1 485 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Hyllskenor på gipsvägg
Jag ska montera ett antal hyllskenor (Sparring) med konsoler på en gipsvägg, som jag inte haft möjlighet att kolla ännu. Vet inte om det är enkel- eller dubbelgips, men med all sannolikhet finns ingen spånskiva e dyl bakom.
Vilka fästelement är enligt er erfarenhet bäst? Enkel bortmontering med minimala hål kan vi bortse från. Självklart kommer jag att fästa så många skenor som möjligt i reglar om det går och lika självklart monterar jag skenorna så högt som möjligt, eftersom det är överst som den axiella belastningen (rakt ut från hålet) är som störst.
Det är ett föreningsarkiv som ska förvaras i hyllsystemet, så det blir en hel del böcker och pärmar.
Min första tanke är givetvis Molly, för att sprida belastningen över så stor yta som möjligt i gipset, men även den vikbara varianten med en mini u-skena som sätter sig på tvären bakom hålet har jag funderat på.
Vilka fästelement är enligt er erfarenhet bäst? Enkel bortmontering med minimala hål kan vi bortse från. Självklart kommer jag att fästa så många skenor som möjligt i reglar om det går och lika självklart monterar jag skenorna så högt som möjligt, eftersom det är överst som den axiella belastningen (rakt ut från hålet) är som störst.
Det är ett föreningsarkiv som ska förvaras i hyllsystemet, så det blir en hel del böcker och pärmar.
Min första tanke är givetvis Molly, för att sprida belastningen över så stor yta som möjligt i gipset, men även den vikbara varianten med en mini u-skena som sätter sig på tvären bakom hålet har jag funderat på.
Kan verkligen rekommendera hänglist som du fäster på väggen vid taket. Där finns oftast regel bakom. Träskruv rätt in.
Sen hänger du dina vertikala hyllprofiler på hänglisten.
Mycket lätt o smidigt att flytta /justera/ändra. tack vare du inte fäst varje profil i väggen., utan dessa kan flyttas längs listen i taket.
Mycket lätt o smidigt att flytta /justera/ändra. tack vare du inte fäst varje profil i väggen., utan dessa kan flyttas längs listen i taket.
Produkter som diskuteras: "Träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset!M MasMats skrev:Kan verkligen rekommendera hänglist som du fäster på väggen vid taket. Där finns oftast regel bakom. Träskruv rätt in.
Jag har faktiskt funderat på den varianten, den är ju smidig. Frågan är vilken belastning systemet tål.
Fischer duopower tycker jag funkar väldigt bra. Annars finns det ju en rad gipsankare av olika slag, t.ex. essve duck foot.
Du kan fortfarande skruva varje enskild skena så sätter du dem tätare och skruvar så tål det mer än det angivna värdet. Det kan vänta tills du kollat vikten du faktiskt får plats med.K Kjell-Anders skrev:
Jag ska titta på lokalen i eftermiddag. Förmodligen sitter väggreglarna med c/c 600 mm, kan jag fästa skenor i varannan regel kan man ha delning 400 mm däremellan. Kanske i kombination med hängskena.Z z_bumbi skrev:
Tyvärr har jag inte hittat längre hängskenor än dryga metern, skulle ha varit perfekt att kunna fästa i tre reglar.
Vi satte upp hängskenor och då fanns det åtminstone två meterslängder. När den sattes upp så kunde jag sätta skruv i varje regel och det blir väldigt starkt.K Kjell-Anders skrev:Jag ska titta på lokalen i eftermiddag. Förmodligen sitter väggreglarna med c/c 600 mm, kan jag fästa skenor i varannan regel kan man ha delning 400 mm däremellan. Kanske i kombination med hängskena.
Tyvärr har jag inte hittat längre hängskenor än dryga metern, skulle ha varit perfekt att kunna fästa i tre reglar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Är utseendet viktigt? Det går ju att skruva vågräta reglar utanpå väggen som du sedan fäster skenorna i! Reglar som är skruvade i reglarna inne i väggen.K Kjell-Anders skrev:Jag ska montera ett antal hyllskenor (Sparring) med konsoler på en gipsvägg, som jag inte haft möjlighet att kolla ännu. Vet inte om det är enkel- eller dubbelgips, men med all sannolikhet finns ingen spånskiva e dyl bakom.
Precis, går att blanda delar. Både jula och byggmax har liknande system. Viktigt att kolla så de passar varandra.Oskick skrev:
Jag plockade på mig delar från diverse ställen så jag fick det som jag ville ha det. Men alla delar passar inte med alla, så det kräver lite ansträngning så inte det blir en gris i säck.
Elfa classic (den med hänglisten)och sparring har olika djup på skenorna. Allt jag testat från sparring funkar i classic. Inget jag testat från classic funkar i sparring. Ska man inte använda click-in- hyllor/andra tillbehör kan man alltså köpa konsoller från båda till classic. För ett arkiv kan jag tänka mig att man väljer eller gör stadiga hyllplan och sedan väljer konsolerna.
Hänglisterna finns i flera längder och det går utmärkt att kapa med en vanlig bågfil om måtten inte stämmer.
Jag har bara Elfa då övriga märken sällan är särskilt mycket billigare, jag vet att det passar och så har jag elfa som är lika gammalt som mig själv sitter i verkstan.
Öppenhet
Jag har i mindre onfattning sålt Elfa som en del i ett större sortiment men gör det inte längre så jag har inget ekonomiskt intresse.
Hänglisterna finns i flera längder och det går utmärkt att kapa med en vanlig bågfil om måtten inte stämmer.
Jag har bara Elfa då övriga märken sällan är särskilt mycket billigare, jag vet att det passar och så har jag elfa som är lika gammalt som mig själv sitter i verkstan.
Öppenhet
Jag har i mindre onfattning sålt Elfa som en del i ett större sortiment men gör det inte längre så jag har inget ekonomiskt intresse.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden