Köksstereon har dött.... Och nu måste det till lite ljud i köket. Funderar på att införskaffa en Soundbridge (eller en Squeezebox) mediestreamer som ska plocka musik från filservern samt internet-radio. Men så behövs det ju högtalare också med inbyggd stärkare (jag vill inte ha mer maskiner än nödvändigt på köksbänkarna).

Tänkte mig i prisklassen 500 - 1.500:- , dvs. inte harman-kardon-bose-nad-keff - men ändå låta någorlunda hyggligt. Närmast till hands är PC-högtalare, helst 2.0-system av utrymmesskäl.

Jag har kollat på prisjakt på philips MMS321 eller Creative Gigaworks T20, men hur låter de egentligen? Finns det några fantastiska 2.1 system med fysiskt minimal sub så kan det också gå. Här har jag kollat Logitechs Z-4 (den vita varianten), men suben är nog i största laget på höjden för väggmontering (23 cm om jag konverterat rätt från 9 tum).

Köket är på ca 8-10 kvm, så det behövs inga dundergrejor, men man vill ju ändå att ljudet ska vara någorlunda fylligt...

Diskret design, någorlunda väggmonteringsbara är andra positiva faktorer.

Alla tips är välkomna.

/B

Jag har Creative Gigaworks T20 till min dator. Det är ett överraskande bra ljud för så små högtalare tycker jag. Förutom ljudet kan man också reglera bas/diskant. Får väl erkänna att jag köpte dom mest för att dom ser så tuffa ut när man tar av gallret framtill.

Annars finns det ju läckrare saker: http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/podspeakers_micropod_se_hoegtalare_svart.htm - Micropoddar! Fast jag tror inte dom är aktiva, det fick man köpa till extra vill jag minnas när jag kollade sist.

Ett tips kan ju vara att köra den lilla stärkaren SPARK II från Vincent och sedan välja valfria högtalare till den.

Mvh

Erik

Tackar för synpunkter. Tog mig dock i kragen och kollade på Siba idag, men blev besviken på ljudet från de 2.0 som var inkopplade (Philips MMS321), och kunde bara titta på T20 (de hade inte strömmen i). De verkade lite mer gedigna än philipsarna, men kändes ändå lite små.

Så jag åkte hem och lade till sist en beställng på ett par Logitech z-4i, vita 2.1 system. Så nu får jag klura ut var jag ska göra av subben...

Tur att du inte valde philippsarna! Jag tyckte precis som du när mina Creatives inhandlades. Av alla styrkor Philips har så är högtalare inte bland dom. Du har gjort ett bra val med Logitechs. Lycka till med dom!

bjogul skrev:
Så jag åkte hem och lade till sist en beställng på ett par Logitech z-4i, vita 2.1 system. Så nu får jag klura ut var jag ska göra av subben...
Logitech gör bra grejer, det blir antagligen kanon, men att placera subwoofern i väggen som du föreslog tidigare är ett stort misstag. Det mest öppna och fria hörnet i rummet är en bra grundregel. Den teoretiskt sämsta placeringen är (generellt) mitt i rummet i taket, men väggen är illa nog!

Lite i överkant på ditt prisintervall ligger Acoustic Energy Aego M - det billigaste priset enligt Prisjakt är 1895 kr. Har inte lyssnat själv, men jag har sett flera mycket nöjda i Slim Devices forum.

Jag har nu fixat montering också. Det fick bli i taket. Köpte ett väggfäste för liten platt-tv på biltema (49 kr) för att klara det. Känns stabilt även om fästet förstås är avsett för väggmontering. Ett himla pill var det för övrigt att få in en bult från insidan, men det gick.

Förresten blev det en Soundbridge för att sköta musiken. En alldeles strålande liten manick till halva priset av Squeezen, och för mina behov (och de allra flestas gissar jag?!?) så duger den utmärkt. I vart fall i köket. Har gäng på baksidan så det går att få upp den snyggt under ett överskåp med list. Visar klockan när den är i standby.
/b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.