1 633 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
L2 L3 kortslutna på serviskabel - Vattenpump trasig
Hej.
Råkade i dagarna ut för att vattenpumpen i brunnen som är 3-fas slutat gå.
Efter att rörmokare/elektriker felsökt så hittade de att två av faserna, L2 och L3, i själva verket var samma fas.
Elnätsbolaget kom ut ganska fort och konstaterade att en av ledarna gått varm vilket smält bort isoleringen och korslutit L2 och L3 ute i elskåpet i gatan. En av propparna i skåpet hade löst ut till den ena fasen men den andra levererade fortfarande ström över båda ledarna.
Problemet ska nu vara åtgärdat.
Vad vi märkt av är det enbart vattenpumpen i brunnen som gått sönder av detta. Inte mycket annat som går på 3-fas förutom spisen som verkar fungera... Vi har några 2-fas elelement - ser också ut att fungera. Övrig elektronik verkar ok - TV, dator, diskmaskin etc..
Då vi renoverade huset för ca 3 år sedan är det mesta elektriska är nytt.
Även all el i hela huset är nydragen med nytt säkringsskåp.
Den gamla vattenpumpen gick sönder för 2 år sedan.
Den som gått sönder nu är som jag ser det fortfarande ny. Installerad av samma rörfirma som var ute och felsökte idag.
Vattenpumpen saknade motorskydd, det finns enbart en strömbrytare att slå av med. Rörfirman antyder att vi eller den elektriker som bytte all el för 3 år sedan (alltså före byte av pumpen) borde ha installerat ett motorskydd.
Idag är första gången jag hör talas om att det ens finns någonting som heter motorskydd...
Fråga 1:
Är det jag eller rörfirman som borde ha sett till att motorskydd installerades för 2 år sedan i samband med att pumpen installerades?
Fråga 2:
Är det så att säga "tillval" med motorskydd eller är det standard att sådant finns?
Fråga 3:
Går det att säga om ett motorskydd hade skyddat vattenpumpen i det här senariot där L2 och L3 i själva verket var samma fas?
Säkringarna till vattenpumpen är enskillda 10A säkringar i elskåpet, ej en gemensam 3-fas säkring, samma sak är det till spisen och elelementen. 2 av säkringarna till pumpen har alltså levererat ström helatiden medans en slagit av.
Fråga 4:
Spelar det någon roll. Borde dessa säkringar sitta ihop så de löser ut tillsammans om en av faserna går?
Fråga 5:
Är det någonting i övrigt som jag bör undersöka eller som kan ha tagit skada när något sånt här sker?
MVH
Råkade i dagarna ut för att vattenpumpen i brunnen som är 3-fas slutat gå.
Efter att rörmokare/elektriker felsökt så hittade de att två av faserna, L2 och L3, i själva verket var samma fas.
Elnätsbolaget kom ut ganska fort och konstaterade att en av ledarna gått varm vilket smält bort isoleringen och korslutit L2 och L3 ute i elskåpet i gatan. En av propparna i skåpet hade löst ut till den ena fasen men den andra levererade fortfarande ström över båda ledarna.
Problemet ska nu vara åtgärdat.
Vad vi märkt av är det enbart vattenpumpen i brunnen som gått sönder av detta. Inte mycket annat som går på 3-fas förutom spisen som verkar fungera... Vi har några 2-fas elelement - ser också ut att fungera. Övrig elektronik verkar ok - TV, dator, diskmaskin etc..
Då vi renoverade huset för ca 3 år sedan är det mesta elektriska är nytt.
Även all el i hela huset är nydragen med nytt säkringsskåp.
Den gamla vattenpumpen gick sönder för 2 år sedan.
Den som gått sönder nu är som jag ser det fortfarande ny. Installerad av samma rörfirma som var ute och felsökte idag.
Vattenpumpen saknade motorskydd, det finns enbart en strömbrytare att slå av med. Rörfirman antyder att vi eller den elektriker som bytte all el för 3 år sedan (alltså före byte av pumpen) borde ha installerat ett motorskydd.
Idag är första gången jag hör talas om att det ens finns någonting som heter motorskydd...
Fråga 1:
Är det jag eller rörfirman som borde ha sett till att motorskydd installerades för 2 år sedan i samband med att pumpen installerades?
Fråga 2:
Är det så att säga "tillval" med motorskydd eller är det standard att sådant finns?
