Jag tänkte lägga till lite filter till vår borrade brunn men är inte hundra på alla delar på hydroforen, se punkt 1-10 i bilderna.
Jag har ju lite gissningar men tänkte bara fylla i det jag är ganska säker på. Rätta mig gärna om något ändå är fel.
1.
2. renslucka
3. tömmningskran
4. in/utlopp vatten
5.
6.
7. manometer
8.
9. går till VV-beredaren men är det något mer än en kran?
10. tryckvakt
1, 6 och 8 är pluggade och används ej
Gammal hydrofor med markerade punkter som renslucka, tömningskran, vatten in/utlopp, tryckmätare, rör till VV-beredare och tryckvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydrofor med anslutna rör och ventiler, markerade nummer 9 och 10, där 9 går till VV-beredaren och 10 är en tryckvakt.
Skapa konto
VVS-installation med en hydrofor, flera rör och ventiler, inklusive en röd tömningskran och anslutningar till vattenberedare.
Skapa konto

5= säkerhetsventil
9= ventilrör med avstängning och säkerhetsventil

V Vector skrev:
5= säkerhetsventil
9= ventilrör med avstängning och säkerhetsventil
Brukar man ha 2 säkerhetsventiler?

M M-P skrev:
Brukar man ha 2 säkerhetsventiler?
Jag har inga, min pump stannar vid 4 bar så någon sådan ventil på kallvattnet behövs inte.
Vid kommunalt vatten kan det kanske finnas ett behov..

Tack för svar!
Har man kopplat in/utlopp på samma ställe (#4) av praktiska skäl? Jag antar att #1 är likvärdig med #4 och man skulle få bättre genomströmning av vattnet om man använder en för in och den andra för ut?
Behövs säkerhetsventilen mot varmvatten av nåt annat skäl än att pumpen kan pumpa för högt tryck (det kan den inte…)

Jag skulle säga att det normala är att samma rör används för in- och utlopp. Eftersom det finns tryckvariationer mellan när pumpen startar och stannar så kommer det bli kontinuerlig växling av vattnet i alla fall.

På inloppet till varmvattenberedaren brukar man ha en backventil och en säkerhetsventil. När kallt vatten kommer in i beredaren och expanderar så vill man inte att det trycks tillbaka till hydroforen. I stället sipprar det ut genom säkerhetsventilen. Om det finns en säkerhetsventil på beredaren är nummer 9 på bilden troligen onödig.

A Avemo skrev:
Jag skulle säga att det normala är att samma rör används för in- och utlopp. Eftersom det finns tryckvariationer mellan när pumpen startar och stannar så kommer det bli kontinuerlig växling av vattnet i alla fall.

På inloppet till varmvattenberedaren brukar man ha en backventil och en säkerhetsventil. När kallt vatten kommer in i beredaren och expanderar så vill man inte att det trycks tillbaka till hydroforen. I stället sipprar det ut genom säkerhetsventilen. Om det finns en säkerhetsventil på beredaren är nummer 9 på bilden troligen onödig.
Jag har separat in- och utlopp mitt emot varandra kanske 10 cm från botten.

Jag inbillar mig att detta gör att eventuella föroreningar i vattnet har en större chans att fällas ut i tanken och inte hamna i kranen.

Jag har ingen bra bild på vv-beredaren, men det är ju 3 rör inklusive ett som mynnar ut i en burk. Det finns inget avlopp i närheten så jag antar man löst expansionen på det viset. Men om det är inbyggd backventil eller inte i vv-beredaren vet jag inte.
Varmvattenberedare med tre kopparrör, ett anslutet till en burk för expansion. Ingen avloppsanslutning. Blygsam belysning på väggen i bakgrunden.
Skapa konto

Det finns en blandningsventil och säkerhetsventil på varmvattenberedaren. Och då finns det säkert en backventil också. Ibland när delar av en anläggning byts blir delar av det gamla kvar. Det går bara att spekulera i varför du har två säkerhetsventiler på hydroforen. Men det gör nog ingen skada.

M M-P skrev:
Tack för svar!
Har man kopplat in/utlopp på samma ställe (#4) av praktiska skäl? Jag antar att #1 är likvärdig med #4 och man skulle få bättre genomströmning av vattnet om man använder en för in och den andra för ut?
Behövs säkerhetsventilen mot varmvatten av nåt annat skäl än att pumpen kan pumpa för högt tryck (det kan den inte…)
Säkerhetsventilen där har bara funktionen att skydda mot att pumpen om tryckbrytaren felar skulle ge över märkdata på hydroforen. Det kanske varit så tidigare med annan pump osv. På VVB har du backventil hopbyggd med den snedställda avstängningsventilen vid mittanslutningen. Säkerhetsventil på höger sida och blandning till vänster.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag gissar att VV-beredaren bytts och den gamla back/säkerhetsventilen med avstängningaventil blev kvar på hydroforen. Men då borde det vara ok att ta bort den om det förenklar när jag bygger om med filter?

Nån som kan förklara de pluggade hålen 6 och 8 också?

M M-P skrev:
Jag gissar att VV-beredaren bytts och den gamla back/säkerhetsventilen med avstängningaventil blev kvar på hydroforen. Men då borde det vara ok att ta bort den om det förenklar när jag bygger om med filter?
Det låter rimligt.
M M-P skrev:
Det är inte konstigare än att de är pluggade därför att de inte behövs i din tillämpning. Mellan anslutningen där "5" är ansluten och "6" är det antagligen tänkt att man skall kunna ha ett vattenståndsglas.

M M-P skrev:

Delarna vid 9 kan du ta bort men den andra säkerhetsventilen (röd) får du låta vara kvar om nu din pump kan ge högt tryck. Nu skrev du att den inte kan det frågan är hur du vet det.

GK100 GK100 skrev:
Delarna vid 9 kan du ta bort men den andra säkerhetsventilen (röd) får du låta vara kvar om nu din pump kan ge högt tryck. Nu skrev du att den inte kan det frågan är hur du vet det.
Tack för input. Den röda säkerhetsventilen får vara kvar, den sitter ju separat från övriga kopplingar. Jag har fått skruva ned övre trycket på tryckvakten för att pumpen ska stanna alls, så den är tyvärr inte i bästa skick.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M M-P skrev:
Tack för input. Den röda säkerhetsventilen får vara kvar, den sitter ju separat från övriga kopplingar. Jag har fått skruva ned övre trycket på tryckvakten för att pumpen ska stanna alls, så den är tyvärr inte i bästa skick.
Är det en trefaspump? Är du säker på att den snurrar åt rätt håll? Om den går åt fel håll så kan den pumpa vatten, men inte så effektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.