Problem problem:

Jag hem i dag för att finna pumpen gående och Hydropressen nästan helt tom, ca 0,2 bar. Jag vet med säkerhet att det var ok då pumpen inte gick i morse och den slår igång vid 2 bar.

Jag har kollat runt lite här på forumen och hittade en instruktion i hur man luftar Grundforsen så jag provade detta men fick inte loss locket till inloppet, röret ifrån brunnen men när jag öppnar luftningsventilen sprutar det vatten. Men, det byggs inte upp något tryck och det verkar inte som om något vatten kommer in i hydropressen.
Jag har troligtvis en ejektorpump (har köpt kåken nyligen och han som bodde här innan hade ingen visare koll) nedsänkt i borrhålet som är 103m djupt

Vad kan problemet vara? Kan den bitande kylan ha förstört någon koppling eller PEM rör (är nedgrävda ca 1m till borrhålent som är en bit ifrån huset och pumpen).

Tacksam för funderingar.

Hälsningar Kaj

Har du tur så har den bara tappat trycket Stäng kranen ut från pumpen kör med pumpen lufta tills du ser att det bara kommer vatten öppna kranen försiktigt ca ett halvvarv i taget
Har du tur tar pumpen tryck har du otur har du problem med munstycket nere i brunnen har haft en sån pump nämligen
lycka till Tille

Fick den att suga in vatten men det går sakta. Jag kollade ner i hålet på ovansidan av hydropressen och det ser ut som det stötvis kommer in luftbubblor i hydroforen. (Det är en Hydrofor jag har och inte hydropress, ingen gummiblåsa alltså)
Detta kanske betyder att dett succecivt fyllts med luft och tappat trycket, men var kommer luften ifrån? Spricka i slangen eller finns det andra ställen?

Ska för formens skull säga att pumpen tyvade luft ifrån ett påfyllnadsrör vid borrhålet. Gängtejp på "korken" räckte för att lösa problemet. Systemet verkar vara mycket känsligt för luftläckage, logiskt med tanke på att den arbetar med vakum för att få upp vattnet.

Hoppas det hjälper någon med framtida problem.

Hälsningar Kajan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.