Inställningen på bilden läser jag av till att förbrukningen hittills varit 579482,3 kWh.

• Arg
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har väldigt svårt för alla felaktiga enheter i var och varannat inlägg.
k=kilo=1000.
K=kelvin. Enhet för temperatur
W=watt. w förekommerinte som enhet.
h=timme.
:rolleyes:

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Inställningen på bilden läser jag av till att förbrukningen hittills varit 579482,3 kWh.
Läs en gång till ....

Det är 57948,3 kWh
Ev kan man tolka sista som ...,25

Feldebitering m faktor 10

Redigerat:
  • Gilla
Hedis62 och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Läs en gång till ....

Det är 57948,3 kWh
Ev kan man tolka sista som ...,25

Feldebitering m faktor 10
[Rättelse, jag säger 2,8 och inte 2,3. Det lite större strecket mitt för 3an bör givetvis ange 3,0 och inte 2,5.]
Jag har läst både en och två gånger. Jag läser den fortfarande som jag skrev. Det sista hjulet anger att 2 är passerat och de små strecken anger att mätaren passerat drygt halvvägs till 3, därav ...2,8 kWh.
Så avläses de liknande räkneverk jag stött på tidigare.

Du som vill mena att den ska avläsas med sista hjulet som en decimal, hur kommer du fram till det? Vad anger att det ska tolkas som decimal och inte ental?
Jag ser inget i den information som givits som anger att så är fallet, och då skulle man lika gärna kunna hävda att de tre sista siffrorna är decimaler.
Jag vill inte på något sätt säga att mitt sätt att läsa av den är det rätta, men det är det enda sätt jag, med stöd av given information, kan tolka den.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Hur får ni sista siffran till tiondelar? Det står ju kWh bredvid och det finns ingen decimalpunkt före sista siffran.

• Gilla
R1chard och 6 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Dom 5 första är hela Kwh som ska räknas, den 6 är tiondelar . lite enkel matte brara
Stopp nu, du säger undermätare till huvudfastigheten är inte det fel uppgift, det sitter en mätare ute någon stans med en total förbrukning., inga problem att räkna vad som gått till vad då
Ja självklart är detta en undermätare till huvud Abb,

Stickan56
S schaktakonsulten skrev:
Hjälp
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen han får mätarställningen av mig, men det kan inte stämma.
Någon här som vet hur man räknar ut kw timmar, har hört att man inte ska använda sista siffran då detta är 1 tiondels Kw timme vilket då resulterar i att decimalen kommer fel och Kw timmarna blir hutlöst högt.
Varför pratar du inte med hyresvärden och reder ut det hela?

Stickan

Sista siffran brukar vara 1/10 delar. Varit det på alla gamla jag sett.
Tex samma beteckn som tidigare i tråden
Gammal svart elräknare monterad på vägg med synlig mätarskiva och teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har blivit idiotförklarad av honom !
Men inte leka med mig, har haft en elfirma här som monterat en datatrigger på mätaren
som ska mäta Kw timmarna i 14 dagar därefter får vi se vad som händer..
Gillar inte att bli lurad, dessutom finns det flera andra hyresgäster här i samma båt
så detta kan bli ett jävla liv...

• Gilla
Zezoz och 3 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Sista siffran brukar vara 1/10 delar. Varit det på alla gamla jag sett.
Tex samma beteckn som tidigare i tråden
[bild]
Den där har dock ett tydligt decimalkomma mellan de två sista siffrorna, och den sista är tydligt avgränsad med en röd ram. Ingen av dessa två markeringar finns på TS mätare.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Elmätare utan tiondelar har aldrig tillverkats enligt en fd Vattenfalls anställd.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
57948,3 kWh
Så tyder jag mätaren
Nästa mätare på bild är oxå av typ VKN 12
Fast då verkar fabriken ha fått klagomål på utseendet och gjort en röd ruta runt sista siffran för att visa att det är decimal

• Gilla
Cheesen och 6 till
  • Laddar…
Det är motiverat. Annars kunde de skrivit /10 kWh eller något sådant. Nu står enbart enheten kWh då är det rimmligt att tolka det som hyresvärden. Även om det sannolikt är fel.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
S schaktakonsulten skrev:
Elmätare utan tiondelar har aldrig tillverkats enligt en fd Vattenfalls anställd.
Enligt hur jag läser av den så har den ju dock fortfarande tiondelar, så det säger inte så mycket.

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
57948,3 kWh
Så tyder jag mätaren
Nästa mätare på bild är oxå av typ VKN 12
Fast då verkar fabriken ha fått klagomål på utseendet och gjort en röd ruta runt sista siffran för att visa att det är decimal
Fast om man läser numren på mätaren verkar det mer sannolikt att TS mätare är den nyare av de två...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.