Bra idé. Sprängaren ville inte spränga. Och priset på spräckning var inte tilltalande.
Men här kommer bättre bilder. Jag vill alltså anlägga lite yta uppe på "berget". Ju mer berg jag får bort desto mindre lutning blir det upp. Men jag kan testa själv på det högsta och se hur många år det kommer ta. Jag ska bo här i 40 år till. Så 2 000 helger typ.
Men snigeldymamit verkar dyrt. Men känsle billigare än alternativen.

• Bild av bergigt område med mossa och en vit pil som pekar mot toppen, omgiven av ett staket av trä och ett tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenig yta täckt med mossa och gräs i en trädgård, markerad med en orange cirkel. Ett staket och hus syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Mossbeklädd bergsyta med gräs och buskar, invid staket och väg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
Är du lite sugen på kroppsarbete så får du bort det där på några helger. Hyra bergsborr 2 helger sedan 200kg snigeldynamit så kan du ju se hur mycket du fått bort och hur sugen du är på att fortsätta.

Glöm inte att beräkna kostnaden för att få bort stenen, det är i särklass det dyraste om du gör jobbet själv.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Är du lite sugen på kroppsarbete så får du bort det där på några helger. Hyra bergsborr 2 helger sedan 200kg snigeldynamit så kan du ju se hur mycket du fått bort och hur sugen du är på att fortsätta.

Glöm inte att beräkna kostnaden för att få bort stenen, det är i särklass det dyraste om du gör jobbet själv.
Vad är det som kostar? Att få hit ett flak eller att de ska dumpa flaket nånstans?
Kommer det vara kontaminerat av snigeldynamit också?
Men hur långt tror du jag kommer på 200 kg? Hur djupt jag jag borra per omgång dynamit? Kan det inte funka att borra horisontellt och köra kilar? Uppåt finns det ju inget som håller mot.
Tack för hjälpen!

Kan vi bara leka med tanken att tar bort allt till gatunivå, skulle inte det bli förjävla bra, och med en altan ovanpå?
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan vi bara leka med tanken att tar bort allt till gatunivå, skulle inte det bli förjävla bra, och med en altan ovanpå?
/W
Ja det skulle det!
Äntligen kommer det en med lite visioner och tilltro till människans förmåga.
Dock skugga i stort sett hela dagen.

• Gilla
  • Älska
datja och 1 till
  • Laddar…
S Surgubbe skrev:
Ja det skulle det!
Äntligen kommer det en med lite visioner och tilltro till människans förmåga.
Dock skugga i stort sett hela dagen.
Hahaha, tack.
Även om vi har en bergakung här så är jag inte oerfaren med sprängning.
90 kbm för poolen, jag var 2 år så det kanske inte räknas, men faen vad sprängsten det ligger på tomten som det byggts altaner och vägar med......
Lite för tornet, där sprängdes det vid husknuten så tavlor och vaser flög inomhus och tapeten sprack i hörnet. Men där var jag ansvarig.
Sen togs det bort 10 kbm för en parkering, jag borrade och sprängde........
Senare sköt jag med krut, men det lejde jag bort. Det var för att få plats under solskensaltanen.
När jag grävde för garageplattan 280 kvm så var en jordhög berg, då blev det jobb, som jag lejde bort, blev väl en 40 kbm som hamnade under den gjutna plattan, stabilt som faan.
Men nu ska jag inte stjäla din tråd, har du råd så lej bort det.
Skjut med krut så behöver det inte besiktas sägs det........
Lycka till nu med det där garaget :-)
/Workingclasshero

Förstår om du vill utnyttja din tomt fullt ut.

Men den delen av din tomt är väldigt vacker och personligen så tycker jag att det är lite av ett landsföräderi att förvanska vårat naturliga landskap.

Ställ båten eller attefallshuset någon annanstans.

