Hej,

Jag har ett rum i källaren som jag ska gräva ur, isolera och sedan lägga betong. På ena sidan så finns det ett berg som den tidigare ägaren har gjutit in och murat en klack på. Dvs det inte är någon bärande vägg ståendes på berget.

Jag skulle behöva på något sätt få bort den stenen så den Iivar med väggen. Någon som har en bra idé på detta? Har själv funderat på borrhammare och stenkil, men vet inte riktigt hur man ska komma ända in till väggen.

Tacksam för svar.

• Stort stenblock i källarväggen med betongmur och jord, ögla fastsatt i stenen för eventuell borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor sten i ett källarutrymme med en ögla på toppen, omgiven av grus, intill en murad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt spräck bort så mycket som möjligt. Sedan kan man möjligen ta lite finlir med vinkelslip.

Jag tog bort lite berg när vi byggde ut fritdshuset mha. vinkeslip. Behövde ta bort ca 20 cm höjd och bredd på en sträcka av 1m. Det var bara 20x20 ungefär mitt på.

Jag körde en 230mm klinga och gjorde 70mm djupa spår med ca 15mm mellanrum. Sedan spräckte jag bort kammarna, och fick upprepa 3ggr på djupet. Tog en halv dag, och stora delar av tomten var grå av stendamm när jag var klar.

Tack för svaren.

Lyckades med hjälp av stenkilar och borr ta ned bit för bit utav stenen.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.