Jordgubbkiwi
Jag har nog sökt igenom varenda butik och onlineaffär vid det här laget.
Är det Någon på detta forum som vet vart jag kan hitta en förbindelsemutter/hylsmutter eller vad det nu heter. (Har sökt på många varianter av namn)

Den behöver vara m8, 35mm, rostfri. Lite mer åt heavy duty än möbelhållet. (helst insex) kullrig åt båda håll.
Ska vara till släpvagn, där jag behöver kunna dra åt från båda håll men den får ej sticka ut någonting, därav kullrig.

• Rostfri förbindelsemutter med insex, M8 x 35 mm, kullrig design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri förbindelsemutter/hylsmutter M8, 35mm, med insexskalle och kullrig design för släpvagnsbruk. Kullrig åt båda håll, heavy duty.
    Skapa konto
Dylika är väl inte direkt nå standardvaror.

Jordgubbkiwi
S Stefan1972 skrev:
Dylika är väl inte direkt nå standardvaror.
Nej, och därför svåra att hitta.

Tänker du på en vanlig långmutter kanske? Finns ju lite här och var.

Långmutter i metall med gängad insida.
Skapa konto

• Gilla
Jordgubbkiwi
  • Laddar…
Jo men min poäng är ju att alla fästelement man råkar på när man skruvar inte är standardvaror utan gjorda för någon speciellt och inte alls plockade ur nån katalog. Är behovet några tusen så är det inte så dyrt att dra igång nåt med ritning som underlag. Så det man söker eller har sett nånstans kanske bara finns som "originaldel". Har själv bara sett dylika inom möbler och M6 som sagt........Men har även nån svag minnesbild av nå grövre.....Har du gått igenom ikeas alla lådor?

Jordgubbkiwi
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tänker du på en vanlig långmutter kanske? Finns ju lite här och var.

[bild]
Jag har varit inne på dessa som en slags nödlösning.
Dom gamla som jag drog loss (läs: drog sönder) är hylsa i ena änden + bult i andra. Alltså bara två delar. Hålet är helt runt så dessa kantiga blir isåfall en nödlösning.

Jordgubbkiwi
D Drosen skrev:
[länk]

Samma artikel som du har bild på i ditt inlägg
Det är för klent material tyvärr. Dessa till möbler känner jag väl till, och har hemma.

Jordgubbkiwi Jordgubbkiwi skrev:
Jag har varit inne på dessa som en slags nödlösning.
Dom gamla som jag drog loss (läs: drog sönder) är hylsa i ena änden + bult i andra. Alltså bara två delar. Hålet är helt runt så dessa kantiga blir isåfall en nödlösning.
Finns runda (cylindriska) dito på byggmarknaderna, typ Hornbach och Bauhaus

Jordgubbkiwi
Finns runda (cylindriska) dito på byggmarknaderna, typ Hornbach och Bauhaus
Jag var precis på Bauhaus och fick ett nej.
Hornback finns inte här, och får inte upp någonting när jag söker på deras hemsida.

Jordgubbkiwi Jordgubbkiwi skrev:
Jag var precis på Bauhaus och fick ett nej.
Hornback finns inte här, och får inte upp någonting när jag söker på deras hemsida.
Nej, de ligger i specialsortimentet som de har i Göteborg i alla fall. Köpte nämligen sådana skarvmuttrar i förra veckan för att skapa ett invändigt fästelement mot en gängstång som var ingjuten i betong.
https://www.hornbach.se/p/skarvmutter-dresselhaus-rund-8x40mm/8699833/

Skarvmutter Dresselhaus rund 8x40mm för invändigt fästelement mot gängstång, köpt i specialsortiment i Göteborg.
Skapa konto

Jordgubbkiwi
Nej, de ligger i specialsortimentet som de har i Göteborg i alla fall. Köpte nämligen sådana skarvmuttrar i förra veckan för att skapa ett invändigt fästelement mot en gängstång som var ingjuten i betong.
[länk]

[bild]
Tack!
Jag har skickat mejl till ett par släpexperter så om de inte kan hjälpa mig får det bli att beställa en sån här :)

De verkar heta ”gänghylsa” också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.