14 235 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Hyra NCS-skanner?
Sida 1 av 2
Kort fråga: jag undrar om det är någon som vet var man kan hyra en "färgskanner" som kan analysera färgen på en vägg och ange hur den bryts? Pratat med färgbutiken som dock inte vill låna ut sin (citat: "den kostar femton lök så det vågar jag inte").
Nja, "väggen" sitter på min båt och dom har inte båtfärger. Dom föreslog att jag skulle ta en bild med min smartphone som dom kunde skanna av, men kameran i min ZTE är så kass att jag inte riktigt litar på den lösningen.
En färgaffär som föreslår den lösningen skulle jag inte spendera en krona hos. Finns det ingen del på båten som du kan ta loss och ta till en (annan) färgaffär? Annars skulle jag försöka få tag i en konstnär som kan blanda till en likadan färg på plats, och sedan ta färgprovet till affären.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
15 lök för en UV-kompenserande domespectrofotometer låter som ett fynd. 150 lök brukar de ligga på om de skall kunna redovisa något vettigt resultat. Ett resultat som är en spektralfördelning av färgen du vill mäta. En referens. Ett recept måste sedan skapas från den här referensen. Hit hör brytpastornas mängd i kombination med brytbas, underlag, struktur och glans. Inget som mäts upp gång för gång utan inter/extrapoleras fram av ett antal mätresultat.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Johan Gunverth skrev:
15 lök för en UV-kompenserande domespectrofotometer låter som ett fynd. 150 lök brukar de ligga på om de skall kunna redovisa något vettigt resultat. Ett resultat som är en spektralfördelning av färgen du vill mäta. En referens. Ett recept måste sedan skapas från den här referensen. Hit hör brytpastornas mängd i kombination med brytbas, underlag, struktur och glans. Inget som mäts upp gång för gång utan inter/extrapoleras fram av ett antal mätresultat.
Var hittar man bra färgmätare? Jag behöver någon som kan använda hela NCS-spektrum (som väl innehåller miljoner med färger), alltså inte bara de 1950 standardnyanserna (jag har redan försökt med dem och det är fascinerande hur stor skillnad det kan vara). Möjligen kan RAL Design också fungera om det finns fler nyanser än standardnyanserna (som väl är 700-800).