17 778 läst ·
76 svar
18k läst
76 svar
Hyresgästen ska betala sin egen el?
Wow, är det så? Som "gammal" stofil måste jag medge att man inte alltid hänger med i den tekniska utveckling. Jag trodde i min enfald att det bara var avläsningen som skedde på distans.elmont skrev:
Nu har jag inte läst alla svar så ursäkta om jag upprepar vad någon annan sagt.
I den nuvarande hyran måste någon form av schablon kostnad för el ligga inbakad. Kan du inte installera mätare och istället för att ta bort schablon avgiften och debitera för använd el så tar du och drar av på hyran om man använder mindre el än beräknat. Detta borde hjälpa att få ner el användandet.
I den nuvarande hyran måste någon form av schablon kostnad för el ligga inbakad. Kan du inte installera mätare och istället för att ta bort schablon avgiften och debitera för använd el så tar du och drar av på hyran om man använder mindre el än beräknat. Detta borde hjälpa att få ner el användandet.
Oj oj oj, kul att min fråga inspirerat så många och gett en välutvecklad samt intressant diskussion. Nu ska jag försöka besvara de olika frågeställningarna som kommit upp så får vi se vart det bär vägen,
- Flytt av hyresgäster
I de 3 lägenheter som idag är uthyrda har 1 bott i 17 år och 2 i cirka 5 år vardera. De är därför troligtvis rätt så hemmstadda i de lägenheter de bor i, det finns alltså därför 3 alternativ. Först och främst kan man erbjuda de att flytta till den lägenhet som är nyrenoverad (med nytt kontrakt och ny hyra till följd) för att på så vis komma åt en ny lägenhet att renovera. Alternativ 2 är att erbjuda de denna lägenhet som en tillfällig lösning under tiden deras lägenhet renoveras. Och alternativ 3 är att helt enkelt enbart renovera den första lägenheten och sen renovera efterhand som nuvarande hyresgäst flyttar ut (känns som en lösning jag vill undvika dock).
- Kontrakt
I samband med tillträdet kommer jag ta över hyresgästerna med de kommer skriva nytt kontrakt med mig som hyresvärd, dvs. via Fastighetsägarnas kontraktsmall.
- Nätägare
På orten som fastigheten ligger äger EON nätet och jag kommer givetvis ta kontakt med dessa för att höra hur man går tillväga utifall man vill, precis som ni säger, lägga över ansvaret på hyresgästen. Kostnaden får ju dock vara inom rimliga nivåer, om det exempelvis kostar 50.000 per lägenhet är det ju rätt ointressant då jag kan renovera mycket för 200.000 kronor.
- Prissättningen
Angående prissättningen från mig till hyresgästen så hade jag ju tänkt att den ska följa de pris jag själv betalar, dvs. ingen förtjänst (förtjänsten ligger ju i att jag slipper ta den kostnaden). Betalar jag 1 krona till EON får hyregästen betala 1 krona. Sen hur man ska utforma ett sådant avtal har jag ingen direkt aning om nu såhär på rak arm.
Återigen, tack för all input, har gett mig båda tankar, idéer och lösningar kring detta problem.
- Flytt av hyresgäster
I de 3 lägenheter som idag är uthyrda har 1 bott i 17 år och 2 i cirka 5 år vardera. De är därför troligtvis rätt så hemmstadda i de lägenheter de bor i, det finns alltså därför 3 alternativ. Först och främst kan man erbjuda de att flytta till den lägenhet som är nyrenoverad (med nytt kontrakt och ny hyra till följd) för att på så vis komma åt en ny lägenhet att renovera. Alternativ 2 är att erbjuda de denna lägenhet som en tillfällig lösning under tiden deras lägenhet renoveras. Och alternativ 3 är att helt enkelt enbart renovera den första lägenheten och sen renovera efterhand som nuvarande hyresgäst flyttar ut (känns som en lösning jag vill undvika dock).
- Kontrakt
I samband med tillträdet kommer jag ta över hyresgästerna med de kommer skriva nytt kontrakt med mig som hyresvärd, dvs. via Fastighetsägarnas kontraktsmall.
- Nätägare
På orten som fastigheten ligger äger EON nätet och jag kommer givetvis ta kontakt med dessa för att höra hur man går tillväga utifall man vill, precis som ni säger, lägga över ansvaret på hyresgästen. Kostnaden får ju dock vara inom rimliga nivåer, om det exempelvis kostar 50.000 per lägenhet är det ju rätt ointressant då jag kan renovera mycket för 200.000 kronor.
