömning av marknadens "minne".
Tog med mig en påse trasiga lampor till Ikea sist jag var där, mest på skoj för att se deras inställning. Men den var föga förvånande att fristen för reklamation löpt ut och att vad som utfästs utöver det är ointressant.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Det nya utfasningskravet innebär att anläggningar med lysrör bör ses över så fort som möjligt, om man inte redan gjort det. Martin Gustafsson, elinspektör på Elsäkerhetsverket, tycker att man inledningsvis ska inventera och kontrollera status på anläggningen, och därefter göra en investeringsbudget och en utbytesplan.
Det innebär dock inte att en enorm insats måste göras av elinstallatörer och elektriker för att byta ut de cirka 34 miljoner lysrör som Energimyndigheten räknat ut är aktuella. Enligt Martin Gustafsson är det enkelt att göra bytet själv, och det finns således ingen anledning för fastighetsägare att stressa upp sig och ringa efter elinstallatörer i onödan.
– Om man ersätter de gamla rören med retrofit-rör, det vill säga byter ljuskälla till en modern LED-variant, så behövs ingen modifiering av armaturen. Alla retrofit-rör är anpassade för att sitta i traditionella lysrörsarmaturer. Läs bara igenom bruksanvisningen först för retrofit-röret för säkerhets skull, säger han.
Undantaget är om armaturen är väldigt gammal och sliten.
– Riskerna som finns här är att äldre delar som socklar, hållare och kablar helt enkelt har vittrat sönder eller går sönder vid ombyggnation. Armaturerna har ofta varit i drift riktigt länge, vilket påverkar allt i armaturen.
Det finns konverterings-kit i de fall man måste bygga om armaturen. Då kan det vara lämpligast att använda sig av behörig fackman, även om det inte är ett krav. Men om man bygger om armaturen själv, oavsett om man är fastighetsägare eller privatperson, så måste man tänka på att man tar över ansvaret för armaturen. Ursprungstillverkaren av armaturen kommer inte att ha något ansvar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man måste ändå erkänna att antalet källhänvisningar slår dina som är noll.N Nalleman64 skrev:Inte många exempel på när ämnet tagits upp i de reportage media (du vet TV och radio) gör om LED:s förträfflighet. Skall man vara trovärdig skall man berätta både för- och nackdelar med en produkt.
Du kan ju roa dig med stt googla på folkvett så kanske du kan lägga ner fjanterier som det du skrev i den sista meningen i ditt f.ö. ganska ointressanta inlägg.
Visst förekommer det en del elektronik i en led lampa. Det gör det inte i en glödlampa. Men en glödlampa ät mestadels värme. så även halogen. De teoretiska siffrorna för hur länge de lyser är inte så mycket att skryta om. led skryter om mycket ljus och lite värme.
sen kommer lågenergilampor.... Då blir det öppet mål för led. det ända positiva med lågenergilampor är att de inte blir lika varma.
jämför man led och lågenergi så vinner led brutalt. den elektronik som sitter där lämnar väldigt litet avtryck. den teoretiska livslängden på led är bra mycket bättre än med lågenergilampor.
Ser man till de teoretiska siffrorna med livslängd så spöar led övriga. Om man ser till förbrukning och ljusutbyte så leder led.
Sen är det så där.med teoretiska livslängder.... de har en förmåga att inte alltid vara lika bra i praktiken.
med tanke på livslängd och energiåtgång och lm så förstår jag att led trots elektronik blivit så populära bland politiker
i amerika på nån brandstation om jag minns rätt så sitter det en glödlampa som har lyst i över 100år förvisso hörde jag att den är.gjord för 220v vilket påverkar livslängden positivt.
Men vad jag vet finns inget egentligt alternativ till led?
Är det någon som vet något här? för jag har ingen koll.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Så var det den lilla detaljen med priset också.Bananskalare skrev:
Man måste ändå erkänna att antalet källhänvisningar slår dina som är noll.
Visst förekommer det en del elektronik i en led lampa. Det gör det inte i en glödlampa. Men en glödlampa ät mestadels värme. så även halogen. De teoretiska siffrorna för hur länge de lyser är inte så mycket att skryta om. led skryter om mycket ljus och lite värme.
sen kommer lågenergilampor.... Då blir det öppet mål för led. det ända positiva med lågenergilampor är att de inte blir lika varma.
jämför man led och lågenergi så vinner led brutalt. den elektronik som sitter där lämnar väldigt litet avtryck. den teoretiska livslängden på led är bra mycket bättre än med lågenergilampor.
Ser man till de teoretiska siffrorna med livslängd så spöar led övriga. Om man ser till förbrukning och ljusutbyte så leder led.
Sen är det så där.med teoretiska livslängder.... de har en förmåga att inte alltid vara lika bra i praktiken.
med tanke på livslängd och energiåtgång och lm så förstår jag att led trots elektronik blivit så populära bland politiker
i amerika på nån brandstation om jag minns rätt så sitter det en glödlampa som har lyst i över 100år förvisso hörde jag att den är.gjord för 220v vilket påverkar livslängden positivt.
Men vad jag vet finns inget egentligt alternativ till led?