S Surgubbe skrev:
Vad är det som kostar? Att få hit ett flak eller att de ska dumpa flaket nånstans?
Kommer det vara kontaminerat av snigeldynamit också?
Men hur långt tror du jag kommer på 200 kg? Hur djupt jag jag borra per omgång dynamit? Kan det inte funka att borra horisontellt och köra kilar? Uppåt finns det ju inget som håller mot.
Tack för hjälpen!
Sten väger mycket, deponi kostar fan. Exempelvis sten väger ca 2800 kg/m3. Jag gjorde mig av med 20 ton sten och det kostade mig 17000kr. 20 ton berg motsvarar då ca 7m3 berg, eller om man skulle ta bort 30cm av en yta som är 5x4 meter.

Största nackdelen med det du förslår är att det är ett helvete att borra så. Kör du med riktig borrmaskin så vill du ha hjälp av dess tyngd i lodrät led. Hur djupt och allt det beror på hur my let du behöver skala bort, men de flesta tillverkade av snigeldynamit anger det på sina hemsidor, 20cm är nog minimum, djupare är bättre.

Nu har jag börjat frilägga för att få en uppfattning om mängden. Som ska bort. Djupaste delen är cirka en meter.

Sen är frågan hur långt ner min parkering eller betongplatta ska.

Och i vilken ordning jag ska ta det. Vill gärna ta det i omgångar. Det kan få ta några år.

• Grävområde med synlig berggrund, gräs och buskar vid sidan om garage eller husfasad, förbereds för bygge eller renovering av betongplatta.
    Skapa konto
S Surgubbe skrev:
Nu har jag börjat frilägga för att få en uppfattning om mängden. Som ska bort. Djupaste delen är cirka en meter.

Sen är frågan hur långt ner min parkering eller betongplatta ska.

Och i vilken ordning jag ska ta det. Vill gärna ta det i omgångar. Det kan få ta några år.
Berget ser ganska sprucket ut, kan vara lättare (och svårare) då. Jag hade tagit bort mera. MEn spontant så tror jag att du kan borra tillrcäkligt med hål på en långhelg om du hyr en riktig bergborr. SEdan sniglar du och plockar bort efter hand. Smidigast hade ju varit att ta in en grävare som direkt lastar och fraktar bort.

Nu har jag lånat en maskin. Vet inte om det räknas som en riktig. Ca 4 minuter för en borrlängd.
Så det är några timmar vid maskinen. Vet inte hur jag ska göra med dammet som blir.
Men eftersom garaget ska vara klart om sju år så tror jag att jag tar detta i höst när livet är tråkigare.
Testade dock ett bryta lite i gamla sprickor och det kom ju loss lite. Så måste testa dela lite stora stenar.

• Gul borrmaskin placerad på ett stenblock utomhus, omgiven av grönska och ett vitt staket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En sprucken stenformation vid en husvägg med synliga stora stenar och mossa. Gräs och verktyg kan ses runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Surgubbe skrev:
Nu har jag lånat en maskin. Vet inte om det räknas som en riktig. Ca 4 minuter för en borrlängd.
Så det är några timmar vid maskinen. Vet inte hur jag ska göra med dammet som blir.
Men eftersom garaget ska vara klart om sju år så tror jag att jag tar detta i höst när livet är tråkigare.
Testade dock ett bryta lite i gamla sprickor och det kom ju loss lite. Så måste testa dela lite stora stenar.
Man kommer väldigt långt med spett om man kan frigöra ytorna. Ibland borr och kil för att försvaga och sedan spett. Men maskinen är redig 👍🏻

S Surgubbe skrev:
... Det skulle då att göra plant för båt eller husbilsförvaring eller ett framtida attefallsgarage.
...
Uppfarten blir ca 18 grader om jag räknar rätt.
...
18 grader är inga problem att köra uppför, men det kräver en väldigt mjuk rampning av lutningen om du ska kunna backa upp ett släp eller annat fordon med mycket överhäng bak.

Fråga mig inte hur jag vet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.