Hej!
Har problem med att en av mina huvudsäkringar går bär det är som kyligast ute.
Är inte så kunnig på el så stller därför frågan.
Behöver man byta från 16a till 20a eller finns det nått annat sätt?
Drog ut en i taget och tittade vad som funkade.
Lista på det som slutade funka bär jag drog ut den säkringen.
Uppe
Taklampor i huset
Mitten ( den som går varje gång)
Alla uttag
Tvättmaskin
Disk
Panna luft/vatten
Luft/luft
Ugn
Nere
Spis
Micro
Taklampor garage
Kyl frys
Har problem med att en av mina huvudsäkringar går bär det är som kyligast ute.
Är inte så kunnig på el så stller därför frågan.
Behöver man byta från 16a till 20a eller finns det nått annat sätt?
Drog ut en i taget och tittade vad som funkade.
Lista på det som slutade funka bär jag drog ut den säkringen.
Uppe
Taklampor i huset
Mitten ( den som går varje gång)
Alla uttag
Tvättmaskin
Disk
Panna luft/vatten
Luft/luft
Ugn
Nere
Spis
Micro
Taklampor garage
Kyl frys
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Din undersökning verkar inte riktigt stämma. Du har troligen inte en enfasspis. Och luftvattenVP går ofta på trefas.
Men Om det stämmer som du skriver så finns stora möjligheter att balansera lasten.
Men Om det stämmer som du skriver så finns stora möjligheter att balansera lasten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Det kan gå att balansera om lasten mellan faserna men det måste utvärderas på plats med ändamålsenliga instrument.
Utan att du går igenom exakt vilka förbrukare du har (effekten) kan man inte säga så mycket om vad som är bäst, annat än att fas 1 verkar ju vara märkligt obelastad om det verkligen bara är belysning där (verkar ändå osannolikt).
Vad säger schemat vid elcentralen? Ta en bild kanske?
Utan att du går igenom exakt vilka förbrukare du har (effekten) kan man inte säga så mycket om vad som är bäst, annat än att fas 1 verkar ju vara märkligt obelastad om det verkligen bara är belysning där (verkar ändå osannolikt).
Vad säger schemat vid elcentralen? Ta en bild kanske?
Drog ut en huvudsäkring i taget och detta va det som slutade fungera.H hempularen skrev:
Nej det ska va 3-fas så får kontrollera igen.
en del trefasförbrukare använder bara en fas för att mata styrning, displayer osv -- därför kan man luras att tro att en sådan brukare "bara använder en fas" då den slocknar när en huvudsäkring går sönder/skruvas ur (till exempel värmepumpar, eventuellt spis)
finns det två värmepumpar i huset -- en luft/vatten och en luft/luft? plus en elpanna? vad är det för märken/modeller på dessa?
finns det två värmepumpar i huset -- en luft/vatten och en luft/luft? plus en elpanna? vad är det för märken/modeller på dessa?
Testa att flytta en enfasbelastning tex diskmaskinen till en annan fas.
En luft/luft( 1-fas) och en luft/vatten(3-fasharka skrev:
en del trefasförbrukare använder bara en fas för att mata styrning, displayer osv -- därför kan man luras att tro att en sådan brukare "bara använder en fas" då den slocknar när en huvudsäkring går sönder/skruvas ur (till exempel värmepumpar, eventuellt spis)
Säkringen har gått på natten ett fåtal gånger och då är det ju bara dom två som går.
Betyder det då att 16a inte räcker till när det blir riktigt kalla nätter? -15 o neråt?
Betyder det då att 16a inte räcker till när det blir riktigt kalla nätter? -15 o neråt?
Troligen är det så att din Luft/vatten drar uppåt 13 ampere när elpatronen sätter in.
Och med en luft/luft så blir det helt enkelt för mycket.
Jag har en liknande situation och fick säkra upp till 20 A.
Om du inte kan själv be nån granne hjälpa dig.
Ring också till din nätleverantör och informera. De kommer debitera några hundralappar extra per år för högre säkring.
Och med en luft/luft så blir det helt enkelt för mycket.
Jag har en liknande situation och fick säkra upp till 20 A.
Om du inte kan själv be nån granne hjälpa dig.
Ring också till din nätleverantör och informera. De kommer debitera några hundralappar extra per år för högre säkring.
Klicka här för att svara