Är det någon som vet något här? för jag har ingen koll.
Vad gäller alternativ har jag en hel kartong full med sådana nämligen glödlampor.
Värmen går inte till spillo utan bidrar som jag skrev till att värma upp det rum lampan finns i. Under den ljusa årstiden behövs inget värmetillskott men heller inget större tillskott av ljus.
Livslängd? Den 100 watts glödlampa jag har i badrummet (godkänd armatur med porslinsglob) har jag bytt en gång de 36 år jag bott här.
Argumentet livslängd tycker jag är tunt när det gäller motståndet mot glödlampor.
Ett argument för LED är onekligen elförbrukningen men för min del är besparingen 50 kWh på en månad om jag skulle byta till LED i de 11 armaturer jag använder mest (8 timmar/dag) under den mörka årstiden. Då har jag inte tagit hänsyn till värmen lamporna bidrar med.
Säg 250 kWh nov-mar. Dessa kWh kan jag spara in på värme/varmvatten/tvätt o.s.v. om jag vill det. Med en total årsförbrukning på 6500 kWh inkl. just värme och varmvatten ser jsg ingen anledning att spara genom att byta lampor.
Som tur är får var och en gör som den vill. Åtminstone ännu så länge.
Trevlig helg!
Ps. Vad gäller källor är det svårt för mig att ange dag och tid när "experter" medverkat i t.ex. SVT:s och TV4:s morgonprogram för att prata LED. Ds.
Reportrar behöver knappast ödsla sin tid med att redogöra för helt grundläggande fakta. Bara för att du väljer att vara obildad betyder inte att informationen saknas.N Nalleman64 skrev:
Begär "folkvett" och "trovärdighet" av andra, men sitter själv på internet och insinuerar grundlöst att det föreligger någon icke-förstådd klimatfara med [LED-lampor / batterier / elbilar].N Nalleman64 skrev:
"detta talas det aldrig om", proklamerar han med en svulstig dryghet som enkom återfinns hos de som, uppenbart för alla utom dem själva, är helt ovetande om konversationen som äger rum vid de vuxnas bord.
Facebook-boomers i ett nötägg.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Facebook-boomers i ett nötägg?ulfben skrev:
Reportrar behöver knappast ödsla sin tid med att redogöra för helt grundläggande fakta. Bara för att du väljer att vara obildad betyder inte att informationen saknas.
Begär "folkvett" och "trovärdighet" av andra, men sitter själv på internet och insinuerar grundlöst att det föreligger någon icke-förstådd klimatfara med [LED-lampor / batterier / elbilar].
"detta talas det aldrig om", proklamerar han med en svulstig dryghet som enkom återfinns hos de som, uppenbart för alla utom dem själva, är helt ovetande om konversationen som äger rum vid de vuxnas bord.
Facebook-boomers i ett nötägg.![]()
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det brukar höra till det korrekta att om man klankar ner på någons teorier eller länkar att man själv presenterar någon länk.N Nalleman64 skrev:Så var det den lilla detaljen med priset också.
Vad gäller alternativ har jag en hel kartong full med sådana nämligen glödlampor.
Värmen går inte till spillo utan bidrar som jag skrev till att värma upp det rum lampan finns i. Under den ljusa årstiden behövs inget värmetillskott men heller inget större tillskott av ljus.
Livslängd? Den 100 watts glödlampa jag har i badrummet (godkänd armatur med porslinsglob) har jag bytt en gång de 36 år jag bott här.
Argumentet livslängd tycker jag är tunt när det gäller motståndet mot glödlampor.
Ett argument för LED är onekligen elförbrukningen men för min del är besparingen 50 kWh på en månad om jag skulle byta till LED i de 11 armaturer jag använder mest (8 timmar/dag) under den mörka årstiden. Då har jag inte tagit hänsyn till värmen lamporna bidrar med.
Säg 250 kWh nov-mar. Dessa kWh kan jag spara in på värme/varmvatten/tvätt o.s.v. om jag vill det. Med en total årsförbrukning på 6500 kWh inkl. just värme och varmvatten ser jsg ingen anledning att spara genom att byta lampor.
Som tur är får var och en gör som den vill. Åtminstone ännu så länge.
Trevlig helg!
Ps. Vad gäller källor är det svårt för mig att ange dag och tid när "experter" medverkat i t.ex. SVT:s och TV4:s morgonprogram för att prata LED. Ds.
Jag nämnde just teoretisk livslängd eftersom den varierar stort. Visst bidrar glödlampan till att värma upp rummet.. Dock är det i förhållande försumbar värmekälla. Det är ingen som sagt att du måste byta ut dina glödlampor till led. Tycker det verkar vara väldigt oekonomiskt att slänga massa fungerande lampor. För din del så är det korkat att byta till led i ditt fall. Men diskussionen har handlat mer om tekniken än om man tjänar något på ett byte. Själv har jag ledifierat mitt hem. Jag har upplevt att de inte alltid håller vad de lovar. Teoretiskt borde man knappt hinna byta en lampa om de skulle hålla mellan 30-50' timmar. Just eftersom det är inte många lampor som lyser 24/7. men det är i teorin.
Klicka här för att svara