2 627 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hyra ut TVÅ fastigheter - Uthyrningslagen 2013
Min fru & jag är lyckligt lottade med att äga två fritidshusfastigheter
som vi eventuellt önskar hyra ut sommartid. Jag har ett par frågor gällande implementationen av nya uthyrningslagen från 2013? (om den nu överlever nya mandatperioden)
Om jag förstått saken rätt, så får man göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor vid uthyrning + avdrag med 20 procent av hyresintäkten, utöver schablonavdraget. Det innebär intäkter under 50 000 kronor från uthyrningen behöver man inte betala skatt för.
Fråga-1:
Om man, som i vårt fall, hyr ut TVÅ fritidshus så gäller ovanstående avdragsmöjligheter dock bara för den första upplåtelsen - är det så?
Fråga-2:
OM det är så - hur blir det om min fru äger ena huset och jag står som ägare för det andra huset? Kan vi inte båda hyra ut "var sitt" fritidshus som "förstupplåtelser". Dvs sammanlagda schablonavdraget för våra två fritidshus skulle i så fall vara 100,000kr. Kan man göra så - eller tänker jag fel?
Tack på förhand....
Om jag förstått saken rätt, så får man göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor vid uthyrning + avdrag med 20 procent av hyresintäkten, utöver schablonavdraget. Det innebär intäkter under 50 000 kronor från uthyrningen behöver man inte betala skatt för.
Fråga-1:
Om man, som i vårt fall, hyr ut TVÅ fritidshus så gäller ovanstående avdragsmöjligheter dock bara för den första upplåtelsen - är det så?
Fråga-2:
OM det är så - hur blir det om min fru äger ena huset och jag står som ägare för det andra huset? Kan vi inte båda hyra ut "var sitt" fritidshus som "förstupplåtelser". Dvs sammanlagda schablonavdraget för våra två fritidshus skulle i så fall vara 100,000kr. Kan man göra så - eller tänker jag fel?
Tack på förhand....
huggan skrev:
Jag blir mycket villrådig efter försökt forska mer om detta.
Om man läser andra källor än Hyresnämnden som du länkade till, så tycks svaret bli ett annat, dvs NEJ på mina frågor.
Se t.ex Skatteverkets egen hemsida:
https://www.skatteverket.se/omoss/p...itidshusisommar.5.353fa3f313ec5f91b95b95.html
Andra tillförlitliga källor:
http://www.pwc.se/sv/sma-medelstora...ning-av-bostad-formanligare-an-nagonsin.jhtml
http://www.privataaffarer.se/bostad/hyr-ut-skattefritt-512988
Om jag läser ovanstånde, blir svaren.
Fråga.1: Nej, avdragsrätten gäller för båda husen
Fråga.2: Nej, det är inte nödvändigt att dela upp så att jag äger ena huset och hustrun äger det andra. Avdragsrätten gäller per hus (inte person)
Är det jag som fullständigt feltyder ovanstående länkar, eller är det något knas på Hyresnämndens information?
En annan sak, Hyresnämndens sida nämner att lagen gäller inte om bostadsuthyrningen är för fritidsändamål, vilket är lite skumt för då borde inte uthyrning av fritidshus inte gälla alls (per definition)
Ni har blandat ihop två helt olika saker i den här tråden.
"privatuthyrningslagen" gäller enbart själva hyresavtalet (uppsägning, hyresvillkor, hyra etc.), och har inget med beskattningen av hyresintäkten att göra.
Eftersom frågorna gäller beskattningen är svaret "nej" på båda.
"privatuthyrningslagen" gäller enbart själva hyresavtalet (uppsägning, hyresvillkor, hyra etc.), och har inget med beskattningen av hyresintäkten att göra.
Eftersom frågorna gäller beskattningen är svaret "nej" på båda.
Redigerat:
Klicka här för att svara