Hej,

Jobbar som elektriker och har ett olustigt problem hos en kund.

Bostadsfastighet, lägenheter från ~80 talet. Huvudsäkringar och elmätare sitter i källare pl -3, och lägenhet på våning 4. Huvudsäkringarna till denna lägenhet löser ut 1-2ggr dygn, oftast sen kväll. Alltid L2 och L3.

Jag har kontrollerat boende elanläggning, meggat hela anläggningen från JFB och ut, samt alla grupper separat med bra resultat. Lossnat fasskenor, öppnat dosor, eluttag, golvvärme mm utan att hitta något som kan orsaka problemet. Går ej att provocera fram problemet utan det händer oftast när inget nämnvärd förbrukare är igång. Jag har provat köra igång alla vitvaror, lampor, uttag mm utan resultat. Ett dygn hade vi alla L2 och L3 gruppsäkringar avstängda under natten och trots det hade huvudsäkringarna för L2 och L3 löst ut vid morgonen. Hade gärnat provat haft hela centralen avstängd ett dygn men då detta händer så sporadiskt och en familj bor där så är det inte aktuellt just nu.

Vid meggning av stigaren mellan fas och PEN så får jag bra resultat. Mellan faserna får jag usla värden, ~0,09mOm. Jag meggar då från ingående plintar på HB i lägenhet (hb avstängd) och med huvudsäkringarna urskruvade.
Om jag däremot kopplar bort faserna från plintarna ovanför elmätaren så får jag > 500mOmh mellan faserna vid meggning.

Jag tänker då att problemet kan ligga i elmätaren, men nätleverantören tycker inte det låter rimligt och vill ha 7~10dagar på sig för att kontrollera loggar etc..

Fördelningsskåpet där huvudsäkringarna sitter är tillsammans med 6 andra lägenheters stigare och dessa lägenheter har ej problem.

Några tankar kring detta? Tänker jag fel vid meggning med enbart urskruvade huvudsäkringar?
Malmbergs elcentral hos boende. Någon varit med om defekt HB eller JFB som kan orsaka detta problem?
Enda 2-3fas lasten i lgh är spis/ugn matning och den har varit avslagen via minibrytarna när huvudsäkringarna löst.

• Diagram över elsystem med PEN, L1, L2-kopplingar, elmätare och huvudsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gregx81 skrev:
Jobbar som elektriker och har ett olustigt problem hos en kund.
Inget supertips men har du någon som helst möjlighet att göra jämförande mätningar på en annan lägenhet där det inte finns några problem. Tänker att du borde hitta någon skillnad i mätvärden som leder dig på rätt spår. Eller så hittar du inga skillnader och även det kan ge dig hjälp i den fortsatta felsökningen.

Flummiga råd men jag hoppas du förstår hur jag tänker.

Elmätaren har ju en liten egenförbrukning. Så att megga mellan faserna med elmätaren inkopplad ger möjligen inte rättvisande resultat. Det är alltså huvudsäkringarna för L2 och L3 som löser utan att några gruppsäkringar löser samtidigt? Och alltid samtidigt? Hittar man inga rimliga förklaringar får man ju börja titta på de orimliga. Du verkar ju redan ha säkerställt att det är kortslutning mellan faser före gruppsäkringarna. Jag har aldrig stött på sporadisk kortslutning mellan faser i en huvudbrytare eller jordfelsbrytare. Men inte en elmätare heller.

Alfredo Alfredo skrev:
Inget supertips men har du någon som helst möjlighet att göra jämförande mätningar på en annan lägenhet där det inte finns några problem. Tänker att du borde hitta någon skillnad i mätvärden som leder dig på rätt spår. Eller så hittar du inga skillnader och även det kan ge dig hjälp i den fortsatta felsökningen.

Flummiga råd men jag hoppas du förstår hur jag tänker.
Hej!
Alla tips är välkomna i detta skede. Har själv tänkt på detta och ska nog försöka med det, kanske finns en gäst lägenhet i föreningen.

A Avemo skrev:
Elmätaren har ju en liten egenförbrukning. Så att megga mellan faserna med elmätaren inkopplad ger möjligen inte rättvisande resultat. Det är alltså huvudsäkringarna för L2 och L3 som löser utan att några gruppsäkringar löser samtidigt? Och alltid samtidigt? Hittar man inga rimliga förklaringar får man ju börja titta på de orimliga. Du verkar ju redan ha säkerställt att det är kortslutning mellan faser före gruppsäkringarna. Jag har aldrig stött på sporadisk kortslutning mellan faser i en huvudbrytare eller jordfelsbrytare. Men inte en elmätare heller.
Har den även denna egna förbrukning trots att huvudsäkringarna är bortplockade?

Ja precis, alltid L2 och L3 samtidigt, aldrig några gruppsäkringar som löser ut.
Tack för svar!