Fråga 3:
Går det att säga om ett motorskydd hade skyddat vattenpumpen i det här senariot där L2 och L3 i själva verket var samma fas?
Säkringarna till vattenpumpen är enskillda 10A säkringar i elskåpet, ej en gemensam 3-fas säkring, samma sak är det till spisen och elelementen. 2 av säkringarna till pumpen har alltså levererat ström helatiden medans en slagit av.
Fråga 4:
Spelar det någon roll. Borde dessa säkringar sitta ihop så de löser ut tillsammans om en av faserna går?
Fråga 5:
Är det någonting i övrigt som jag bör undersöka eller som kan ha tagit skada när något sånt här sker?
MVH
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
1. Det är den som anslöt pumpen till det elektriska som borde ha övervägt frågan om motorskydd.
2. Det ska normalt alltid finnas utom för små motorer där tillverkaren säger att det inte behövs.
3. Ja
4. Nej, ingen större betydelse.
5. Nej. Det är sällan något annat än motorer som kan ta skada.
Ang 1. Frågan kommer säkert upp vad som avtalats. Var det rörmokaren som anslöt i tron att "allt var färdigt"? Jag tycker nog att de flesta rörmokaren borde veta vad ett motorskydd är.
2. Det ska normalt alltid finnas utom för små motorer där tillverkaren säger att det inte behövs.
3. Ja
Ang 1. Frågan kommer säkert upp vad som avtalats. Var det rörmokaren som anslöt i tron att "allt var färdigt"? Jag tycker nog att de flesta rörmokaren borde veta vad ett motorskydd är.
Tack för dina svar.Bo.Siltberg skrev:
1. Det är den som anslöt pumpen till det elektriska som borde ha övervägt frågan om motorskydd.
3. Ja
Ang 1. Frågan kommer säkert upp vad som avtalats. Var det rörmokaren som anslöt i tron att "allt var färdigt"? Jag tycker nog att de flesta rörmokaren borde veta vad ett motorskydd
Rörfirman felsökte den gamla pumpen, dömde ut den, och rekommenderade sedan den här nya varpå vi sa kör. Avtalet var nog inte mer invecklat än så vad jag minns.
Det jag nu också tycker är märkligt är att elfirman något år tidigare inte heller installerade ett motorskydd eller nämnde det då de drog om all el, de har enbart installerat en strömbrytare vid pumpen.
Visst hade det varit bra om elektrikern installerat ett motorskydd. Men här finns ju fler obekanta. Fanns något motorskydd före omdragningen? Om inte är det ju möjligt att elektrikern förutsatt att det var rätt och ersatt med nya prylar av samma typ som de gamla. Vet du att den gamla pumpen krävde motorskydd. Eller kan det ha varit bristen på motorskydd som dödade den gamla pumpen också?
Jag anser att den som monterar en ny pump är den som skall se till att elinstallationen följer tillverkarens anvisningar. Och om pumpens tillverkare säger att det krävs motorskydd så borde rörmokaren satt dit det. Eller talat om att det krävdes men saknades.
Jag anser att den som monterar en ny pump är den som skall se till att elinstallationen följer tillverkarens anvisningar. Och om pumpens tillverkare säger att det krävs motorskydd så borde rörmokaren satt dit det. Eller talat om att det krävdes men saknades.
MMen spelar det någon roll huruvida någon borde ha installerat ett motorskydd eller inte? Något har gått sönder i nätägarens anläggning och en kund har drabbats av följdfel. Det är väl nätägarens ansvar oavsett vad som gått sönder och om skadorna eventuellt blivit annorlunda om kundens anläggning sett lite annorlunda ut?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej nätägaren tar inte ansvar för följdfel som beror på att ex. en fas faller bort. Det är upp till abbonenten har skydd (motorskydd) mot sådant.useless skrev:
MMen spelar det någon roll huruvida någon borde ha installerat ett motorskydd eller inte? Något har gått sönder i nätägarens anläggning och en kund har drabbats av följdfel. Det är väl nätägarens ansvar oavsett vad som gått sönder och om skadorna eventuellt blivit annorlunda om kundens anläggning sett lite annorlunda ut?
