En timme kvar nu...…. Om dom nu inte dricker kaffet långsamt och inte kommer ut fören vid 9. Då måste vi ju vänta i 3 timmar.. ;):coffee::p

lärjungen apelton skrev:
Du får nog ge dig till tåls några timmar till ;)Klockan är inte sju än.
Hehe, missade visst att klockan passerat midnatt när jag läste TS inlägg. Såg bara att där stod "igår" och ville veta hur det gått :D

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Hej
Triggern är hämtad nu och det tar lång tid att tanka över uppgifterna från den till
dator.
elfirman ringer senare under dagen och berättar resultatet.

Så alla ni där ute DOMEN kommer inom kort...……….

• Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
Be dom skynda sig. Popcornen är snart slut...

Vad var det för utrustning elfirman hade?

• Gilla
  • Haha
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
varför gör du en extern mätning istället för att bara mäta hur fort skivan snurrar?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det kan ju vara vettigt att kalibrera en gammal mätare också. Men att räkna varv kan man ju göra själv.

Om man gjorde en direkt mätning av förbrukningen per fas utanför mätaren förstår jag, men nu uppfattade jag att man bara sätter på en sensor som loggar antalet varv.....?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Spänningen(volt?) är oliiidlig....

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Spännande, eller egentligen inte, att sista siffran är tiondelar är ju självklart så att du blivit blåst är det inget snack om. Och det är systematiskt utfört av husägaren då han har fakturorna och ser ju själv nettot.
Frågan är hur du går vidare.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mathias: Om det är så så håller jag med om att det är meningslöst.

P pebe292 skrev:
Spännande, eller egentligen inte, att sista siffran är tiondelar är ju självklart så att du blivit blåst är det inget snack om. Och det är systematiskt utfört av husägaren då han har fakturorna och ser ju själv nettot.
Frågan är hur du går vidare.
På vilket sätt är det självklart?

MathiasS MathiasS skrev:
Om man gjorde en direkt mätning av förbrukningen per fas utanför mätaren förstår jag, men nu uppfattade jag att man bara sätter på en sensor som loggar antalet varv.....?
Förhoppningsvis hade dom nån loggande mätare som mäter mha strömtrafos eller liknande.

TS kanske har en bild på mätaren?

S schaktakonsulten skrev:
Sen igår har jag enligt hans uträkning förbrukat 62 KW timmar till idag dvs 24 tim.
Till saken hör att jag har pelletspanna som värmer varmvattnet, inga el element
bara kyl, frys, lampor samtliga Led, samt en dator.

Mätarn igår: 57989,2 där den sista är 1 tiondels Kw timme
Mätaren idag 57995,4
min uträkning 57995 - 57989 = 6 Kw timmar.
Ägarens uträkning 579954 - 579892 = 62 Kw timmar
Kan påpekas att pellets pannan drar ca 2 Kw dygnet resten hushållsel.

Vad verkar mest rimligt i det här..
6,2 kwh

E
useless useless skrev:
Be dom skynda sig. Popcornen är snart slut...

Vad var det för utrustning elfirman hade?
Precis, ring och säg att det är minst 50 byggahus läsare som ej kunnat åka till jobbet ännu i sin iver att få reda på resultatet. Staten förlorar massa skatte kronor pga långsam överföring till datorn :D

• Gilla
  • Haha
Broken arrow och 9 till
  • Laddar…
lärjungen
MathiasS MathiasS skrev:
varför gör du en extern mätning istället för att bara mäta hur fort skivan snurrar?
Jag har uppfattat det som att TS vill ha en tredje part som bekräftar hans farhågor så han har lite mer kött på benen när han konfronterar värden, istället för att bara säga att han minsann räknat på hur snabbt kuggarna spinner ;) Värden var tydligen inte så imponerad förra gången han försökte hävda sin rätt.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.