Vi har gammal panel i ett av våra hus som jag tror kallas för slätpanel. Tyvärr är den i dåligt skick av djur och fukt
Vi vill sätta in ny men gärna att den ska få efterlikna den gamla. Jag har sökt men vet inte vad jag ska leta efter. Vet någon vad det heter och var det kan köpas? Vår gård ligger utanför Vimmerby men Stockholmsområdet går också bra och vi kan åka rätt långt för rätt saker 😅
Bild här nedan från Gysinge.com som är mer eller mindre exakt sådan panel som vi önskar.
Bild här nedan från Gysinge.com som är mer eller mindre exakt sådan panel som vi önskar.
Om du inte vill beställa via Gysinge kan du till exempel höra med Bäsinge såg och hyvleri.
Lokalt kan du kanske lyssna med Ansgarius Svensson i Södra Vi (som sågar Sveriges kanske bästa okantade fura) om de har några lämpliga brädor att sälja för handhyvling.
Lokalt kan du kanske lyssna med Ansgarius Svensson i Södra Vi (som sågar Sveriges kanske bästa okantade fura) om de har några lämpliga brädor att sälja för handhyvling.
Vilken mindre såg som helst kan såga det. Vem som helst som har en stor planhyvel och en vertikalfräs kan hyvla och sponta. Sedan går man över ytan med handhyvel som sista skede.
Nu är rätta tiden att hugga virke och så får ni det sågat i mars-april och torkat över sommaren så går det att hyvla och sponta i september.
Jag har gjort sånt där men naturligtvis finns det ingenting färdigt i lager.
Nu är rätta tiden att hugga virke och så får ni det sågat i mars-april och torkat över sommaren så går det att hyvla och sponta i september.
Jag har gjort sånt där men naturligtvis finns det ingenting färdigt i lager.
Knappast, man måste ha tillgång till tillräckligt grovt timmer och en produktionslina som klarar virket. De gamla små klingsågverken med minst 1000mm stora klingor är ytterst sällan i gång nuförtiden.H heimlaga skrev:
Många av de som har en bandsåg på gården har inte nån fungerande marknadsföring/ försäljning så det gäller nog att ha personliga kontakter om man ska få tag i virke från en sådan.
Här i trakten är cirkelsågbänkar fortfarande den normala sortens mindre sågverk. De har mycket högre produktivitet än en liten bandsåg.F fribygg skrev:Knappast, man måste ha tillgång till tillräckligt grovt timmer och en produktionslina som klarar virket. De gamla små klingsågverken med minst 1000mm stora klingor är ytterst sällan i gång nuförtiden.
Många av de som har en bandsåg på gården har inte nån fungerande marknadsföring/ försäljning så det gäller nog att ha personliga kontakter om man ska få tag i virke från en sådan.
Om ni vill bli av med sådana sågbänkar i Sverige kan jag säkert vara mellanhand och få dem sålda.
Här har tyvärr de flesta blivit så bekväma att de vill ha fabrikstillverkat hyvlat/fräst 45 mm virkeH heimlaga skrev:
Den där epidemin som verkar angripa och förstöra skinnet i händerna har kommit hit också men den har inte varit så smittsam så det finns arbete för någon cirkelsågare på deltid i var fjärde by.F fribygg skrev:
För att det där ska bli bra krävs väldigt grovt och senvuxit timmer. Gärna lufttorkad och sedan torkat i virkestork till 8% eller mindre. Tjockleken blir nog gärna 25mm eller tjockare.
Kolla om någon golv tillverkare kan hjälpa dig.
Kolla om någon golv tillverkare kan hjälpa dig.
Klicka här för att svara