- Prissättningen
Angående prissättningen från mig till hyresgästen så hade jag ju tänkt att den ska följa de pris jag själv betalar, dvs. ingen förtjänst (förtjänsten ligger ju i att jag slipper ta den kostnaden). Betalar jag 1 krona till EON får hyregästen betala 1 krona. Sen hur man ska utforma ett sådant avtal har jag ingen direkt aning om nu såhär på rak arm.
Återigen, tack för all input, har gett mig båda tankar, idéer och lösningar kring detta problem.
Redigerat:
Det här med schablon kostnader på el osv. om den föregående hyresvärden/fastighetsägaren varit seriös så ja, då hade det säkert varit så. Men nej, projektet är ett hus från 1912 med eternitfasad och som behöver renoveras. Värmesystem med oljepanna mm mm dvs. både underhåll, kontrakt och hyra har varit lite av ett himpaimpa nivå. Relativt oseriöst alltså.pettervikman skrev:Nu har jag inte läst alla svar så ursäkta om jag upprepar vad någon annan sagt.
Så tyvärr räknar jag inte med att det finns några som helst sådana uppgifter som kan vara till min hjälp.
Ok, inga schablon kostnader finns. Fast i princip borde du fortfarande kunna ge rabatt på hyran om man använder mindre el och då även påslag om man använder mer än beräknat. Motsvarande som vissa hyresvärdar för med värmen, vill du ha 23 grader betalar du tillägg och 19 grader ger pengar tillbaka. Har inte hyresgäst föreningen information om vad en vanlig el förbrukning är?
Slår man snabbt på nätet fick jag fram följande, http://www.eon.se/privatkund/Energieffektivisering/verktyg-och-guider/normal-elforbrukning/ dvs. cirka 2500 kwh / år då jag själv kommer stå både för uppvärmning och varmvatten. Men givetvis bör både fastighetsägarna och hyresgästföreningen ha siffror på schablontal man kan använda sig av.
Jag har nu även hört av mig till EONS kundtjänst med en svävande fråga, för att se vad de har att säga om det hela, även prismässigt.
http://www.malarenergi.se/privat/energismart/lagenhet/
Jag har nu även hört av mig till EONS kundtjänst med en svävande fråga, för att se vad de har att säga om det hela, även prismässigt.
http://www.malarenergi.se/privat/energismart/lagenhet/
Den prismodellen gör att du går med förlust. Du får utöver de kostnader som du redan har; en kostnad för fyra elmätare, kostnad för avläsning av elmätare och kostnad för fakturering av el. Dessa kostnader måste du ha kostnadstäckning för och du måste klura ut var dessa pengar ska hämtas elpriset eller hyran som är dina enda intäktskällor.hyweu skrev:- Prissättningen
Edit: Semikolon tillagt för lättare läsning
Man kan inte göra en form av lösning, likt denna?
http://www.eliq.se/
På så vis så ser ju varje hyresgäst sin förbrukning direkt och jag själv kan läsa av den för att ta betalt den förbrukning de nyttjar?
Nu när vi snackar om det så hörde jag faktiskt om någon lösning LKF hade där man hade ett standard värde, men där en högre förbrukning ledde till högre hyra och en mindre förbrukning till mindre. Man ska kanske ta kontakt med de och höra hur de löst det?
Jag med mina lägenheter samarbeta med LKF som har flera tusen (skulle jag tro)
http://www.eliq.se/
På så vis så ser ju varje hyresgäst sin förbrukning direkt och jag själv kan läsa av den för att ta betalt den förbrukning de nyttjar?
Nu när vi snackar om det så hörde jag faktiskt om någon lösning LKF hade där man hade ett standard värde, men där en högre förbrukning ledde till högre hyra och en mindre förbrukning till mindre. Man ska kanske ta kontakt med de och höra hur de löst det?
