Hej hej
Jag skulle vilja ha en hyvel som är lite allround och som passar en amatör som vill börja slöjda lite. Har förstått att man kan hitta bra hyvlar begagnat men det är lite svårt när man är dåligt insatt vad man ska kolla efter. Kollade på eBay på Record hyvlar. Skulle det kunna vara en bra förstahyvel? Låt säga en no 4? Vad ska jag titta efter/fråga efter i så fall? Eller om nån skulle vilja länka till någon som verkar bra skulle jag vara väldigt tacksam 🙏😊

Jag köpte Julas handhyvel för typ 300kr ( https://www.jula.se/catalog/verktyg...aspar-och-hyvlar/handhyvlar/handhyvel-012739/ ). Med lite fixande blev den helt ok att använda.
Har även en nyproducerad Stanley Bailey no3 men den är inget jag kan rekommendera, fick reklamera den första jag fick för att den inte gick att få ordning på och den andra tog mer jobb än den från jula fast fen var mer än dubbelt så dyr.
Köper du begagnat så undvik de med justerhjul av plast och stål.
Sen behöver du ha klart för dig att om du inte köper någon premiumhyvel (typ veritas eller lie nilsen) kommer du behöva justera in den och vässa stålet innan den går (bra) att använda.
Det som behöver kollas är att sulan är plan (i alla fall på 0,05mm när), stålet vasst och att spånklaffen (back iron/chip breaker) sitter kloss an mot stålet över hela bredden. Vill du ha hyveln till finlir behöver även avståndet mellan eggen och spånöppningens nedre framkant vara litet och spånklaffens kant vara nära eggen.

Redigerat:
P Pettman skrev:
Jag köpte Julas handhyvel för typ 300kr ( [länk] ). Med lite fixande blev den helt ok att använda.
Har även en nyproducerad Stanley Bailey no3 men den är inget jag kan rekommendera, fick reklamera den första jag fick för att den inte gick att få ordning på och den andra tog mer jobb än den från jula fast fen var mer än dubbelt så dyr.
Köper du begagnat så undvik de med justerhjul av plast och stål.
Sen behöver du ha klart för dig att om du inte köper någon premiumhyvel (typ veritas eller lie nilsen) kommer du behöva justera in den och vässa stålet innan den går (bra) att använda.
Det som behöver kollas är att sulan är plan (i alla fall på 0,05mm när), stålet vasst och att spånklaffen (back iron/chip breaker) sitter kloss an mot stålet över hela bredden. Vill du ha hyveln till finlir behöver även avståndet mellan eggen och spånöppningens nedre framkant vara litet och spånklaffens kant vara nära eggen.
Tack för bra info👍👍

Nya Record är tillverkade av Anant i Indien. Kvaliteten är därefter. Har man tur så kan man få ett exemplar där man kan fila och skava om alla passningar och härda om bladet och få den att fungera.
Nya Stanley Bailey ar i samma klass.

Billigmärkena som Jula är vanligen skräp men man kan ju ha tur så som Pettman hade. Man kan vinna storvinsten på lotto också.

Skall man köpa nytt så är Quangsheng som ibland säljs under namnet Juuma det enda någorlunda billiga märket som fungerar någorlunda.
Kvalitetsmärkena Lie-Nielsen och Clifton och Veritas är vanligen ganska dyra.

Annars får man köpa begagnat.

Nummer 4 eller 5 blir säkert bra att börja med. Olika märken har olika numreringar men man ser ju om hyveln någorlunda ser ut att motsvara en Stanley 4 eller 5.

Exempel på äldre hyvlar som oftast brukar vara bra:
-Stanley Bailey
-Record
-Woden
-Sargent
-Millers Falls
-Stanley Bedrock
-Ohio tools
-Union Toolworks
-Siegley
-Hellstedts
-Anchor/Jernbolaget
-Vaughan&Bushnell

-Rapier och Voskov (märket <B>) och Kuntz och Keen Kutter är ojämna i kvaliteten. Man kan träffa på riktigt bra exemplar men många är rent skräp.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
G gnuttas skrev:
Hej hej
Jag skulle vilja ha en hyvel som är lite allround och som passar en amatör som vill börja slöjda lite. Har förstått att man kan hitta bra hyvlar begagnat men det är lite svårt när man är dåligt insatt vad man ska kolla efter. Kollade på eBay på Record hyvlar. Skulle det kunna vara en bra förstahyvel? Låt säga en no 4? Vad ska jag titta efter/fråga efter i så fall? Eller om nån skulle vilja länka till någon som verkar bra skulle jag vara väldigt tacksam 🙏😊
Hej
Oj vilket kaninhål du är på väg ner i men det är kul
en begagnad Nr 5 av äldre model i bra skick gärna något svenskt märke är snällast mot plånboken och gör ändå jobbet
Nr 3,4 eller 6 är inte allround
lycka till och ha roligt
//Johan

