Om ni har gamla tvättmaskiner med mekaniska programverk så kan man kanske koppla hela tvättstugan över en effektvakt (eller kontaktor styrd från hissens styrning), så att maskinerna står still under tiden hissen faktiskt rör sig... Inte så seriöst, men det skulle kunna gå om man vill vara lite härligt dumsnål :)...

Det här att maskinerna är ganska nya har väldigt lite inverkan på behovet av säkring. De är mer energisnåla än äldre maskiner, men de drar (minst) lika mycket ström när de värmer vatten. Skillnaden liggr i att de är mer vattensnåla, så att mindre vatten skall värmas, uppvärmningsfasen blir kortare. Men just när de värmer vatten så drar de mycket el.

Att alla maskinerna skulle gå att köra på en 10A totalt, är orimligt. En vanlig villamaskin drar ca 9A (en stund). Toktummlare drar också mycket.

Men vi skall komma ihåg att maskinen drar enfas 9A vardera, matningen är trefas 25A. Så där finns viss marginal.

Att Shissen har mjukstart har inte mycket med hur mycket hissen drar. Mest att du sparar på motorns lager, vajrar, låsningar, växelhus och slippa strömspikar plus andra bekvämligheter.
Sen när man säkrar hissen så är det ju inte med en person i den. Vanligtvis ligger väl en publikhiss på 600 - 800 kg max last. Och vid 800 kg,s extra vikt drar hissen naturligtvis mer än med en person i. Sen vart motvikten är i hissschaktet.

Nu vet jag inte hur mycket skillnad det är på pris på att ha dessa säkringar men tycker inte du ska gå under 50 A.

Man kan ju lösa värmeutveckling med ventilerat säkringsskåp, dock så är ju det en kostnad också.

Redigerat:
Då har du ju redan facit där och ställer bara retoriska frågor till oss. :)

Kan inte finnas anledning till större abb än max 35A isf. Din xxx kg hiss drar lika mycket tom ned som med xxx kg last upp, för att nu blanda in den igen.

Redigerat:
O
Jag var otydlig, jag menade inte att maskinerna alla gick på en säkring, men de går på 10A var, 3-fas förstås...
Mjukstart har en fördel även med säkringarna... drar inte lika mycket start ström...

Finns det ingen som kan gå in i maskinrummet och läsa vad som står på motorns märkskylt?

Protte

O
Varför inte bara låna eller hyra en datalogger och mäta den faktiska strömmen i huvudsäkringens fasledare. Efter en månad eller ett par vet man då exakt hur belastningen ser ut och kan välja lämplig storlek på säkringen. Som bonus kan man även hitta snedbalastning mellan faserna och fundera på om det behövs faskompensering. Inte så troligt i en bostadsfastighet kanske men ändå! ;-)

En avgörande faktor - både för val av huvudsäkring och för föreningens ekonomi - är om tvättmaskinerna enbart är kopplade på kallvatten eller om de också är kopplade på varmvattnet. Om de är kopplade även på varmvatten och ni har nåt annat än el för att få varmvatten så lär maskinerna dels dra rätt lite el (=låg huvudsärking) och dels spara en del kostnad för att få vattnet varmt (om ni inte hemska tanke får varmvatten från olja...).

O
Jag får gå upp å kolla på motorn vad som står på den!
Ibland är man bra korkad... tur att ni är smarta!
Om jag minns rätt så är tvättmaskinerna kopplade på kallvattnet...
Värme? Nä här får man springa sig varm :p

Betydligt mer intressant om du kollar skyltarna på tvättstugans maskiner, det är där det hela avgörs.

O
jag har som sagt för mig att dessa "bara" behöver 3-fas 10A. Oavsett så fungerar det med 25A huvudsäkring i andra porten, där har vi samma maskiner... samt en lite äldre grovtvättmaskin...
Får fundera mer på detta... Tack för all hjälp!!

Daniellinus skrev:
Att Shissen har mjukstart har inte mycket med hur mycket hissen drar.
Öhh, jo... Jag har då aldrig varit med om att installera en mjukstart av något annat skäl än att minska startströmmen. (Visst, det sparar mekaniskt också, men det har i alla fall jag varit med om varit sekundärt). (Att den sedan inte har någon inverkan vid stationärdriftsfallet är en annan sak.)

Och startströmmen har ju betydelse vid val av säkringar.

25A för en hiss i ett bostadshus låter mycket för mig. Är den stor och snabb eller är det en hydraulhiss? Är det säkringar i huset till hissen eller huvudsäkring i apparatskåpet du tittat på?

Kolla så att det verkligen är huvudsäkringen i hissens apparatskåp du tittar på.

Erik

O
Jag har kollat lite extra nu... I maskinskåpet så sitter det 3st 20A Diazed. Så 25A är säkringen i elcentralen.
Ev. borde man klara sig med en 25A huvudsäkring, med tanke på det bara är 25A med samma belastning i andra porten...

Vad är det för effekt på hissmotorn?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.