G Gregx81 skrev:
Det sitter ett nätaggregat i moderna elmätare för att driva den inbyggda elektroniken. Så om du meggar den kommer det att gå ström genom den även om alla säkringar är utskruvade.

useless useless skrev:
Det sitter ett nätaggregat i moderna elmätare för att driva den inbyggda elektroniken. Så om du meggar den kommer det att gå ström genom den även om alla säkringar är utskruvade.
Bra info, tack.
Får testa megga annan stigare i fastigheten och se om det blir liknande värden, hoppas inte det.. Elmätaren är lite min sista idé i detta läge..

Dock fick jag jag bra värden vid meggning mellan faserna och PEN, utan att koppla bort faserna från plintarna ovan mätare.

G Gregx81 skrev:
Ingen ström utan spänning givetvis. Men finns det en liten last i form av elektroniken i elmätaren så finns det en väg för testströmmen från meggern att gå. Det är inte mer givande att megga mellan faserna på elmätaren än att megga mellan fas och nolla med en apparat inkopplad på gruppen.

Finns det plats att göra tillfälliga testkopplingar? Om du tillfälligt monterar tre dvärgbrytare mellan stigaren och centralen så kan du se om kortslutningen blir före eller efter dessa. Löser de säkringarna också är det i lägenheten. Löser de inte så är det i stigaren eller tidigare.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ingen ström utan spänning givetvis. Men finns det en liten last i form av elektroniken i elmätaren så finns det en väg för testströmmen från meggern att gå. Det är inte mer givande att megga mellan faserna på elmätaren än att megga mellan fas och nolla med en apparat inkopplad på gruppen.

Finns det plats att göra tillfälliga testkopplingar? Om du tillfälligt monterar tre dvärgbrytare mellan stigaren och centralen så kan du se om kortslutningen blir före eller efter dessa. Löser de säkringarna också är det i lägenheten. Löser de inte så är det i stigaren eller tidigare.
Ja det finns utrymme för att montera brytare emellan. Bra idé, vore framsteg att verkligen säkerställa om problemet är hos boende eller på fastighetens sida.
När huvudsäkringarna fortsatt löste ut trots alla gruppsäkringar på L2 och L3 var avslagna så skiftades fokus till fastighetens sida men detta vore kanske lite mer definitivt.

Lägg en elmätare som drar ström från fas 1 och mäter fas 2+3 (och 1 antar jag) med loggning över natten och se när det sker?

Både vid huvudsäkringarna om det går och i lägenheten på inkommande för att se om de skiljer sig åt? Typ om någon granne är kopplad till den?

S sjoelund skrev:
Lägg en elmätare som drar ström från fas 1 och mäter fas 2+3 (och 1 antar jag) med loggning över natten och se när det sker?

Både vid huvudsäkringarna om det går och i lägenheten på inkommande för att se om de skiljer sig åt? Typ om någon granne är kopplad till den?
Jag kan fysiskt se stigaren på stege och sedan i el-nischar på varje våningsplan, Självklart kan jag inte följa den fysiskt till 100% men känns osannolikt att detta skulle vara möjligt... Men som sagt, även de orimliga måste beaktas nu känns det som :D

Ja, nu har du prövat lite tänkbara felkällor och inte hittat något. Nu är det dags för förutsättningslös och metodisk felsökning. Du har ju tur att felet är så frekvent i alla fall. Lätt hänt att man prövar hej vilt alldeles för länge innan man tar sig i kragen och går metodiskt till väga utan att gissa.

Lossa ingående L2/L3 till mätaren är det möjligt?

G Gregx81 skrev:
Hej,

Vid meggning av stigaren mellan fas och PEN så får jag bra resultat. Mellan faserna får jag usla värden, ~0,09mOm. Jag meggar då från ingående plintar på HB i lägenhet (hb avstängd) och med huvudsäkringarna urskruvade.
Om jag däremot kopplar bort faserna från plintarna ovanför elmätaren så får jag > 500mOmh mellan faserna vid meggning.
Menar du verkligen att det är 0,09 resp. > 500 mOhm (milli-Ohm), dvs 90 micro-Ohm resp. > 0,5 Ohm?

Hufr är det med fasskenorna i centralen. Inte så att det har kapats på ett dåligt sätt så att skenorna ligger för nära ihop?

Jag tänker att det är väl i princip bara fasskenorna som har faserna så nära ihop att det finns en chans för kortslutning, mellan huvudsäkringar och gruppsäkringar.

A
Det låter ju som att felet finns före utgående plint i mätartavla då.

Borde kunna gå att lokalisera visuellt med tanke på alla kortslutningar om man öppnar alla luckor och plombering på elmätare och inspekterar ledningens väg tillbaka.

• Diagram över elektrisk gruppcentral, inklusive mellansplint och anslutningssplint, med anslutningar till PEN, L1, L2, L3 och jordningsskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.