Ja det man funderar på, den gamla hade också vad som såg ut som en gammal grå stor strömbrytare, kan ju kanske ha varit inbyggd skydd i den kanske. Svårt att säga nu.A avh67f skrev:Har du spec på vattenpumpen? Har för mig det brukar vara inbyggt termiskt och torrkörningsskydd på många
A Avemo skrev:Visst hade det varit bra om elektrikern installerat ett motorskydd. Men här finns ju fler obekanta. Fanns något motorskydd före omdragningen? Om inte är det ju möjligt att elektrikern förutsatt att det var rätt och ersatt med nya prylar av samma typ som de gamla. Vet du att den gamla pumpen krävde motorskydd. Eller kan det ha varit bristen på motorskydd som dödade den gamla pumpen också?
Den gamla pumpen var en injektorpump, där gick inte motorn sönder utan det var någon komponent som inte längre klarade att bygga trycket som krävdes.
Återstår att se vart man landar i skadefrågan.H hempularen skrev:
Kan tänka mig att det du säger stämmer givet att man tappar en fas. Men det har inte skett i mitt fall, två av faserna blev en. Alltså fanns fortfarande spänning på alla tre faser.
Är ju märkligt om man köper en produkt men en annan produkt levereras som förstör utrustningen bakom och den som levererat produkten inte blir ersättningsskyldig.
Tänk om man tankar bensin i bilen men får diesel men macken bara säger att du borde haft nån sensor in I tanken som slagit från...
Men kanske funkar så i elbranschen?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag kan hålla med om att dessa ihopsmälta faser är inte riktigt samma sak som att en fas försvinner. Men skadan på motorn blir troligen densamma som om det varit fasbortfall. Möjligen kan man argumenterea att felet då hade upptäckts tidigare, och med lite tur innan motorn förstördes. Men grundprincipen är att en motor skall skyddas av motorskydd.
Men jämförelsen med diesel istället för bensin håller inte riktigt. Det är inte ett normalt förekommande fel att fel kvalitet av bränsle levereras ut från en bensinpump. Detta är mer av typ att du skulle kräva ersättning för att du inte får tanka bilen när bensinen är slut på macken. macken kan knappast hållas ansvarig för att du får soppatorsk när de av ngn anledning inte lyckats leverera bensin till dig.
Här ligger närmast till hands att reklammera installationen av pumpen. Möjligt att din hemförsäkring täcker också.
Men jämförelsen med diesel istället för bensin håller inte riktigt. Det är inte ett normalt förekommande fel att fel kvalitet av bränsle levereras ut från en bensinpump. Detta är mer av typ att du skulle kräva ersättning för att du inte får tanka bilen när bensinen är slut på macken. macken kan knappast hållas ansvarig för att du får soppatorsk när de av ngn anledning inte lyckats leverera bensin till dig.
Här ligger närmast till hands att reklammera installationen av pumpen. Möjligt att din hemförsäkring täcker också.
Det är ju en knäckfråga också. Hade den klarat att tappa en eller två faser så som den var inkopplad nu.H hempularen skrev:Jag kan hålla med om att dessa ihopsmälta faser är inte riktigt samma sak som att en fas försvinner. Men skadan på motorn blir troligen densamma som om det varit fasbortfall. Möjligen kan man argumenterea att felet då hade upptäckts tidigare, och med lite tur innan motorn förstördes. Men grundprincipen är att en motor skall skyddas av motorskydd.
inte för att det hänt oss än men att lyckas dra en fas är väl ett ganska realistiskt scenario om man damsuger lite för mycket samtidigt som spis, tvätt, värmepump och allt annat kör på fullt.
Nja, det är bara en säkring som sagt upp sig och med kortis mellan 2 faser så får pumpen ström på 2 faser samtidigt+ 1fas. Det gör att i princip så blir nästan lika,som att 1 fas försvinner. Det blir 2 faser till pumpen och dess lindning. Då kommer pumpen att få fel ström i sig och brinna i lindningen, om inget motorskydd finns som bryter på överström. Så det är kontentan av att inte ha motorskydd, motor/pump havirerar. Vem som ska belastas för det inte sattes ett motorskydd, uttalar jag mig inte om.K Klonas skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag är inte jättekunnig om elmotorer. Men jag tror att det är ungefär lika illa att mata två faser med samma som att bryta en fas.K Klonas skrev:
Fast med en fas borta, så tror jag att det handlar om att belastningen ökar på de kvarvarande för att kompensera. Om man matar in samma fas i två av lindningarna är det möjligt att det aktivt bromsar motorn, och att det alltså går ännu mer ström för att kompensera, är osäker.