Kort fråga: jag undrar om det är någon som vet var man kan hyra en "färgskanner" som kan analysera färgen på en vägg och ange hur den bryts? Pratat med färgbutiken som dock inte vill låna ut sin (citat: "den kostar femton lök så det vågar jag inte").

En tanke, kan inte färgaffären göra ett hembesök, mot att du lovar att handla färgen av dom?
Kan ju vara värt att kolla?.

Nja, "väggen" sitter på min båt och dom har inte båtfärger. Dom föreslog att jag skulle ta en bild med min smartphone som dom kunde skanna av, men kameran i min ZTE är så kass att jag inte riktigt litar på den lösningen.

En färgaffär som föreslår den lösningen skulle jag inte spendera en krona hos. Finns det ingen del på båten som du kan ta loss och ta till en (annan) färgaffär? Annars skulle jag försöka få tag i en konstnär som kan blanda till en likadan färg på plats, och sedan ta färgprovet till affären.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vet man med sig att man ska måla om båten kan man hyvla av en flaga färg med en brytbladskniv eller ett stämjärn och ta med sig till butiken.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
15 lök för en UV-kompenserande domespectrofotometer låter som ett fynd. 150 lök brukar de ligga på om de skall kunna redovisa något vettigt resultat. Ett resultat som är en spektralfördelning av färgen du vill mäta. En referens. Ett recept måste sedan skapas från den här referensen. Hit hör brytpastornas mängd i kombination med brytbas, underlag, struktur och glans. Inget som mäts upp gång för gång utan inter/extrapoleras fram av ett antal mätresultat.

Redigerat:
Det är små repor som jag ska spackla igen så helst ska det inte bli fler skador på den. :-) Vi har en granne som roar sig med målning så hon kanske kan mixa ihop nåt. Ingen som hört talas om skanneruthyrning?

det borde finnas nån APP till smartphone

cazet skrev:
det borde finnas nån APP till smartphone
Hoho! :D

kan du inte låna färgkartor och ta med då?

nino skrev:
Förmodligen det bästa tipset hittills. Ibland vill färghandlaren ha en deposition vid utlån men annars brukar det inte vara ett problem.

nino skrev:
Japp, att ta dit en konstnär är att gå över ån efter vatten. Jag tar tillbaka det tipset, och föreslår i stället samma sak som nino.

Ja, färgkarta är kanske det bästa alternativet. Dom kostar iockså en slant men förhoppningsvis kan man få låna en mot deposition. Hade varit bra med en skanner men den vägen verkar oframkomlig. Tack!

R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
15 lök för en UV-kompenserande domespectrofotometer låter som ett fynd. 150 lök brukar de ligga på om de skall kunna redovisa något vettigt resultat. Ett resultat som är en spektralfördelning av färgen du vill mäta. En referens. Ett recept måste sedan skapas från den här referensen. Hit hör brytpastornas mängd i kombination med brytbas, underlag, struktur och glans. Inget som mäts upp gång för gång utan inter/extrapoleras fram av ett antal mätresultat.

Var hittar man bra färgmätare? Jag behöver någon som kan använda hela NCS-spektrum (som väl innehåller miljoner med färger), alltså inte bara de 1950 standardnyanserna (jag har redan försökt med dem och det är fascinerande hur stor skillnad det kan vara). Möjligen kan RAL Design också fungera om det finns fler nyanser än standardnyanserna (som väl är 700-800).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.