Cheesen Cheesen skrev:
nej du måste fylla sugslangen med vatten innan du kopplar den till pumpen. just nu så har du luft i sugslang och då trycker du bara ut den där skvätten vatten från pumphuset utan att något mer händer.
När du fyllt sugslangen och kopplat den till pumpen så fyller du pumphuset innan du startar. En "jetpump" klarar inte av att suga eller pumpa luft (grundskolefysik om man förstår hur pumpen är konstruerad)
Är det en standardprocedur? Aldrig gjort det tidigare då det fungerat finfint! Eller mer nu att luft kommit in i sugslang?
 
Cheesen Cheesen skrev:
nej du måste fylla sugslangen med vatten innan du kopplar den till pumpen. just nu så har du luft i sugslang och då trycker du bara ut den där skvätten vatten från pumphuset utan att något mer händer.
När du fyllt sugslangen och kopplat den till pumpen så fyller du pumphuset innan du startar. En "jetpump" klarar inte av att suga eller pumpa luft (grundskolefysik om man förstår hur pumpen är konstruerad)
Det går inget bra att fylla sugslangen och sedan koppla den till pumpen. Genom att fylla i lilla pluggen så kommer sugslangen att fyllas med vatten och luften går ut.
Bara en enkel fråga till TS, går sugslangen i nedförbacke hela vägen till bunnen, så det inte är en mage på den, med luft i.
 
J jonaserik skrev:
Det går inget bra att fylla sugslangen och sedan koppla den till pumpen. Genom att fylla i lilla pluggen så kommer sugslangen att fyllas med vatten och luften går ut.
Bara en enkel fråga till TS, går sugslangen i nedförbacke hela vägen till bunnen, så det inte är en mage på den, med luft i.
Hej
Det stämmer det är en nedförsbacke till brunnen
 
Vildebill Vildebill skrev:
Hej
Det stämmer det är en nedförsbacke till brunnen
Fyll på i den lilla pluggen med en tratt, Vattnet ska hinna rinna ner och det brukar klucka i pluggen, kan ta ett tag innan all luft är borta. Du får bida din tid. Sen kan du tänka på det jag skrev i tidigare inlägg. Har bara goda erfarenheter av att starta en pumpautomat lätt med det.
 
Cheesen
Vildebill Vildebill skrev:
Är det en standardprocedur? Aldrig gjort det tidigare då det fungerat finfint! Eller mer nu att luft kommit in i sugslang?
Om det är en standardprocedur beror på hur din anläggning ser ut. Men det brukar inte gå att fylla sugslangen via pumphuset (det är i alla fall väldigt svårt) pumphuset rymmer kanske på sin höjd 1 liter vatten och om då sugslangen rymmer 5 liter så kommer du inte att kunna suga upp något då din liter vatten i pumpen tar slut innan du får något mer vatten in i pumpen från sugslangen, då drar pumpen luft och slutar pumpa.
 
Cheesen
J jonaserik skrev:
Det går inget bra att fylla sugslangen och sedan koppla den till pumpen. Genom att fylla i lilla pluggen så kommer sugslangen att fyllas med vatten och luften går ut.
Bara en enkel fråga till TS, går sugslangen i nedförbacke hela vägen till bunnen, så det inte är en mage på den, med luft i.
Jag har ju nära 100 meter sugslang i min anläggning, om jag inte fyller slangen först så får jag aldrig något vatten. lufta ledningen genom pumpen är oerhört svårt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har ju nära 100 meter sugslang i min anläggning, om jag inte fyller slangen först så får jag aldrig något vatten. lufta ledningen genom pumpen är oerhört svårt.
Och hur fyller du på vatten i slangen.
 
Ett tips om att lätt fylla sugslangen :
Montera en T-koppling på sugslangen nära pumpen.
Sätt på en kulventil på det extra anslutningen.
Öppna kulventilen och fyll sugslangen medvatten.
Stäng kulventilen och starta pumpen.

Så gör jag varje år vid sommarstugan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
J jonaserik skrev:
Och hur fyller du på vatten i slangen.
Med en tratt.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ett tips om att lätt fylla sugslangen :
Montera en T-koppling på sugslangen nära pumpen.
Sätt på en kulventil på det extra anslutningen.
Öppna kulventilen och fyll sugslangen medvatten.
Stäng kulventilen och starta pumpen.

Så gör jag varje år vid sommarstugan.
Dwt var det jag tänkte på, när jag fråga om "" hur fylla slangen ""
 
Cheesen Cheesen skrev:
Med en tratt.
Klart det kan behövas en tratt, men det var 100 meter och fyller du då i den lilla pluggen eller.
 
Så här har jag löst det. Då fylls pumpen också samtidigt. Har c:a 25 m sugslang.
Vattenpump med sugslang och kopplingsdetaljer mot en trävägg med en stege och hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
J jonaserik skrev:
Klart det kan behövas en tratt, men det var 100 meter och fyller du då i den lilla pluggen eller.
Nej, jag tar loss min pump varje höst och tömmer den annars fryser den sönder. På våren fyller jag slangen innan jag skruvar dit den i pumpen. (Min slang rymmer runt 30 liter)
 
Redigerat:
Har en likadan som TS ,jag har 1,5kg i blåsan,vilket det var I den när jag köpte den....vilket även det står i manualen, läste att TS har 2kg...
 
Hej!
En update

Jag misstänkte att blåsans tryck vs andel vatten i pumphuset är problemet

Har släppt ut lite luft men inte mätt än exakt tryck. Möjligen är det 1,8 bar nu

Fyllde även på betydligt mer vatten i pumphus och avvaktade mellan varven tills inget ytterligare runnit undan dvs fyllt det till max!

Nu har den vid start byggt upp till 3,2bar tryck! Inte öppnat ventil än. Tänkt göra det ikväll för o se om trycket sjunkt något tills dess och ev läckage nånstans
 
  • Manometer visar 1.8 bar tryck, ansluten till rörledning i pumphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.