The_Lexx The_Lexx skrev:
Hej
Oj vilket kaninhål du är på väg ner i men det är kul
en begagnad Nr 5 av äldre model i bra skick gärna något svenskt märke är snällast mot plånboken och gör ändå jobbet
Nr 3,4 eller 6 är inte allround
lycka till och ha roligt
//Johan
👍👍

H heimlaga skrev:
Nya Record är tillverkade av Anant i Indien. Kvaliteten är därefter. Har man tur så kan man få ett exemplar där man kan fila och skava om alla passningar och härda om bladet och få den att fungera.
Nya Stanley Bailey ar i samma klass.

Billigmärkena som Jula är vanligen skräp men man kan ju ha tur så som Pettman hade. Man kan vinna storvinsten på lotto också.

Skall man köpa nytt så är Quangsheng som ibland säljs under namnet Juuma det enda någorlunda billiga märket som fungerar någorlunda.
Kvalitetsmärkena Lie-Nielsen och Clifton och Veritas är vanligen ganska dyra.

Annars får man köpa begagnat.

Nummer 4 eller 5 blir säkert bra att börja med. Olika märken har olika numreringar men man ser ju om hyveln någorlunda ser ut att motsvara en Stanley 4 eller 5.

Exempel på äldre hyvlar som oftast brukar vara bra:
-Stanley Bailey
-Record
-Woden
-Sargent
-Millers Falls
-Stanley Bedrock
-Ohio tools
-Union Toolworks
-Siegley
-Hellstedts
-Anchor/Jernbolaget
-Vaughan&Bushnell

-Rapier och Voskov (märket <B>) och Kuntz och Keen Kutter är ojämna i kvaliteten. Man kan träffa på riktigt bra exemplar men många är rent skräp.
Tack för ett utförligt svar👍
Finns det något sätt att kolla hur gammal hyveln är? Serienr eller liknande. Eller får man bara gå på vad det är för material på olika komponenter på hyveln? Finns det något bra årtal som man helst vill hamna på rätt sida om sas?

G gnuttas skrev:
Tack för ett utförligt svar👍
Finns det något sätt att kolla hur gammal hyveln är? Serienr eller liknande. Eller får man bara gå på vad det är för material på olika komponenter på hyveln? Finns det något bra årtal som man helst vill hamna på rätt sida om sas?
Hej
Finns inga serienr
Åldern kan man eventuellt avgöra genom att se på dom olika delarna på hyveln och detta skiljer sig mellan dom olika märkena och tillverknings land.
jag började med att ropa hem några billiga på tradera och bygga min kunskap
//Johan

• Gilla
gnuttas och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den krävde som jag skrev en del fixande, fick nog lägga någon timme på att slipa sulan plan med sandpapper på en stenskiva (köpt på återbruket för små pengar) och fila och slipa lite på spånklaff osv. Det var å andra sidan mindre jobb än vad mina nyproducerade Stanleys krävde.
SEn har jag en 'low angle jack' från Axminster (köpt på Swedendro) som fungerade mer eller mindre direkt ur lådan efter att jag skärpt stålet.

• Gilla
gnuttas
  • Laddar…
Handhyvlar är inte enkelt. Det är mycket som kan strula, allt ifrån svårhyvlat virke, dålig bänk att stå vid, slött blad, fel eggvinkel, oplan sula, dålig justering, dåliga anläggninsytor osv. Till på det en ny användare.

När jag började handhyvla använde jag gamla begagnade hyvlar. En del av dessa hade jag kanske kunnat få bra resultat med idag, men då fick jag inte det resultat jag ville med någon av dem. Jag hade svårt att fatta vad felet var och blev rätt trött på dem.

Efter att ha provat en ny bra premiumhyvel sålde jag mina 10 begagnade gamla hyvlar billigt och köpte en veritas stöthyvel. Sen funkade hyvlingen direkt, allting var så mycket lättare.

