7 695 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Huvudsäkring går ute i elskåp ofta
Niben har det men ibland skiter installatören att koppla in den som i vårt fall. Funkar om man har rejäl huvudsäkring men annars kan det bli tight som i TS fall. Se till att koppla in lastövervakningen. Om den inte är inkopplad. Det för en elektriker snabbt men det hänger ju på att det är förberett med ett tomrör från elcentralen till teknikrummet.J Japp03 skrev:
/J
Kanske en laddbox medF fidde888 skrev:
En laddbox med läst balansering skulle nog lösa problemet...F fidde888 skrev:
Lågt hängande frukt är att sänka laddströmmen och schemalägga laddning till natten.
Annars som andra säger laddbox med lastbalansering. Har själv elbil sen +2år och lastbalansering till laddboxen, gått utmärkt att ha kvar 16A huvudsäkring. Har ca.220kvm boyta på huset och bergvärme som kuriosa.
Annars som andra säger laddbox med lastbalansering. Har själv elbil sen +2år och lastbalansering till laddboxen, gått utmärkt att ha kvar 16A huvudsäkring. Har ca.220kvm boyta på huset och bergvärme som kuriosa.
Borde vara grundläggande kunskap innan man får hämta ut sin elbilM m04joano skrev:
Som sagt om du måste ladda så måste man men ska den vara färdigt till morgonen efter så är det idiotiskt att ladda på kvällen.
Mycket bättre att räkna baklänges och börja ladda när alla sover.
Kör du 1mil så borde det ta 30min att ladda...
Ska du köra kl 7 på morgonen och har kört 10 mil dagen innan så behöver bilen få 5h på sig att ladda. Löser du enkelt med bilen egen schemaläggning av laddning
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jag gissar bilen som laddas är en laddhybrid som bara kan laddas med 1-fas, 16A, med eller utan laddbox. Troligen utan för annars hade nog elektrikern insisterat på antingen lastbalansering alt uppsäkring till 20A. Allt annat känns lustigt.
Vi har 20A huvudsäkring samt laddar med 10A (utan lastbalansering) och har aldrig haft problem med att någon säkring gått. Det är nog den säkraste lösningen på problemet.
Vi har 20A huvudsäkring samt laddar med 10A (utan lastbalansering) och har aldrig haft problem med att någon säkring gått. Det är nog den säkraste lösningen på problemet.
laddboxen har inte stöd för schemaladdning och kias schemaladdning är inte den bästa. Den funkar inte alltidA Alexn72 skrev:Borde vara grundläggande kunskap innan man får hämta ut sin elbil
Som sagt om du måste ladda så måste man men ska den vara färdigt till morgonen efter så är det idiotiskt att ladda på kvällen.
Mycket bättre att räkna baklänges och börja ladda när alla sover.
Kör du 1mil så borde det ta 30min att ladda...
Ska du köra kl 7 på morgonen och har kört 10 mil dagen innan så behöver bilen få 5h på sig att ladda. Löser du enkelt med bilen egen schemaläggning av laddning
hur kan du välja 10 a? Väljer du de i laddboxen?Onsalakorven skrev:
Jag gissar bilen som laddas är en laddhybrid som bara kan laddas med 1-fas, 16A, med eller utan laddbox. Troligen utan för annars hade nog elektrikern insisterat på antingen lastbalansering alt uppsäkring till 20A. Allt annat känns lustigt.
Vi har 20A huvudsäkring samt laddar med 10A (utan lastbalansering) och har aldrig haft problem med att någon säkring gått. Det är nog den säkraste lösningen på problemet.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Det beror på hur många Ampere bilen kan få, samt vad du ställt in att bilen ska ta emot. I mitt fall laddar jag via Schucko (anpassad för långvarigt bruk) och kan bara få 10A, och bilen är inställd på 16A. Men eftersom den bara får 10A är det så det blir.F fidde888 skrev:
Du kan troligen också ställa in hur mycket bilen får dra.
Vi kör 3x13A med Renault Zoe det fungerar rätt OK med 3x16A huvudsäkring fast då har vi fjärrvärme. Säkringen går om vi överdriver med maskiner. Med värmepump är det nog bara att säkra upp som gäller.
Onsalakorven skrev:
Jag gissar bilen som laddas är en laddhybrid som bara kan laddas med 1-fas, 16A, med eller utan laddbox. Troligen utan för annars hade nog elektrikern insisterat på antingen lastbalansering alt uppsäkring till 20A. Allt annat känns lustigt.
Vi har 20A huvudsäkring samt laddar med 10A (utan lastbalansering) och har aldrig haft problem med att någon säkring gått. Det är nog den säkraste lösningen på problemet.
Aha!Onsalakorven skrev:
Det beror på hur många Ampere bilen kan få, samt vad du ställt in att bilen ska ta emot. I mitt fall laddar jag via Schucko (anpassad för långvarigt bruk) och kan bara få 10A, och bilen är inställd på 16A. Men eftersom den bara får 10A är det så det blir.
Du kan troligen också ställa in hur mycket bilen får dra.