3 881 läst ·
57 svar
4k läst
57 svar
Hydropress orkar inte mer än 1 bar ca
Är det en standardprocedur? Aldrig gjort det tidigare då det fungerat finfint! Eller mer nu att luft kommit in i sugslang?Cheesen skrev:
nej du måste fylla sugslangen med vatten innan du kopplar den till pumpen. just nu så har du luft i sugslang och då trycker du bara ut den där skvätten vatten från pumphuset utan att något mer händer.
När du fyllt sugslangen och kopplat den till pumpen så fyller du pumphuset innan du startar. En "jetpump" klarar inte av att suga eller pumpa luft (grundskolefysik om man förstår hur pumpen är konstruerad)
Det går inget bra att fylla sugslangen och sedan koppla den till pumpen. Genom att fylla i lilla pluggen så kommer sugslangen att fyllas med vatten och luften går ut.Cheesen skrev:
nej du måste fylla sugslangen med vatten innan du kopplar den till pumpen. just nu så har du luft i sugslang och då trycker du bara ut den där skvätten vatten från pumphuset utan att något mer händer.
När du fyllt sugslangen och kopplat den till pumpen så fyller du pumphuset innan du startar. En "jetpump" klarar inte av att suga eller pumpa luft (grundskolefysik om man förstår hur pumpen är konstruerad)
Bara en enkel fråga till TS, går sugslangen i nedförbacke hela vägen till bunnen, så det inte är en mage på den, med luft i.
HejJ jonaserik skrev:
Det stämmer det är en nedförsbacke till brunnen
Fyll på i den lilla pluggen med en tratt, Vattnet ska hinna rinna ner och det brukar klucka i pluggen, kan ta ett tag innan all luft är borta. Du får bida din tid. Sen kan du tänka på det jag skrev i tidigare inlägg. Har bara goda erfarenheter av att starta en pumpautomat lätt med det.Vildebill skrev:
Om det är en standardprocedur beror på hur din anläggning ser ut. Men det brukar inte gå att fylla sugslangen via pumphuset (det är i alla fall väldigt svårt) pumphuset rymmer kanske på sin höjd 1 liter vatten och om då sugslangen rymmer 5 liter så kommer du inte att kunna suga upp något då din liter vatten i pumpen tar slut innan du får något mer vatten in i pumpen från sugslangen, då drar pumpen luft och slutar pumpa.Vildebill skrev:
Jag har ju nära 100 meter sugslang i min anläggning, om jag inte fyller slangen först så får jag aldrig något vatten. lufta ledningen genom pumpen är oerhört svårt.J jonaserik skrev:
Ett tips om att lätt fylla sugslangen :
Montera en T-koppling på sugslangen nära pumpen.
Sätt på en kulventil på det extra anslutningen.
Öppna kulventilen och fyll sugslangen medvatten.
Stäng kulventilen och starta pumpen.
Så gör jag varje år vid sommarstugan.
Montera en T-koppling på sugslangen nära pumpen.
Sätt på en kulventil på det extra anslutningen.
Öppna kulventilen och fyll sugslangen medvatten.
Stäng kulventilen och starta pumpen.
Så gör jag varje år vid sommarstugan.
Dwt var det jag tänkte på, när jag fråga om "" hur fylla slangen ""HasseTeknik skrev:
Nej, jag tar loss min pump varje höst och tömmer den annars fryser den sönder. På våren fyller jag slangen innan jag skruvar dit den i pumpen. (Min slang rymmer runt 30 liter)J jonaserik skrev:
Redigerat:
Har en likadan som TS ,jag har 1,5kg i blåsan,vilket det var I den när jag köpte den....vilket även det står i manualen, läste att TS har 2kg...
Hej!
En update
Jag misstänkte att blåsans tryck vs andel vatten i pumphuset är problemet
Har släppt ut lite luft men inte mätt än exakt tryck. Möjligen är det 1,8 bar nu
Fyllde även på betydligt mer vatten i pumphus och avvaktade mellan varven tills inget ytterligare runnit undan dvs fyllt det till max!
Nu har den vid start byggt upp till 3,2bar tryck! Inte öppnat ventil än. Tänkt göra det ikväll för o se om trycket sjunkt något tills dess och ev läckage nånstans
En update
Jag misstänkte att blåsans tryck vs andel vatten i pumphuset är problemet
Har släppt ut lite luft men inte mätt än exakt tryck. Möjligen är det 1,8 bar nu
Fyllde även på betydligt mer vatten i pumphus och avvaktade mellan varven tills inget ytterligare runnit undan dvs fyllt det till max!
Nu har den vid start byggt upp till 3,2bar tryck! Inte öppnat ventil än. Tänkt göra det ikväll för o se om trycket sjunkt något tills dess och ev läckage nånstans


