Trycket har inget med hydropressen att göra. Den är bara en buffert. Det är pumpen som ger trycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Trycket har inget med hydropressen att göra. Den är bara en buffert. Det är pumpen som ger trycket.
Hej!
Dvs jag behövde fylla på pumphuset korrekt!

Jag noterade att trycket sen den byggde upp till 3,2 bar ej sjunkt alls

Öppnade ventil fint flöde t men trycket sjunker när vent är öppen och pump startar efter ca 30sek

Jag släppte ut lite mer luft och prövar igen. Trycket upplever jag sjunker än fortare mellan varven nu

Möjligen att det ändock är för lite tryck i blåsan? Pumpen jobbar upp till 3,2 bar men när vent är öppen orkar den inte upprätthålla detta och behöver jobba igen regelbundet

Jag ska testa med kompressorn och se om jag kan nå en nivå av lufttryck där trycket iaf är så stabilt det kan bli vid flöde
 
Men det är ju så det fungerar? Pumpen pumpar in vatten tills luften har tryckts ihop till t.ex. 3,2 bar. Sedan när man öppnar en ventil och börjar tappa vatten, så minskar vattenmängden och luftkudden expanderar under det att trycket sjunker. När trycket sjunkit till "tillslagstryck", så startar pmpen och pumpar in vatten tills "frånslagstrycket" uppnås. Detta kommer att upplevas, som högt tryck på vattnet i början men som sedan avtar. För att få ett någorlunda jämt tryck, så måste till-och frånslagstrycken ligga nära varandra , men då behövs en stor hydropress om inte pumpen ska gå ofta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det är så att det är tillfälligt sommarvatten så kan det vara så att backventilen/bottenventilen klibbat i vinter och därför inte öppnar. Isf plockar man upp den skruvar bort silen och trycker på ”piggen” för att öppna ventilen manuellt och motionera den för att tillse att den går lätt.
För att testa pumpen och ta bort de flesta andra felkällor så kan man testa att koppla pumpen med kort sugslang utan backventil till ex en barnpool. Och sedan en slang från trycksidan tillbaks till poolen. Då ska det räcka att fylla pumphuset och sedan starta pump samtidigt som man håller för eller begränsar flödet på trycksidan. Får man pumpen till att cirkulera med högt flöde stoppar du utflödet och pumpen ska då fylla hydropressen för att sedan stoppa på inställt tryck.

En annan felkälla är kopplingen på sugsidan. Ser ut som att du har prk koppling. Testa att lossa den, kapa av ca 5 cm och montera tillbaka. Vid montage av prk ska muttern sitta i kopplingen men vara utskruvad så att den skärande delan på muttern inte når konan. Sedan trycker du in slangen tills den bottnar mot mässingskanten, sen drar du muttern tills den bottnar mot kopplingen.

Det kan vara så att din pump är kass.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men det är ju så det fungerar? Pumpen pumpar in vatten tills luften har tryckts ihop till t.ex. 3,2 bar. Sedan när man öppnar en ventil och börjar tappa vatten, så minskar vattenmängden och luftkudden expanderar under det att trycket sjunker. När trycket sjunkit till "tillslagstryck", så startar pmpen och pumpar in vatten tills "frånslagstrycket" uppnås. Detta kommer att upplevas, som högt tryck på vattnet i början men som sedan avtar. För att få ett någorlunda jämt tryck, så måste till-och frånslagstrycken ligga nära varandra , men då behövs en stor hydropress om inte pumpen ska gå ofta.
Ja absolut!
Men trycket ska inte sjunka från tillslag och frånslag på ca 30sekunder endast
 
Vildebill Vildebill skrev:
Ja absolut!
Men trycket ska inte sjunka från tillslag och frånslag på ca 30sekunder endast
Pumpen studsar som det kallas. Då är det nog så att blåsan inte är frisk eller backventilen i brunnen inte är det. Kan du stänga av mot brunnen, töm kärlet med att öppna en kran, fyll på kärlet med luf till ca 4 bar och lyssna om det bubblar någon stans. Bilventilen med piggen, där ska bara luft komma när kärlet är fullt med vatten
 
J jonaserik skrev:
Pumpen studsar som det kallas. Då är det nog så att blåsan inte är frisk eller backventilen i brunnen inte är det. Kan du stänga av mot brunnen, töm kärlet med att öppna en kran, fyll på kärlet med luf till ca 4 bar och lyssna om det bubblar någon stans. Bilventilen med piggen, där ska bara luft komma när kärlet är fullt med vatten
Men om backventilen är kass, borde inte trycket sjunka samtidigt om ventilen är stängd? Eller mer om backventilen inte ”öppnar” som den ska är det problematiken?

Inget vatten ur bilventilen så blåsan verkar ok!
 
Vilen ventil pratar du om?
 
D Daniel 109 skrev:
Vilen ventil pratar du om?
Bilventilen för blåsan
 
Vildebill Vildebill skrev:
Men om backventilen är kass, borde inte trycket sjunka samtidigt om ventilen är stängd? Eller mer om backventilen inte ”öppnar” som den ska är det problematiken?

Inget vatten ur bilventilen så blåsan verkar ok!
Finns då bara ett prov till då, du startar pumpen och låter den köra upp tryck, så när den stannar så stäng kvickt av den. Du har ingen ventil mellan pump och brunn då. Är backen dålig i brunnen så kommer det att susa i slangen till brunnen.
 
J jonaserik skrev:
Finns då bara ett prov till då, du startar pumpen och låter den köra upp tryck, så när den stannar så stäng kvickt av den. Du har ingen ventil mellan pump och brunn då. Är backen dålig i brunnen så kommer det att susa i slangen till brunnen.
Hej!
Kan man göra detta samtidigt då ventilen är
Öppen? Eller bör den vara stängd?
 
Är det verkligen schraderventilen du pratar om? Jag får inte ihop vad du syftar på.
 
Vilken ventil menar du, har du en mellan pump och brunn så är du lycklig. Håller den öppen, startar pumpen, när den stannar stämger du snabbt ventilen och pumpen. Håller koll på manometern, den kan dippa ner lite, men ska inte gå till noll. Står den kvar, vänta ett par minuter, öppna ventilen, dyker då manometern rak ner, så byt bottenventilen som har back i sig, den är körd. Det kan väl inte vara en stor läcka på slangen från brunnen då. Skarvad i mark på någor ställe.

EDIT Ingen läcka på sugen, då skulle pumpen bli full med luft.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen schraderventilen du pratar om? Jag får inte ihop vad du syftar på.
Ja precis schraderventilen

Läste på ett annat ställe att förtrycket kan vara för högt gentemot tillslagstrycket vid för kontinuerliga start/stop

Ska testa jonas ide först för att utesluta backventilen i brunnen, sen får det bli att få ned blåsan till 1,5-1,6 ( den är på 1,8 nu och jag tycker att tillslaget verkar ske på 1,8 med!)

Sista iden är att tömma blåsa/pumphus och göra om processen med att pumpa luft/på med vatten alt fylla på med vatten sen pumpa blåsan. Men det är nog långsökt om det ens gör någon skillnad?
 
Förtrycket ska vara något lägre än tillslagstrycket. Schraderventilen är väll alltid stängd när du inte justerar förtrycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.