Hej
Jag har denna som jag tror är en hydrofor.
Vattenpumpen slår av och på alldeles för ofta och då är det antagligen för dåligt tryck i den.
Så nu står jag här med några frågor
1. Är det en hydrofor?
2. Ska jag tömma ut allt vatten och i så fall hur.
3. Vad är grejen på toppen till för En etikett på en hydrofor från Global Water Solutions med tekniska specifikationer och säkerhetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en behållare med etiketten "C2-Lite UT" med globalwatervarumärke, potentiellt en hydrofor, vilket diskuteras i forumtråden.
Skapa konto
Närbild på en mässingsventil på en behållare, eventuellt en hydrofor, med en grå fästkomponent mot en vägg av tegelsten.
Skapa konto
En stor grå cylinderformad enhet, förmodligen en hydrofor, står på ett cementgolv nära en vägg med ventiler och vattenrör anslutna upptill och nedtill.
Skapa konto

Grejen på toppen ser ut att vara en övertrycksventil.

Min gissning är att du inte har någon luftkudde inne i tanken som kan agera tryckreservoar när den komprimeras och är hela idén med en hydrofor. Råkar ut för det själv med nåt års mellanrum.

Stäng av pump och kranar till tanken, släpp ut vattnet i tanken och när det sluta rinna lossar du övertrycksventilen, detta för att slippa att ventilen skjuter iväg av eventuellt tryck. Låt tanken tömmas helt. När den är tom skruvar du tillbaks ventilen och slår på pumpen. När tanken fyllts så öppnar du kranarna till tanken. Nu fungerar hydroforen som den ska.

Det är en membranhydrofor. Brukar vara förtrykt till 1,4 bar. Ska ju vara underhållsfri flera år.
Men följ råden i Maltes inlägg.

• Gilla
Malte7510
  • Laddar…
Skogochmark Skogochmark skrev:
Det är en membranhydrofor. Brukar vara förtrykt till 1,4 bar. Ska ju vara underhållsfri flera år.
Men följ råden i Maltes inlägg.
Sant, men saker har gått sönder förut. Membranet kan läcka eller så har det gått flera år.

Det är iallafall något att testa då det inte kostar med än ett antal liter vatten.

1. Vet verkar vara en hydrofor. Men det är i så fall den första jag sett som inte ens har anslutningar för ett vattenståndsglas.
2. Tömma den på vatten eller om möjligt fylla på med tryckluft.
3. Man ser inte hela texten på den gula etiketten. Men baserat på det jag ser och att fjädern på prylen drar ventilskaftet uppåt tror jag att det är en vakuumventil.

M Malte7510 skrev:
Sant, men saker har gått sönder förut. Membranet kan läcka eller så har det gått flera år.

Det är iallafall något att testa då det inte kostar med än ett antal liter vatten.
Köpte en ny hydropress en gång. Och det visade sig att membranet var kasst redan från fabrik. Sprutade vatten överallt när jag slog på efter installation 🤣

• Haha
Malte7510
  • Laddar…
C2-Lite UT
Gissningsvis modell CUB-300LV

Absolut sämsta modellen av trycktank.
Vanligtvis monterar man en luftinjektor innan denna trycktanken.

T tcastell skrev:
C2-Lite UT
Gissningsvis modell CUB-300LV

Absolut sämsta modellen av trycktank.
Vanligtvis monterar man en luftinjektor innan denna trycktanken.
Varför gissa?
Det står ju CUB-150LV på tanken

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför gissa?
Det står ju CUB-150LV på tanken
CUB-115LV, faktiskt.

Verkar som att du tittade lika noga som jag.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Malte7510 skrev:
Grejen på toppen ser ut att vara en övertrycksventil.

Min gissning är att du inte har någon luftkudde inne i tanken som kan agera tryckreservoar när den komprimeras och är hela idén med en hydrofor. Råkar ut för det själv med nåt års mellanrum.

Stäng av pump och kranar till tanken, släpp ut vattnet i tanken och när det sluta rinna lossar du övertrycksventilen, detta för att slippa att ventilen skjuter iväg av eventuellt tryck. Låt tanken tömmas helt. När den är tom skruvar du tillbaks ventilen och slår på pumpen. När tanken fyllts så öppnar du kranarna till tanken. Nu fungerar hydroforen som den ska.
Tack
Ska testa tömma i helgen

M Malte7510 skrev:

Den är ca 5 år om jag fått rätt info

T tcastell skrev:
CUB-115LV, faktiskt.

Verkar som att du tittade lika noga som jag.
Hehe, men jag var bara 35 liter fel du var 285 liter 😉

Tack för era tips. 🤗
Har nu tömt och fyllt på igen och det verkar funka som det ska.
Passade även på att montera dit en kran för enklare tömning nästa gång. Den röda mot golvet.

• Trycktank med rör och ventiler i ett betongrum, visar ett komplext VVS-system mot en tegelvägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.