Hej
Jag har denna som jag tror är en hydrofor.
Vattenpumpen slår av och på alldeles för ofta och då är det antagligen för dåligt tryck i den.
Så nu står jag här med några frågor
1. Är det en hydrofor?
2. Ska jag tömma ut allt vatten och i så fall hur.
3. Vad är grejen på toppen till för
Jag har denna som jag tror är en hydrofor.
Vattenpumpen slår av och på alldeles för ofta och då är det antagligen för dåligt tryck i den.
Så nu står jag här med några frågor
1. Är det en hydrofor?
2. Ska jag tömma ut allt vatten och i så fall hur.
3. Vad är grejen på toppen till för
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grejen på toppen ser ut att vara en övertrycksventil.
Min gissning är att du inte har någon luftkudde inne i tanken som kan agera tryckreservoar när den komprimeras och är hela idén med en hydrofor. Råkar ut för det själv med nåt års mellanrum.
Stäng av pump och kranar till tanken, släpp ut vattnet i tanken och när det sluta rinna lossar du övertrycksventilen, detta för att slippa att ventilen skjuter iväg av eventuellt tryck. Låt tanken tömmas helt. När den är tom skruvar du tillbaks ventilen och slår på pumpen. När tanken fyllts så öppnar du kranarna till tanken. Nu fungerar hydroforen som den ska.
Min gissning är att du inte har någon luftkudde inne i tanken som kan agera tryckreservoar när den komprimeras och är hela idén med en hydrofor. Råkar ut för det själv med nåt års mellanrum.
Stäng av pump och kranar till tanken, släpp ut vattnet i tanken och när det sluta rinna lossar du övertrycksventilen, detta för att slippa att ventilen skjuter iväg av eventuellt tryck. Låt tanken tömmas helt. När den är tom skruvar du tillbaks ventilen och slår på pumpen. När tanken fyllts så öppnar du kranarna till tanken. Nu fungerar hydroforen som den ska.
Det är en membranhydrofor. Brukar vara förtrykt till 1,4 bar. Ska ju vara underhållsfri flera år.
Men följ råden i Maltes inlägg.
Men följ råden i Maltes inlägg.
Sant, men saker har gått sönder förut. Membranet kan läcka eller så har det gått flera år.Skogochmark skrev:
Det är iallafall något att testa då det inte kostar med än ett antal liter vatten.
1. Vet verkar vara en hydrofor. Men det är i så fall den första jag sett som inte ens har anslutningar för ett vattenståndsglas.
2. Tömma den på vatten eller om möjligt fylla på med tryckluft.
3. Man ser inte hela texten på den gula etiketten. Men baserat på det jag ser och att fjädern på prylen drar ventilskaftet uppåt tror jag att det är en vakuumventil.
2. Tömma den på vatten eller om möjligt fylla på med tryckluft.
3. Man ser inte hela texten på den gula etiketten. Men baserat på det jag ser och att fjädern på prylen drar ventilskaftet uppåt tror jag att det är en vakuumventil.
Köpte en ny hydropress en gång. Och det visade sig att membranet var kasst redan från fabrik. Sprutade vatten överallt när jag slog på efter installation 🤣M Malte7510 skrev:
TackM Malte7510 skrev:Grejen på toppen ser ut att vara en övertrycksventil.
Ska testa tömma i helgen
Klicka här för att svara