N nallepu skrev:
Är men i en FB tråd för folk som vill behålla kontanter. Gillar själv inte betalkort eftersom jag får betala lite extra på varje köp.
I ett betalkort ingår ofta pengarna tillbaka garanti och så ingår reseförsäkring av samma typ som jag har i min hemförsäkring.
Gissar att dessa extra förmåner som de flesta inte använder sig av.
Skickade efter lite grejer från det Tyska företaget Conrad som har en svensk avdelning som sköter betalningarna.
Tydligen är det så att Tyska företag måste redovisa kostnaden för kortköp. För på min faktura står det köp varor 1200:- kronor och Klarna avgift ca 70:- kronor. Antar att det är samma avgift som man betalar till kortföretagen när man handlar i svenska butiker och betalar med kort.
Någon som har koll på hur mycket jag får betala varje gång jag använder kort. Antar att det inte är gratis och att avgiften är ganska hög eftersom det aldrig finns några uppgifter på kvittot hur hög avgiften är till VISA och MASTERCARD.
PS. Vilka myndigheter ska jag bråka med om jag vill att alla butiker ska specificera kortavgiften. Gissar att den dagen då kontanterna är borta kommer dessa två amerikanska företagen ta ut en hiskligt hög avgift. .
Jag kollade Conrads leveransvillkor. Om du betalar inom 14 dar så är det ingen faktureringsavgift från Klarna. Handlar du för under 1000 kr tillkommer en fraktavgift på 69 kr. Över det är det fraktfritt, i alla fall om man väljer deras standardfrakt. Så om det stämmer som du skrivit borde du inte betalat någonting extra. Du får kolla din faktura igen, vad det verkligen är du betalt för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.