J Japp03 skrev:
Om du har så ny värmepump finns kanske möjlighet till lastvakt? Ett system så att VP bara belastar med elpatronen när det finns "ledig kapacitet". Ett smart sätt att slippa ett dyrare abonnemang.
Finns inte det för laddboxen?

Jo, skulle tro att många boxar har det. Om inte annat som option.

J Japp03 skrev:
Om du har så ny värmepump finns kanske möjlighet till lastvakt? Ett system så att VP bara belastar med elpatronen när det finns "ledig kapacitet". Ett smart sätt att slippa ett dyrare abonnemang.
Niben har det men ibland skiter installatören att koppla in den som i vårt fall. Funkar om man har rejäl huvudsäkring men annars kan det bli tight som i TS fall. Se till att koppla in lastövervakningen. Om den inte är inkopplad. Det för en elektriker snabbt men det hänger ju på att det är förberett med ett tomrör från elcentralen till teknikrummet.

/J

N
Finns laddboxar med lastbalansering. Har en själv och har aldrig haft problem med säkringarna.
Ett moment mindre att bekymra sig över.

@
F fidde888 skrev:
Hos oss går en säkring i elskåpet ute på huset ofta.

När jag laddar min bil (1fas 16A), frånluftsvärmepumpen värmer huset och vi ska laga mat med ugn och spis så går säkringen.

Hur mycket ström (A) och Effekt (W) kan jag ha igång samtidigt i huset med 16A huvudsäkringar från nätleverantören?
Kanske en laddbox med
F fidde888 skrev:
Hos oss går en säkring i elskåpet ute på huset ofta.

När jag laddar min bil (1fas 16A), frånluftsvärmepumpen värmer huset och vi ska laga mat med ugn och spis så går säkringen.

Hur mycket ström (A) och Effekt (W) kan jag ha igång samtidigt i huset med 16A huvudsäkringar från nätleverantören?
En laddbox med läst balansering skulle nog lösa problemet...

@ @ndreas skrev:
En laddbox med läst balansering skulle nog lösa problemet...
I så fall ska det vara en box med riktig lastbalansering mellan faserna, inte bara en belastningsvakt som stänger av laddaren om det går för mycket ström.

Lågt hängande frukt är att sänka laddströmmen och schemalägga laddning till natten.

Annars som andra säger laddbox med lastbalansering. Har själv elbil sen +2år och lastbalansering till laddboxen, gått utmärkt att ha kvar 16A huvudsäkring. Har ca.220kvm boyta på huset och bergvärme som kuriosa.

• Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
M m04joano skrev:
Lågt hängande frukt är att sänka laddströmmen och schemalägga laddning till natten.

Annars som andra säger laddbox med lastbalansering. Har själv elbil sen +2år och lastbalansering till laddboxen, gått utmärkt att ha kvar 16A huvudsäkring. Har ca.220kvm boyta på huset och bergvärme som kuriosa.
Borde vara grundläggande kunskap innan man får hämta ut sin elbil:surprised:
Som sagt om du måste ladda så måste man men ska den vara färdigt till morgonen efter så är det idiotiskt att ladda på kvällen.
Mycket bättre att räkna baklänges och börja ladda när alla sover.

Kör du 1mil så borde det ta 30min att ladda...
Ska du köra kl 7 på morgonen och har kört 10 mil dagen innan så behöver bilen få 5h på sig att ladda. Löser du enkelt med bilen egen schemaläggning av laddning

Jag gissar bilen som laddas är en laddhybrid som bara kan laddas med 1-fas, 16A, med eller utan laddbox. Troligen utan för annars hade nog elektrikern insisterat på antingen lastbalansering alt uppsäkring till 20A. Allt annat känns lustigt.

Vi har 20A huvudsäkring samt laddar med 10A (utan lastbalansering) och har aldrig haft problem med att någon säkring gått. Det är nog den säkraste lösningen på problemet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Borde vara grundläggande kunskap innan man får hämta ut sin elbil:surprised:
Som sagt om du måste ladda så måste man men ska den vara färdigt till morgonen efter så är det idiotiskt att ladda på kvällen.
Mycket bättre att räkna baklänges och börja ladda när alla sover.

Kör du 1mil så borde det ta 30min att ladda...
Ska du köra kl 7 på morgonen och har kört 10 mil dagen innan så behöver bilen få 5h på sig att ladda. Löser du enkelt med bilen egen schemaläggning av laddning
laddboxen har inte stöd för schemaladdning och kias schemaladdning är inte den bästa. Den funkar inte alltid

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag gissar bilen som laddas är en laddhybrid som bara kan laddas med 1-fas, 16A, med eller utan laddbox. Troligen utan för annars hade nog elektrikern insisterat på antingen lastbalansering alt uppsäkring till 20A. Allt annat känns lustigt.

Vi har 20A huvudsäkring samt laddar med 10A (utan lastbalansering) och har aldrig haft problem med att någon säkring gått. Det är nog den säkraste lösningen på problemet.
hur kan du välja 10 a? Väljer du de i laddboxen?

F fidde888 skrev:
hur kan du välja 10 a? Väljer du de i laddboxen?
Det beror på hur många Ampere bilen kan få, samt vad du ställt in att bilen ska ta emot. I mitt fall laddar jag via Schucko (anpassad för långvarigt bruk) och kan bara få 10A, och bilen är inställd på 16A. Men eftersom den bara får 10A är det så det blir.

Du kan troligen också ställa in hur mycket bilen får dra.

Vi kör 3x13A med Renault Zoe det fungerar rätt OK med 3x16A huvudsäkring fast då har vi fjärrvärme. Säkringen går om vi överdriver med maskiner. Med värmepump är det nog bara att säkra upp som gäller.

• Gilla
fidde888
  • Laddar…
Det beror på hur många Ampere bilen kan få, samt vad du ställt in att bilen ska ta emot. I mitt fall laddar jag via Schucko (anpassad för långvarigt bruk) och kan bara få 10A, och bilen är inställd på 16A. Men eftersom den bara får 10A är det så det blir.

Du kan troligen också ställa in hur mycket bilen får dra.
Aha!:) ställde in på lägsta på bilen och nu laddar den 1,7 KWh:)

Bara 1,7 kWh? Det räcker inte många km...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.