Det finns en tjänst för fastighetsägare, som åtminstone Eon tillämpar som heter visningsel. Det innebär att fastighetsägaren bara betalar för förbrukningselen (som är minimal) när lägenheten står tom.

Säger man upp abonnemanget på en lägenhet kostar det inget, då bryter nätägaren strömmen och plomberar mätarsäkringarna så att man inte kan ta ut någon ström. När det kommer en ny abonnent plockar man bort plomberingen och skruvar i säkringarna.

Mikael_L
OK.
Ja mina hågkomster/erfarenheter om detta är ju minst sagt gamla.

I ett boende jag hade för väldigt länge sedan försökte sig den privata hyresvärden sig med en fuling mot mig.
Jag fick de fasta avgifterna för den obebodda perioden innan på min räkning efter att jag flyttat in.
Men jag var uppmärksam och såg på fakturan en massa datum som inte stämde.
En liten pling till elbolaget så fick jag veta hur det stod till "att någon alltid måste betala de fasta avgifterna" men det skulle dom lägga på fastighetsägaren under den tid då bostaden stod outhyrd, det skulle naturligtvis inte jag betala.

elmont skrev:
Säger man upp abonnemanget på en lägenhet kostar det inget, då bryter nätägaren strömmen och plomberar mätarsäkringarna så att man inte kan ta ut någon ström. När det kommer en ny abonnent plockar man bort plomberingen och skruvar i säkringarna.
Det säkert olika rutiner beroende på nätägare. Var det avgiftsfritt för fastighetsägaren med dessa besök (2 st) ?
Kanske billigare att fastighetsägaren istället tar över abonnemanget när lägenheten står tom?

O
Anna_H skrev:
Jag uppfattar det du skriver som att....
Vi kan enas om att det är det som är problemet. Du uppfattar ju även mitt svar som en ursäkt vilket det definitivt inte är. Det är ett förtydligande eftersom du inte förstod vad som skrev och därför uppfattade det fel. Det finns ingen som helst anledning att be dig om ursäkt och att du över huvudet taget förväntar dig en ursäkt för hur du uppfattar saker tycker jag är märkligt.

Det jag skrivit är fakta och det är utan någon som helst uppmaning eller värdering hur man skall agera. Däremot så har jag själv erfarenhet av hur det går till när en hyfsat stor hyresvärd skall utföra en omfattande renovering. Jag har nämligen suttit som hyresgästföreningens representant vid sådana förhandlingar med ett kommunalt bostadsbolag. Den som tror att man med 50+ hyresgäster förlitar sig på att man kan komma överens med alla otroligt naiv. I praktiken så gör man en plan för renoveringen. Får fram en kostnadskalkyl. Gör en kalkyl på eventuella hyreshöjningar. Sedan går med de kalkylerna till hyresgästföreningen och till hyresnämnden. När man väl har ett beslut därifrån så är det dags att informera hyresgästerna. De får då givetvis, som jag skrivit förut, välja mellan en evakueringslägenhet eller ett permanent byte. Om möjligt kan de även få bo kvar i röran men i praktiken är det oftast omöjligt. Hyresvärden står normalt för alla eventuella flyttkostnader. Möjligheterna att totalvägra finns inte. Det handlar alltså inte alls om att vara elak mot sina hyresgäster utan det handlar om ren och skär praktiskt nödvändighet för att över huvudet taget kunna genomföra renoveringsarbetet.

I trådskaparens situation med ett en liten fastighet har jag dock svårt att se hur han inte skulle kunna få till en renovering av alla lägenheter i samråde med sina hyresgäster. Fast nu var det inte det som var frågan. Vad du och jag har svarat på var en allmän fråga ifrån ZipLock vad som gäller juridisk och hur det fungerar i praktiken. Det har alltså ingenting med trådskaparens fråga om att ändra i hyreskontraktet för att lyfta ur avgiften för elen.

Det har inget med fastighetsägaren att göra utan avtalet blir mellan hyresgäst och nätägare, blir lägenheten tom och man vill ha ström är det bara att teckna ett abonnemang för fastighetsägaren. Byter man hyresgäst säger den som flyttar upp sitt abonnemang och den nya tecknar nytt. Det förutsätter naturligtvis att varje "hyreslägenhet" har en egen sevice/mätning.
Ps
Jag har hyresgäster och det är så det fungerar.

O
hyweu skrev:
Är detta en lösning som är genomförbar, eller hur ska jag på enklast vis gå tillväga för att få över denna kostnaden på hyresgästen?
Hej hyweu! Låt oss återgå till din ursprungliga fråga så hittade jag den här artikeln:
http://www.hemhyra.se/stockholm/hyresgaster-kan-tvingas-betala-separat-varmvattennota

Där står följande:
"Sedan tidigare är det möjligt att förhandla fram hyror där el, värme eller varmvatten inte ingår i hyran. Men det nya med domen är att den ger bostadsbolag möjlighet att ändra redan ingångna hyresavtal."

