58 761 läst ·
178 svar
59k läst
178 svar
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen
[Rättelse, jag säger 2,8 och inte 2,3. Det lite större strecket mitt för 3an bör givetvis ange 3,0 och inte 2,5.]L largab skrev:
Jag har läst både en och två gånger. Jag läser den fortfarande som jag skrev. Det sista hjulet anger att 2 är passerat och de små strecken anger att mätaren passerat drygt halvvägs till 3, därav ...2,8 kWh.
Så avläses de liknande räkneverk jag stött på tidigare.
Du som vill mena att den ska avläsas med sista hjulet som en decimal, hur kommer du fram till det? Vad anger att det ska tolkas som decimal och inte ental?
Jag ser inget i den information som givits som anger att så är fallet, och då skulle man lika gärna kunna hävda att de tre sista siffrorna är decimaler.
Jag vill inte på något sätt säga att mitt sätt att läsa av den är det rätta, men det är det enda sätt jag, med stöd av given information, kan tolka den.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja självklart är detta en undermätare till huvud Abb,H Hjulbent skrev:
Varför pratar du inte med hyresvärden och reder ut det hela?S schaktakonsulten skrev:Hjälp
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen han får mätarställningen av mig, men det kan inte stämma.
Någon här som vet hur man räknar ut kw timmar, har hört att man inte ska använda sista siffran då detta är 1 tiondels Kw timme vilket då resulterar i att decimalen kommer fel och Kw timmarna blir hutlöst högt.
Stickan
Har blivit idiotförklarad av honom !
Men inte leka med mig, har haft en elfirma här som monterat en datatrigger på mätaren
som ska mäta Kw timmarna i 14 dagar därefter får vi se vad som händer..
Gillar inte att bli lurad, dessutom finns det flera andra hyresgäster här i samma båt
så detta kan bli ett jävla liv...
Men inte leka med mig, har haft en elfirma här som monterat en datatrigger på mätaren
som ska mäta Kw timmarna i 14 dagar därefter får vi se vad som händer..
Gillar inte att bli lurad, dessutom finns det flera andra hyresgäster här i samma båt
så detta kan bli ett jävla liv...
Den där har dock ett tydligt decimalkomma mellan de två sista siffrorna, och den sista är tydligt avgränsad med en röd ram. Ingen av dessa två markeringar finns på TS mätare.L largab skrev:
Elmätare utan tiondelar har aldrig tillverkats enligt en fd Vattenfalls anställd.
Det är motiverat. Annars kunde de skrivit /10 kWh eller något sådant. Nu står enbart enheten kWh då är det rimmligt att tolka det som hyresvärden. Även om det sannolikt är fel.
Fast om man läser numren på mätaren verkar det mer sannolikt att TS mätare är den nyare av de två...Åsa Lund skrev: