26 537 läst ·
24 svar
27k läst
24 svar
Huvudsäkringar ej plomberade före elmätar - är det ok?
Svar 1, Tycker vattenfall att det är ok så då behöver du inte bry dej. Du är inte ensam, har sett anläggningar med och utan plomberingar. Säkringarna ska dock gå att byta, om det är plomberat så ska locket/centralen vara plomberad, inte propphuvarna.JLT skrev:Har nyss flyttat till ett hus byggt 1947. Har två frågor angående min elcentral, där också huvudsäkringarna och elmätare finns.
............................
Fråga 1: Vad tycker ni? Är det inte lite märkligt att det är okej för Vattenfall att man relativt enkelt kan koppla sig förbi deras elmätare? Hur ser det ut hos er?
Fråga 2: Har det någon betydelse hur faserna är inkopplade på elmätaren? När jag skruvar ur den första huvudsäkringen (sett från vänster) så slocknar L2-indikationen på den fjärravlästa elmätaren. Mer logiskt borde ha varit att L1 slocknar. Samma förväxling sker även om man skruvar ur den andra och tredje huvudsäkringen. Finns det några regler kring hur de ska vara inkopplade?
Tack på förhand.
Svar 2. Du ska inte lita på att den 1:a säkringen från vänster är L1 i ditt inkommande säkringsskåp.
Dvs det är inte säkert att du har "rätt" fasföljd in i huset. det är inte förbjudet. Och ganska vanligt här jag bor. Mätartavlan kopplas in med rätt fasföljd, en del mätare "larmar" vid fel fasföljd.
Lika väl att de mäter i rätt strömriktning, viktigt om man har egen elproduktion. en del mätare kan programmeras att de bara mäter förbrukning oavsett strömriktning.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, det blir samma maximala totaleffekt, 3x230x16 == √3x400x16
Tre enfas 16A 230V elelement förbrukar exakt lika mycket som ett trefas 16A 400V elelement.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Bra länk om 3-fas - tackar - jag är utbildbar men har blivit
lite slö därvid med ålderns rätt - borde ha försökt lära mig
detta för länge sedan ... .
Har läst att en viktig poäng med 3-fas är att spara material
(koppar/liknande) i nollan - de 3-faserna "peakar" vid olika
tider vilket gör det bara behövas en nolla av samma dimen-
sion som var och en av de 3 faserna för att matcha dem -
istf 3 ggr grövre - är det hela så enkelt - dvs spara ledarma-
terial - kan ju verka så om man inte vinner ngt i effekt ... ?
lite slö därvid med ålderns rätt - borde ha försökt lära mig
detta för länge sedan ... .
Har läst att en viktig poäng med 3-fas är att spara material
(koppar/liknande) i nollan - de 3-faserna "peakar" vid olika
tider vilket gör det bara behövas en nolla av samma dimen-
sion som var och en av de 3 faserna för att matcha dem -
istf 3 ggr grövre - är det hela så enkelt - dvs spara ledarma-
terial - kan ju verka så om man inte vinner ngt i effekt ... ?
Det finns två poänger med att köra trefas:palbin skrev:Bra länk om 3-fas - tackar - jag är utbildbar men har blivit
lite slö därvid med ålderns rätt - borde ha försökt lära mig
detta för länge sedan ... .
Har läst att en viktig poäng med 3-fas är att spara material
(koppar/liknande) i nollan - de 3-faserna "peakar" vid olika
tider vilket gör det bara behövas en nolla av samma dimen-
sion som var och en av de 3 faserna för att matcha dem -
istf 3 ggr grövre - är det hela så enkelt - dvs spara ledarma-
terial - kan ju verka så om man inte vinner ngt i effekt ... ?
1) Det sparar material. Man kan lägga till två extra fasledare och därmed tredubbla den överförda effekten utan att byta nollan och jorden. Genom att öka på ledarantalet från 2 till 4 (i ett TN-C-system) eller 3 till 5 (vid TN-S) tredubblas alltså den överförda effekten.
2) De tre faserna ger ett fullständigt roterande magnetflöde vilket är väldigt trevligt att driva motorer på. Motorn får exakt samma vridmoment och effektförbrukning över hela varvet (på axeln/rotorn).
Nackdelarna med trefas i privata bostäder är att det skapar ett par luriga och farliga felfall om man inte gör rätt vid installationen. Dessutom måste enfaslaster spridas någorlunda jämt över de tre faserna om säkringarna ska hålla vilket gör att man inte i praktiken riktigt kan gå ner till en tredjedel av strömstyrkan i en villamatning bara för att den görs trefasig. Dessa två anledningar är förmodligen varför de flesta andra länder envisas med enfas i bostäder trots fördelarna ovan.
Redigerat:
Om man jämför teoretiskt betyder det att en bostad med 3 x 16 a kan jämföras med en enfasmatad bostad huvudsäkrad 50 A och 3 * 20 motsvar en 63 a. Enfas säkringen kommer att verka något större eftersom all last hamnar på en säkring och som inte drar maxström samtidigt. Lastförfördelning mellan faserna behöver inte kunden bry sig om. I praktiken kanske 3 x 20 a motsvarar en 50 a enfassäkring.
Sedan finns det nackdelar också. Trefasmotorer utan frekvensomriktare kan inte användas i t.ex hobbyverkstäder. Vid TN-C jordning kan lättare spänningen mellan jordklämma och sann jord bli högre eftersom en stor störm passerar genom PEN. PEN sröm= fas ström. Vid pen ledarbrott stiger beröringsspänningeng till 230 v i samtliga fall med inkopplande förbrukare.
I en välplanerad trefasanläggningen brukar nollströmmen vara betydligt lägre än fasströmmen i en fullbelastad anläggning 0 A eller nära noll. Det gör att potentialskillnaden mellan sann jord och jordningsklämma är betydligt lägre. Vid mosvarande pen ledar brott blir ofta beröringsspänningen betydligt under 230 v t.ex 13 , 85 v, 128v beroende på lastfördelning.
I många andra länder förekommer s.k. TT jordning där fastigheten har lokalt jordtag och någon form av jordfelsbrytare på inkommande el för uppfylla utlösningsvillkoret vid fel L - PE.
I dom lägena är nollan en " driftnolla" som inte. skall deltaga i skyddsjordningen av apparaterna.
Sedan finns det nackdelar också. Trefasmotorer utan frekvensomriktare kan inte användas i t.ex hobbyverkstäder. Vid TN-C jordning kan lättare spänningen mellan jordklämma och sann jord bli högre eftersom en stor störm passerar genom PEN. PEN sröm= fas ström. Vid pen ledarbrott stiger beröringsspänningeng till 230 v i samtliga fall med inkopplande förbrukare.
I en välplanerad trefasanläggningen brukar nollströmmen vara betydligt lägre än fasströmmen i en fullbelastad anläggning 0 A eller nära noll. Det gör att potentialskillnaden mellan sann jord och jordningsklämma är betydligt lägre. Vid mosvarande pen ledar brott blir ofta beröringsspänningen betydligt under 230 v t.ex 13 , 85 v, 128v beroende på lastfördelning.
I många andra länder förekommer s.k. TT jordning där fastigheten har lokalt jordtag och någon form av jordfelsbrytare på inkommande el för uppfylla utlösningsvillkoret vid fel L - PE.
I dom lägena är nollan en " driftnolla" som inte. skall deltaga i skyddsjordningen av apparaterna.
Redigerat:
Klicka här för att svara