Läser man hela artikeln framgår även att du då måste räkna fram en schablonkostnad per kvadratmeder för dessa avgifter och sänka hyran med motsvarande belopp. Du borde alltså kunna vända dig till hyresnämnden eller din fastighetsägarorganisation och be dem hjälpa dig med den schablonen, formuleringen av det nya kontraktet och sedan ta en diskussion med hyresgästerna om detta.

elmont skrev:
Det har inget med fastighetsägaren att göra utan avtalet blir mellan hyresgäst och nätägare, blir lägenheten tom och man vill ha ström är det bara att teckna ett abonnemang för fastighetsägaren. Byter man hyresgäst säger den som flyttar upp sitt abonnemang och den nya tecknar nytt. Det förutsätter naturligtvis att varje "hyreslägenhet" har en egen sevice/mätning.
Ps
Håller fullständigt med dig när det gäller att en hyresgäst flyttar ut och nästa flyttar in - Inga problem.

Men jag uppfattade ditt förra inlägg med plombering att det gällde när lägenheten skulle stå tom en tid.
Man stänger ju knappast av och plomberar om en ny hyresgäst flyttar in?

Min fråga är obesvarad: Är nätägarens besök för att stänga av resp sätta på mätaren utan avgift?

O
elmont skrev:
Det har inget med fastighetsägaren att göra utan avtalet blir mellan hyresgäst och nätägare....
Ps
Nu skall inte vi inte bråka när det för en gångs skull inte handlar om elbehörighet och när vi för en gångs skkull är helt överens!

Om elen ingår i hyran för en hyresgäst så står det inskrivet i hyresavtalet och då behöver inte hyresgästen själv teckna ett elabbonemang. Om man sedan ändrar avtalet så att elen inte ingår så blir det precis som du säger att fastighetsägaren inte längre har med saken att göra utan avtalet blir direkt mellan hyresgästen och elleverantören. Kan vi enas om det är så det fungerar? ;-)

O
roland53 skrev:
Min fråga är obesvarad: Är nätägarens besök för att stänga av resp sätta på mätaren utan avgift?
Inte ett generellt svar men min elnätsägare skriver så här i sin prislista:
"Vid inflyttning debiteras en administrativ avgift på 240 kr exkl. moms för avtal på den nya adressen. "

Kan vi anta att denna avgift även täcker en eventuell borttagning av plombering?

Göran.W skrev:
Kan inte förra ägaren säga upp hyresgästerna så borde man ju kunna skriva nya kontrakt vid övertagandet av fastigheten med den nya hyran och att dom själv får stå för elen så fort mätare har installerats.
Jag är rätt säker på att det inte fungerar så bara för att man förvärvar en fastighet, hyresgästerna har kontrakt och dom gäller vill hyresvärden ändra så måste han omförhandla.

Steamboy skrev:
Om elen ingår i hyran för en hyresgäst så står det inskrivet i hyresavtalet och då behöver inte hyresgästen själv teckna ett elabbonemang. Om man sedan ändrar avtalet så att elen inte ingår så blir det precis som du säger att fastighetsägaren inte längre har med saken att göra utan avtalet blir direkt mellan hyresgästen och elleverantören. Kan vi enas om det är så det fungerar? ;-)
Jag är helt enig med dig med den analysen. MEN det innebär en ändring av hyreskontaktet både i innehåll och hyra, OCH det är väl närmast där som det KAN bli en förhandling, därmed inte sagt att det är ett omöjligt projekt, utan i mitt sätt att se det ganska sunt att var och en står för sina kostnader. :)

Kul att vara eniga :thumbup:

Steamboy skrev:
Inte ett generellt svar men min elnätsägare skriver så här i sin prislista:
"Vid inflyttning debiteras en administrativ avgift på 240 kr exkl. moms för avtal på den nya adressen. "

Kan vi anta att denna avgift även täcker en eventuell borttagning av plombering?
Hörs ju otroligt billigt för ett besök på plats, är inte detta en avgift endast för administrationsarbetet, lägga upp ny kund eller vad dom nu motiverar det med?

I dag behöver dom inte åka ut till sina "kunder" alla mätare som jag känner till kan stängas och startas via "nätet".

Ska hyresgästerna ha egna abonnemang måste fastighetsägaren bygga om inkommande och beställa separata anslutningar för varje lägenhet. För det får han betala en anslutningsavgift per lägenhet.
Enklaste och billigaste lösningen är den som jag nämner i #28.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.