Hej,

Jobbar som elektriker och har ett olustigt problem hos en kund.

Bostadsfastighet, lägenheter från ~80 talet. Huvudsäkringar och elmätare sitter i källare pl -3, och lägenhet på våning 4. Huvudsäkringarna till denna lägenhet löser ut 1-2ggr dygn, oftast sen kväll. Alltid L2 och L3.

Jag har kontrollerat boende elanläggning, meggat hela anläggningen från JFB och ut, samt alla grupper separat med bra resultat. Lossnat fasskenor, öppnat dosor, eluttag, golvvärme mm utan att hitta något som kan orsaka problemet. Går ej att provocera fram problemet utan det händer oftast när inget nämnvärd förbrukare är igång. Jag har provat köra igång alla vitvaror, lampor, uttag mm utan resultat. Ett dygn hade vi alla L2 och L3 gruppsäkringar avstängda under natten och trots det hade huvudsäkringarna för L2 och L3 löst ut vid morgonen. Hade gärnat provat haft hela centralen avstängd ett dygn men då detta händer så sporadiskt och en familj bor där så är det inte aktuellt just nu.

Vid meggning av stigaren mellan fas och PEN så får jag bra resultat. Mellan faserna får jag usla värden, ~0,09mOm. Jag meggar då från ingående plintar på HB i lägenhet (hb avstängd) och med huvudsäkringarna urskruvade.
Om jag däremot kopplar bort faserna från plintarna ovanför elmätaren så får jag > 500mOmh mellan faserna vid meggning.

Jag tänker då att problemet kan ligga i elmätaren, men nätleverantören tycker inte det låter rimligt och vill ha 7~10dagar på sig för att kontrollera loggar etc..

Fördelningsskåpet där huvudsäkringarna sitter är tillsammans med 6 andra lägenheters stigare och dessa lägenheter har ej problem.

Några tankar kring detta? Tänker jag fel vid meggning med enbart urskruvade huvudsäkringar?
Malmbergs elcentral hos boende. Någon varit med om defekt HB eller JFB som kan orsaka detta problem?
Enda 2-3fas lasten i lgh är spis/ugn matning och den har varit avslagen via minibrytarna när huvudsäkringarna löst.