17 768 läst ·
76 svar
18k läst
76 svar
Hyresgästen ska betala sin egen el?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan du/ni själva få se underverket. Precis som jag nämnt tidigare är de ett RIKTIGT renoveringsobjekt, men i och med att jag själv är byggnadsarbetare och har en hel del kontakter både på kors och tvärs så ser jag det som en bra start på karriären.
Det är alltså två lägenheter rakt ovanför varandra i vinkeln, och sen två lägenheter ovanpå varandra i den andra delen av huset. Så just stamdragningen av t ex el på de vis du nämner borde inte vara något större problem.
Men återigen, jag ska ta dessa tankar, funderingar och lösningar med mig när jag diskuterar både med elnätsägaren och elektrikern som ska dra om elen.
Nej, vackert är det inte, i samband med tilläggsisolering av fasaden hade jag eventuellt tänkt lägga en gammaldags liggande träpanel. Tror de skulle passat på ett hus i den här åldern (1912). Fast det har iofs inte så mycket med el att göra, får nog snart skapa en helt egen tråd enbart för projektet i sig självt 
När det gäller EON är det olika beroende på mätare men i stort kan man säga att bor du i storstad har du en vit Echelonmätare vilken kan stängas, låsas och öppnas men ej sättas på genom fjärrmanövering, bor man utanför har man Landis+Gyr och då krävs besök från någon som skruvar ut/i säkringarna, antingen vid mätare eller elskåp.
Finns det inte ett visst säkerhetstänk vid att slå på mätare igen.?Slugge skrev:När det gäller EON är det olika beroende på mätare men i stort kan man säga att bor du i storstad har du en vit Echelonmätare vilken kan stängas, låsas och öppnas men ej sättas på genom fjärrmanövering, bor man utanför har man Landis+Gyr och då krävs besök från någon som skruvar ut/i säkringarna, antingen vid mätare eller elskåp.
Har för mig att när strömmen blivit avstängd exempelvis pga obetald räkning så måste innehavare av elabonnemanget vara hemma vid påslag, så att rep. från elbolaget kan säkerställa att någon spis el. dyl inte har lämnats i påslaget läge under avstängningen? Typ brandrisk
Så resonerade man förr, men detta har kanske ändrats? :eek:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Den logiken låter väldigt trolig. De gånger jag brutit strömmen har jag bara lämnat ett kravbrev och plomberat och åkt. Dock ska man veta att det sitter rätt långt inne innan de faktiskt får bryta strömmen för folk.roland53 skrev:Finns det inte ett visst säkerhetstänk vid att slå på mätare igen.?
Har för mig att när strömmen blivit avstängd exempelvis pga obetald räkning så måste innehavare av elabonnemanget vara hemma vid påslag, så att rep. från elbolaget kan säkerställa att någon spis el. dyl inte har lämnats i påslaget läge under avstängningen? Typ brandrisk
Det var just det Slugge skrev, "men ej påslag via fjärr"roland53 skrev:Finns det inte ett visst säkerhetstänk vid att slå på mätare igen.?
Och det kan man tänka sig är av den anledningen bland annat.
Har nu fått svar från EON där man skriver följande,
"Om jag inte missuppfattar din fråga så gäller det en delning av abonnemanget.
Där kontaktar du en behörig elektriker som hjälper dig. Elektrikern skickar in en anmälan till oss via våran hemsida.
Den gör alla förberedelser för att vi ska kunna montera upp mätarna. Eon tar ingen kostnad för detta."
Så varför krångla med fjärravläsning osv när EON gör detta gratis? Eller tänker jag fel?
"Om jag inte missuppfattar din fråga så gäller det en delning av abonnemanget.
Där kontaktar du en behörig elektriker som hjälper dig. Elektrikern skickar in en anmälan till oss via våran hemsida.
Den gör alla förberedelser för att vi ska kunna montera upp mätarna. Eon tar ingen kostnad för detta."
Så varför krångla med fjärravläsning osv när EON gör detta gratis? Eller tänker jag fel?
Såvitt jag vet så fjärravläser Eon alla sina mätare för korrekt debitering - månadsvis.hyweu skrev:
Den funktionen är inbyggd i mätaren och kan inte väljas bort.
Din fråga och svaret gäller uppsättning av nya mätare och det är något helt annat.
Dessutom så ville du väl inte blanda in Eon, eftersom du i inledningen ville "vidaresälja elen".
Då kan du inte blanda in Eon för att sätta upp dessa mätare (om det nu överhuvudtaget är lagligt att återsälja elen???)
Redigerat:
Angående fjärravläsningen syftar jag på mitt egna patent med egna mätare uppsatta samt en fjärravläsning typ eliq.
Sen angående min inledande text så var min mening att hyresgästen själv skulle stå för sin egen elförbrukning och hur man lättast löste detta, samt att min elektriker då givit mig det förslag som jag inledde denna tråden med.
Om nu EON kostnadsfritt kan komma till min fastighet och utan några problem sätter upp 5 mätare dvs 1 till respektive lägenhet samt 1 för min förbrukning (gemensamhetsutrymmen, uppvärmning osv) då menar jag att varför ska man "leka med lagen" när de kan fixa detta helt laglydigt. Och dessutom, som det verkar, helt gratis.
Sen angående min inledande text så var min mening att hyresgästen själv skulle stå för sin egen elförbrukning och hur man lättast löste detta, samt att min elektriker då givit mig det förslag som jag inledde denna tråden med.
Om nu EON kostnadsfritt kan komma till min fastighet och utan några problem sätter upp 5 mätare dvs 1 till respektive lägenhet samt 1 för min förbrukning (gemensamhetsutrymmen, uppvärmning osv) då menar jag att varför ska man "leka med lagen" när de kan fixa detta helt laglydigt. Och dessutom, som det verkar, helt gratis.
Sant, MEN om Eon sätter upp mätare innebär detta att varje hyresgäst får ett separat abonnemang med Eon.hyweu skrev:Angående fjärravläsningen syftar jag på mitt egna patent med egna mätare uppsatta samt en fjärravläsning typ eliq.
Dvs en fast kostnad + elförbrukning. Kanske inte blir så populärt bland hyresgästerna jämfört med deras nuvarande lösning !!??
Nej det är sant, men med tanke på att minst 1 och troligtvis 2 lägenheter kommer totalrenoveras, p g a utflyttning, kommer jag fasa in det nya systemet. Dvs. de nya hyresgästerna vet inget annat och får därför anpassa sig efter de nya villkoren.
Till sist har samtliga lägenheter detta system, alternativ får man när de 2 är renoverade närma sig de hyresgäster som bor kvar och påpeka detta i samband med hyresförhandling.
Har varit i kontakt med fastighetsägarna och nuvarande hyresnivå ligger idag under den rådande på orten.
Till sist har samtliga lägenheter detta system, alternativ får man när de 2 är renoverade närma sig de hyresgäster som bor kvar och påpeka detta i samband med hyresförhandling.
Har varit i kontakt med fastighetsägarna och nuvarande hyresnivå ligger idag under den rådande på orten.
Ja, det är så man bör angripa det.hyweu skrev:med tanke på att minst 1 och troligtvis 2 lägenheter kommer totalrenoveras, p g a utflyttning, kommer jag fasa in det nya systemet. Dvs. de nya hyresgästerna vet inget annat och får därför anpassa sig efter de nya villkoren.
När det gäller hyresnivån; Om det är nuvarande fastighetsägares uppgift, så skulle jag inte ta den uppgiften så allvarligt.
Om du menar Fastighetsägareföreningen så, ja det är dom som sitter med kunskapen. Lycka till