Jag med mina lägenheter samarbeta med LKF som har flera tusen (skulle jag tro)
Men vänta nu!!! Vaddå stänga av elmätaren? Det kan dom roa sig med på distans, men det hjälper väl inte??roland53 skrev:
Om mätaren är avstängd och inte registrerar förbrukningen innebär ju inte att den fysiska inkopplingen till nätet är borta?? Det sitter väl inget relä eller brytare inne i mätaren som bryter faserna??:eek:
När det gäller LKF så har dom så många olika fastigheter, så troligen har dom olika lösningar för eldebitering i sitt bestånd.hyweu skrev:Nu när vi snackar om det så hörde jag faktiskt om någon lösning LKF hade där man hade ett standard värde, men där en högre förbrukning ledde till högre hyra och en mindre förbrukning till mindre. Man ska kanske ta kontakt med de och höra hur de löst det?
Jag med mina lägenheter samarbeta med LKF som har flera tusen (skulle jag tro)![]()
Mitt intryck är ändå att dom har som ide att låta hyresgästen betala så mycket som möjligt själv, inkluderat varmvatten,uppvärmning och tvättstuga (inbyggd i lägenheten). Men som sagt dom har ju både gamla och nya fastigheter, så det skiljer sig.
Men en fråga? Har du en känsla av att det går onormalt mycket el för stunden? Du fick ju fram en schablonförbrukning, avviker det?
Kanske satsa pengarna att endast förbereda för individuell mätning nu, men låta avtalen löpa så länge nuv. hyresgäster bor kvar? Och vid avflyttning arrangera för hushållsabonnemang?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
finns rätt mycket funktioner i elmätarna. Inte i alla men många. har sett både med och utan.
Fjärravläsning.
De snackar med varandra eller iaf skickar vidare sin info om just den berörda elmätaren har taskig signal mot mottagaren så kan dess info gå via någon annans elmätare för att skickas vidare.
Kontaktor/brytare för att kunna stänga av elmätaren på distans.
alarmanordning.
Fjärravläsning.
De snackar med varandra eller iaf skickar vidare sin info om just den berörda elmätaren har taskig signal mot mottagaren så kan dess info gå via någon annans elmätare för att skickas vidare.
alarmanordning.
Om man på ett enkelt vis hade kunnat göra som du säger, för en "billig peng" helt enkelt förberett för 5 mätare. dvs en för den el jag ska betala och sedan en för respektive lägenhet hade det ju varit kanon. Jag får invänta svar från EON och höra va de säger-=fullmoon=- skrev:finns rätt mycket funktioner i elmätarna. Inte i alla men många. har sett både med och utan.
Fjärravläsning.
alarmanordning.
När vi gick igenom driftkostnaderna med den nuvarande hyresvärden så sa han ungefär såhär, "Ehh... det vet jag inte, men ehrmm.... " då sa mäklaren ungefär, "Jag har sett uppgifter på mellan 40.000 - 45.000 kwh om året."roland53 skrev:När det gäller LKF så har dom så många olika fastigheter, så troligen har dom olika lösningar för eldebitering i sitt bestånd.
Mitt intryck är ändå att dom har som ide att låta hyresgästen betala så mycket som möjligt själv, inkluderat varmvatten,uppvärmning och tvättstuga (inbyggd i lägenheten). Men som sagt dom har ju både gamla och nya fastigheter, så det skiljer sig.
Men en fråga? Har du en känsla av att det går onormalt mycket el för stunden? Du fick ju fram en schablonförbrukning, avviker det?
Kanske satsa pengarna att endast förbereda för individuell mätning nu, men låta avtalen löpa så länge nuv. hyresgäster bor kvar? Och vid avflyttning arrangera för hushållsabonnemang?
Det är ungefär på den nivån han brytt sig om fastigheten, dvs. jag börjar på noll och börjar på rätt sätt, som sagt har redan gått med i Fastighetsägarna som steg 1, sen kommer det rulla på allteftersom, hoppas jag iaf
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Allt är genomförbart. Hur ligger planlösningen för varje lgh? likadana ovanför varandra?hyweu skrev:
Det som är den kluriga biten är just hur stigarna till elcentralerna går från källaren till lägenheten. Vill man göra om vill man givetvis samla alla nere i källaren i elrummet och ha en separat matning/servis till varje lägenhet.
Är det så att matningen mellanlandar i lgh 1 och går vidare till lgh 2 så får man välja om man ska ha elmätaren med mätarblock i berörd lägenhet eller att man gör någon form av M-bus mätning.
Sen ska du blåsa lägenheten totalt så är det ju annars säkert inget problem att borra ner ett 32vp-rör tillkällaren och förbereda för ett till lägenheten ovanför och se be de flytta ner till den nya och göra om deras på samma sätt.