NCS är dessa 1950 färger och resten är interpolerade. Systemet är framtaget genom att intervjua ett par tusen personer om hur färger SER UT. 1950 var väl lagom många. Det är alltså ett referenssystem som bygger på ett medianresultat.
Det är bästa du kan göra är att mäta Lab (CIELAB) och ge dessa värden till förghandlaren. Jag vet att åtminstone Flügger kan göra detta. Färghandlaren motkompenserar sedan receptet på sina produkter för att få ut något som stämmer överens med NCS.
Kolla med ett tryckeri eller prepressföretag i närheten om de kan hjälpa dig.

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar mycket med färg i olika sammanhang. Vist kan du hu låna in en spectrometer men det är lite pill med det om du inte är van att jobba med det.

Är tveksam till att du behöver än större rymd än NCS väldigt sällan produktions färger viker från det. Beroende på om väggen är original brukar det enklaste vara att gå till tillverkaren. Om den fortfarande är aktiv.

Finns du i STHLM kan du få låna NCS eller pantone färgkartor av mig utan kostnad. Skicka PM så löser vi det. Bor i mälarhöjden kontor på Slussen.

Fråga, ska du bara bättra? Enklast för minimal fuck up faktor borde väll vara att dra över hela ytan. Hela vägen till skarpt hörn. Då kommer ljuset bryta nyansen så ditt öga aldrig kommer kunna urskilja den från en NCS kulör om det nu fanns någon skillnad.

Lycka till!

• Gilla
MrBmr och 2 till
  • Laddar…
R
Hedens Hedens skrev:
Jag jobbar mycket med färg i olika sammanhang. Vist kan du hu låna in en spectrometer men det är lite pill med det om du inte är van att jobba med det.

Är tveksam till att du behöver än större rymd än NCS väldigt sällan produktions färger viker från det. Beroende på om väggen är original brukar det enklaste vara att gå till tillverkaren. Om den fortfarande är aktiv.

Finns du i STHLM kan du få låna NCS eller pantone färgkartor av mig utan kostnad. Skicka PM så löser vi det. Bor i mälarhöjden kontor på Slussen.

Fråga, ska du bara bättra? Enklast för minimal fuck up faktor borde väll vara att dra över hela ytan. Hela vägen till skarpt hörn. Då kommer ljuset bryta nyansen så ditt öga aldrig kommer kunna urskilja den från en NCS kulör om det nu fanns någon skillnad.

Lycka till!
Skickade PM.

P Paddy skrev:
Kort fråga: jag undrar om det är någon som vet var man kan hyra en "färgskanner" som kan analysera färgen på en vägg och ange hur den bryts? Pratat med färgbutiken som dock inte vill låna ut sin (citat: "den kostar femton lök så det vågar jag inte").
Ncs färgmätare / kulörmätare bärbar finns

V Värmelärlingen skrev:
Ncs färgmätare / kulörmätare bärbar finns
Tror du behovet finns kvar knappt 15 år senare?

• Haha
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tror du behovet finns kvar knappt 15 år senare?
Ja, nya sökningar kommer hela tiden...

V Värmelärlingen skrev:
Ja, nya sökningar kommer hela tiden...
Ok. Jag har en Datacolor Colorreader EZ köpt för en femhundring. Har funkat bra för mig för att få fram färgkoder från gamla brädor på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.