Jag har nu plockat upp golven i två rum och skulle vilja återanvända dem efter att ha gjutit igen grunden - så underlaget kommer att vara helt platt. Undersidorna av bräderna är väldigt ojämna (har legat på reglar) och ovansidan är i ganska dåligt skick i ena rummet - så de måste hyvlas.

Jag tror att jag kommer behöva lämna dem till ett hyvleri, men om man leker med tanken att handhyvla alltihop - hur mycket marginaler har man? Säg att man skulle lägga foam under, hur mycket kan den hjälpa till att jämna ut ojämnheter på undersidan?

Och översidan, hur mycket ojämnheter kan man slipa bort?

Jag provhyvlade lite snabbt med elhyvel på en bräda som kommer från ett annat golv av samma typ som har tagits upp i huset. Jag har inte börjat handhyvla den än. Den är i värre skick än de jag ska hyvla (framför allt är den skevare och kanterna är helt maskätna), men är bra som worst case-exempel...

Ser ganska bra ut på håll:
tPUqRA7k_PPjShBNa4f7pQPhLB7Lj-foxmNGjQA1mlO4jsYDfsA5g_BvE04_jF3EPHdJW5azpP4onlGgu4NCbpHnJC-YfO-It0lpG9PknU--8k-c_oSUwNNtrEk8ouGEyFm_2OVVmqG8B_5n-l3ItYw6qMJS0Ocql5MMqU8iNwN2PuOfNDvYIcV8tyyo6ASlY6OSm6KNd4pOa1xRGc5stpMfFnBOaghvFvYqFh31_zS0s80NtGtoKBVvDOA4AvOjQkXnmzPy2xyYNBxTPvsHMYIomUPhw2KG5m1D9P_iPds4zcQ3d8i7_E3C6ngGS_RnSjvCt_oKjwb4x-tVqSorTawh2ZyARb2sTzp3849CXXFoKRcWxMHBVZ857SPXEE4t6E3n_e-CiprmQwj7Xfz2SE1g3_R4H1erzDBMRbNAxccVnJywD8SaTEsC2x2qU1uJKsX5q-eheWy_4g6jhF9WmqBs6vfZrbyxiq3VmdauDNkNVS5GEBzGF5hyRvd8_zSNWNnxlOXTYxDOmoh6yRNkyO1zGQPSrW_zps3h-vBrdZDZqAHtMhxttAp8kJ87-o0rxxI04BWWQgxlI4fSC8oaGyOWFWpuOOSfnWvlY5J6ACC5iKRQ3D2ZoDrIxloQxABh=w852-h1135-no

Riktigt eländigt att få detta rakt... Ska dessutom ner till 25 mm (because golvvärme):
6izeMiYJSlkoyYyDo662lINLY0l8OVkX72WVP5RrWwfvzuzalU9jTVwCXvMUMjWeJrYFEHNaWC6Qd9Sorp9662xGYuIIknx_2b6dohXp_XLW4bn_6nuiw0FYlrA2dUQ2N847izm0FF9EIwcO0xtHwrGl5qWkKkgvjNq-MzdgvKmn5kHKVHQXFH4LP4lm9fi4YpB4oqnRe3_z7uRKlaQz61cUVSr5H3cHwOFNZaR_QscZ6HA9ODSDqVpVXmCBL6z2QWalLTFlgkLz0_kft_BXnZ4NL8vBFvckq1IUhAdhd-lTZIOCQY2hDFuAl5nCH999naETFwELQWcWhu_ACSne9UwUnX3hjeyXpYzlLjKtrUqArzY5lDg3JU2ZbB1GxpfXSNQocyGEOH6RSNcKBrouuLcvDSf0qQayBZYIaycEqs8IjWVXmFOpt2_GadPmFSIEkdkqLrfNP_1HO3b1PUCTHskv3utb83axZQ5I_owbDHwKrSmoK5nNnuMkqor2i6B70RiHY7jHMsK37RLccu2suArH4SLT9blJfCBcB8P4xPQS_DsQ0SELk3KcWVE_LZCmlgUqc74T-SXzo0WFwgmWL66FuKtKKAsCOqG_HfMYWt_rCFuCJy4it08F4_1Poi4c=w1514-h1135-no
 
Att hyvla ett helt golv för hand med elhyvel och få det plant och jämntjockt låter rätt svårt.
Lämna in på hyvleri är klart enklare och det lär ju bli perfekt resultat. Frågan är vad det kostar?

Kanske skulle löna sig att köpa en sån här som ett mellanalternativ?
Den har du dessutom glädje av till framtida projekt också!
Jag köpte en och den kommer till användning lite då och då.

https://www.prishammeren.dk/shop/makita-tykkelseshoevl-1894p.html
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Att hyvla ett helt golv för hand med elhyvel och få det plant och jämntjockt låter rätt svårt.
Lämna in på hyvleri är klart enklare och det lär ju bli perfekt resultat. Frågan är vad det kostar?

Kanske skulle löna sig att köpa en sån här som ett mellanalternativ?
Den har du dessutom glädje av till framtida projekt också!
Jag köpte en och den kommer till användning lite då och då.

[länk]
Ja, det är inte omöjligt att det faktiskt skulle löna sig :-). Potentiell win-win :-D
 
P Patrik Friberg skrev:
Lämna in på hyvleri är klart enklare och det lär ju bli perfekt resultat.
Tror ni att ett hyvleri vill hantera begagnade plankor? Tänker på risken med spik/skruv i virket.
 
Någon som har tips på hyvleri i Stockholm?

Alternativplan: någon som vet om det går att hyra tid i en snickeriverkstad någonstans i Stockholm?
 
Pondus snickeri på Kungsholmen kanske, om det är tillräckligt centralt? ;)
http://www.pondussnickeri.se/

Men som tidigare skribent skrev så kan de ju vara så att de inte vill hyvla i gammalt virke pga risken för spik etc.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Jag är intresserad av hur detta gick?

Är det någon som testat att hyvla ett uppbrutet parkettgolv, blir det helt som nytt?

Hur behandlar ni efteråt?
Lack, Vax, Olja?

Behandlar man efter man lagt det tillbaka eller när man har det uppbrutet?
(tänker att lack kanske rinner in i springor och gör det svårt att lägga tillbaka snyggt, men kanske inte vax eller olja)

Kan man olja först och lacka sedan eller blir det skit?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.