Att det strulade var inte bara (eller kanske inte ens huvudsakligen) hyvlarnas fel. Många av dem var nog bra när de var nya men deras nuvarande skick o min okunskap gjorde att det mest blev kasst.

Så mitt råd är - köp en riktigt bra hyvel. Det kommer att göra allting lättare och roligare. Efterhand blir du duktigare och då kan du komplettera med begagnade hyvlar som du kan få rätt på (för det finns många äldre av bra kvalitet som är värda att fixa till).

Du behöver inte ha en uppsjö med hyvlar för att komma igång. Jag förespråkar en mycket mindre hyvel än de som har rekommenderats ovan, en veritas stöthyvel med inverterat blad, en sån här: https://www.fine-tools.com/Low-Angle-Block-Plane-1-5-8-in.-41-mm-VERITAS-with-PM-V11-Blade/308961 Dyr men bra. Bra andrahandsvärde om du ångrar dig. Klarar av en massa olika hyveluppgifter.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Handhyvlar är inte enkelt. Det är mycket som kan strula, allt ifrån svårhyvlat virke, dålig bänk att stå vid, slött blad, fel eggvinkel, oplan sula, dålig justering, dåliga anläggninsytor osv. Till på det en ny användare.

När jag började handhyvla använde jag gamla begagnade hyvlar. En del av dessa hade jag kanske kunnat få bra resultat med idag, men då fick jag inte det resultat jag ville med någon av dem. Jag hade svårt att fatta vad felet var och blev rätt trött på dem.

Efter att ha provat en ny bra premiumhyvel sålde jag mina 10 begagnade gamla hyvlar billigt och köpte en veritas stöthyvel. Sen funkade hyvlingen direkt, allting var så mycket lättare.

Att det strulade var inte bara (eller kanske inte ens huvudsakligen) hyvlarnas fel. Många av dem var nog bra när de var nya men deras nuvarande skick o min okunskap gjorde att det mest blev kasst.

Så mitt råd är - köp en riktigt bra hyvel. Det kommer att göra allting lättare och roligare. Efterhand blir du duktigare och då kan du komplettera med begagnade hyvlar som du kan få rätt på (för det finns många äldre av bra kvalitet som är värda att fixa till).

Du behöver inte ha en uppsjö med hyvlar för att komma igång. Jag förespråkar en mycket mindre hyvel än de som har rekommenderats ovan, en veritas stöthyvel med inverterat blad, en sån här: [länk] Dyr men bra. Bra andrahandsvärde om du ångrar dig. Klarar av en massa olika hyveluppgifter.
Så kortsagt så köpte du ett par begagnade hyvlar och testade innan du viste vad du ville ha och lägga pengar på?
/Johan

Daniel_N Daniel_N skrev:
Så mitt råd är - köp en riktigt bra hyvel. Det kommer att göra allting lättare och roligare.
Det är väl som alltid att ett bra verktyg avslöjar otränat handhavande när resultatet blir dåligt. Det går ju då att ”träna bort”.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
Så kortsagt så köpte du ett par begagnade hyvlar och testade innan du viste vad du ville ha och lägga pengar på?
/Johan
Kortsagt: Nej

Jag köpte alla begagnade hyvlar jag trodde jag behövde och upptäckte som sagt att det funkade dåligt. Sen köpte jag en bra (och ny) hyvel och det var kul att hyvla.

Nyfiken fråga? Vad ska hyvlas, ska villigt erkänna att jag trots jobb inom bygg i hela mitt vuxna liv, helrenovering av hus samt att jag i princip byggt alla möbler och snickerier själv hemma faktiskt inte använt en handhyvel sedan slöjden i skolan.

Vilka moment i nyttjar man den till ?

Har en Festool EHL65 men känns inte som användningsområdet för en elhyvel och en handhyvel är desamma.

En putshyvel av samma modell som den länkade från Jula är i stort sett den enda jag använt under kanske 25 år. Min är av märket Anant och krävde en del justeringar när den var ny innan den blev bra. Det gissar jag att du slipper om du köper en av bättre kvalitet. Nu när jag börjat på en utbildning i båtbyggeri har jag plötsligt insett att det finns många fler hyvlar som är bra till sina ändamål. Och så har jag insett hur fantastiskt det är med en riktigt vass hyvel. Se till att lära dig att vässa den ordentligt.

• Gilla
gnuttas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.