S
Upplever att mina spackelskarvar spricker oavsett pappersmassa eller nät. Funderar om jag lägger för tunnt lager? Hur tjocka lager behöver man lägga ovanpå remsor i skarvar på vanliga gipsväggar inomhus?

Rickard.
Tills det blir slätt med gipsskivan, det ska inte behövas så mycket.
Har du läst en monteringsanvisning för gipsskivor? Det är inte riktigt så bara som man tänker sig och eventuella fel här kan också leda till sprickor även fast "målarn" gör rätt.

S
Men tex ett ytterhörn med skurna plattor så bygger ju hörnlisten säkert 2 mm och sen ska det vara spackel över listen. Den tjockleken behåller man ju sen inte över hela vägggipset, så visst blir en spacklad vägg vågig sett över hela längden?

D
S Skittele skrev:
Upplever att mina spackelskarvar spricker oavsett pappersmassa eller nät. Funderar om jag lägger för tunnt lager? Hur tjocka lager behöver man lägga ovanpå remsor i skarvar på vanliga gipsväggar inomhus?
Tjockleken på spackel påverkar inte risken för sprickor särskilt mycket. Jag gissar att gipsväggarna sitter i ett trähus.

S
D datja skrev:
Tjockleken på spackel påverkar inte risken för sprickor särskilt mycket. Jag gissar att gipsväggarna sitter i ett trähus.
Korrekt, trähus. Men hantverkarnas skarvar spricker inte, bara mina....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.