1 603 läst ·
41 svar
2k läst
41 svar
Hyvel för nybörjaren
Han kör väl i princip bara bandsåg och borrskruvdragare vad det gäller maskiner så han behöver ju något man kan planhyvla för hand med på ett vis som kan vara lite ovanligt idag. Är ganska likt vad jag har men jag går och suktar efter en plan- och rikthyvel samt svarv till snickarboden (samt svarv och fräs till en mekanisk verkstad framtida utrymme...).Hep skrev:
Paul Sellers vet och kan mycket men har lever i viss mån i ett parallellt universum.
Fast han har en mycket bra poäng. Enhands putshyvlar / stöthyvlar av den typen som engelsmännen kallar "block plane" är allmänt svåra att styra och kontrollera. Jag använder oftare en putshyvel nummer 3 för liknande arbeten som andra har enhands putshyvlar till.
Fast han har en mycket bra poäng. Enhands putshyvlar / stöthyvlar av den typen som engelsmännen kallar "block plane" är allmänt svåra att styra och kontrollera. Jag använder oftare en putshyvel nummer 3 för liknande arbeten som andra har enhands putshyvlar till.
Det är möjligt. Spånklaffen på min Anchor nummer 3 hade försvunnit före jag fick tag på hyveln. Jag filade till en ny spånklaff av en bit 3mm kallvalsad plåt innan jag tog hyveln i bruk. Därför har jag aldrig upplevt original spånklaffen.J Jorny skrev:(...)Här ligger också en liten varning för Anchor, jag har en no 7, superfin och bra på alla sätt (förutom att någon målat den neongrön ovanpå den mer smakfulla originalgröna färgen). Problemet är bara att spånklaffen har fel profil som gör att spånöppningen blir för liten och spånen fastnar. Andra säger att Anchor är utmärkta, så vet inte om jag bara haft otur. Har en skolrubank i trä jag använder istället. Funkar utmärkt det också.
En brasklapp. Jag är ganska sopig på att hyvla. Men att det blir snett och vint beror inte på hyvlarna i alla fall.
Intressant. Jag tycker att det är mycket lättare med en liten hyvel som ligger inne i handen om jag t ex ska hålla så nära 45 som möjligt när jag ska bryta en skarp kant. "Vanliga" hyvlar mindre än storlek 4 tycker jag är svårare då grepp/tyngdpunkt ligger högt upp i förhållande till den lilla sulan.H heimlaga skrev:Paul Sellers vet och kan mycket men har lever i viss mån i ett parallellt universum.
Nummer 3 fungerar bra för mig. De mindre "vanliga" hyvlarna är alldeles för små för mina händer och går inte för mig att använda så jag har ingen åsikt om dem.Hep skrev:
Intressant. Jag tycker att det är mycket lättare med en liten hyvel som ligger inne i handen om jag t ex ska hålla så nära 45 som möjligt när jag ska bryta en skarp kant. "Vanliga" hyvlar mindre än storlek 4 tycker jag är svårare då grepp/tyngdpunkt ligger högt upp i förhållande till den lilla sulan.
Enhandsputshyvel är bra att bryta kantar med men det är svårt att till exempel ta mer i ena kanten av en fasning än i den andra. Också svårt att hålla 90 grader då man hyvlar en kant. Så tycker i alla fall jag.
Ska man köra en nr3 som enhandshyvel får man nog ta om stålet och dess säte snarare än i handtaget. Sen sätter jag ofta hyvlar i bänktången när jag ska göra småpill.H heimlaga skrev:Nummer 3 fungerar bra för mig. De mindre "vanliga" hyvlarna är alldeles för små för mina händer och går inte för mig att använda så jag har ingen åsikt om dem.
Enhandsputshyvel är bra att bryta kantar med men det är svårt att till exempel ta mer i ena kanten av en fasning än i den andra. Också svårt att hålla 90 grader då man hyvlar en kant. Så tycker i alla fall jag.
Sen har jag sett Shawn Graham (@wortheeffort på YouTube) köra med en extra stor knopp på lite större stöthyvlar.
Då har vi verkligen inte ett lämpligt urval för att avgöra kvaliteten på Anchors spånklaffar! I övrigt är hyveln bra både i finish och mekanisk kvalitet. Har klurat lite på om jag ska ersätta den med en annan spånklaff, typ jaga rätt på en från en Stanley, eller köpa en nytillverkad. Det första känns besvärligt, lösa Stanley spånklaffar till en no 7 är rätt sällsynta, och rätt dyra när man bål hittar en. Att köpa en nytillverkad från typ veritas är både dyrt och lär också kräva att jag moddar hyveln lite. Då är det bättre att lägga energin på att få den att funka med originalklaffen.H heimlaga skrev:
Det borde ju gå att ändra på bockningen.J Jorny skrev:Då har vi verkligen inte ett lämpligt urval för att avgöra kvaliteten på Anchors spånklaffar! I övrigt är hyveln bra både i finish och mekanisk kvalitet. Har klurat lite på om jag ska ersätta den med en annan spånklaff, typ jaga rätt på en från en Stanley, eller köpa en nytillverkad. Det första känns besvärligt, lösa Stanley spånklaffar till en no 7 är rätt sällsynta, och rätt dyra när man bål hittar en. Att köpa en nytillverkad från typ veritas är både dyrt och lär också kräva att jag moddar hyveln lite. Då är det bättre att lägga energin på att få den att funka med originalklaffen.
Nu har jag lite svårt att kolla då min enda (?) Anchorhyvel är på landet men jag kan inte minnas att den har/hade problem med spånbrytaren eller klaffen. Hyveln behövde rengöras och oljas samt slipas men annars var det nog inget övrigt att fixa på den.J Jorny skrev:Då har vi verkligen inte ett lämpligt urval för att avgöra kvaliteten på Anchors spånklaffar! I övrigt är hyveln bra både i finish och mekanisk kvalitet. Har klurat lite på om jag ska ersätta den med en annan spånklaff, typ jaga rätt på en från en Stanley, eller köpa en nytillverkad. Det första känns besvärligt, lösa Stanley spånklaffar till en no 7 är rätt sällsynta, och rätt dyra när man bål hittar en. Att köpa en nytillverkad från typ veritas är både dyrt och lär också kräva att jag moddar hyveln lite. Då är det bättre att lägga energin på att få den att funka med originalklaffen.
Har haft problem med ett par Stanleyhyvlar där spånbrytaren behövt lite kärlek dock.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kombinationsmaskin med planhyvel och fräs för fönsterrenovering?
Byggnadsvård -
Vilken rikt- och planhyvel för eget trägolv?
Golv -
Instruktion för Scheppach HMS 260 rikt och planhyvel
Verktyg & Maskiner -
Vad gör jag för fel med planhyveln?
Verktyg & Maskiner -
Manual till en Waco PF 70MP planhyvel för att ställa in hyvelstål.
Verktyg & Maskiner