12 437 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Huvudsäkring går efter installation av bergvärme...
Finns det möjlighet för dig att stämma av med elektrikern om han, förutom själva värmepumpsinstallationen, har använt sig av de allt så ofta medföljande spolarna så att din värmepump vet hur mycket ström som går åt i huset? De flesta tillverkare skickar med dessa spolar (effektvakt) och det är av god sed att även installera dessa. I värmepumpens meny kan man sedan ange storlek på sin huvudsäkring varvid värmepumpen blockerar överskjutande steg då den känner av aktuellt strömuttag. Det är allmänt känt att - tyvärr - allt för många installatörer tittar på den lilla påsen och slänger den.
Uppgifterna tagna från skylten förstår jag , och har du mätt belastningen totalt under drift av VP , kanske en loggning skulle förklara vad det är som drarranzor skrev:
Nya pannan är begränsad till 6kw el patron också fick jag veta nu. El patronen ligger på i några minuter max enligt installatören. Vi är helt säkra att inga andra stora förbrukare var på vid dessa tillfällen.
Nätspänning Volt: 400
Märkeffekt, kompressor kW: 4,2
Märkeffekt, cirkulationspumpar kW: 0,3
Tillsats, 3 steg kW: 3/6/9
Startström A: 12
Säkring A: 16 vid tillsats 6.
Kan även säga att proppen (1) som gick var väldigt het när jag bytte den, propp 2 var kall och propp 3 var även den ganska varm men inte lika varm som propp 1.
Du har inga värmekablar som drar , annars verkar det lite lustigt med belastningen
vad säger manualen , finns elschema med i den
Lite långsökt kanske , det är inte kopplat 230 på patronen , men kanske svårt att se för dig
Tror nog alla vp med beredare har legionella funktion men sen beror det på om det är påslaget eller inte. Jag kör med legionella höjning på min vp och den kör med kompressorn först och sen elpatron och har för mig det tar knappt 10 minuter och då börjar elpatron med 1 kw och ökar 1 kw per minut till totalt 6 kw så kostnaden för höjningen är minimal. Om jag inte minns fel kör Thermia hela höjningen med elpatron så det går säkert lite mera el där men kraftigare elpatron gör att tiden bör bli ganska lika och 10 minuter brukar man väl kunna överbelasta en säkring en del.H Hallerudsbo skrev:
Nibe F1245 har definitivt legionellafunktion (jag har den pumpen). Den har också effektvakt inbyggd.
Skulle tro att alla VP med beredare har det. Legionella är nämligen en skittråkig sjukdom som kan döda.
Skulle tro att alla VP med beredare har det. Legionella är nämligen en skittråkig sjukdom som kan döda.
Lite hysteri med att få det , bara i stora anläggningar , sjukhus , hotell e.t.c. , där det kan stå still i rören dygnsvis och få temp på +20-25
Legionella i ett villasystem blir inte eller ytterst sällsynt , då det byts ofta , däremot om det står en vecka utan användning så kan det bli , inte i VVB om den är i drift , men i rören .
Spolar man ut då så går det bort
Döda vid +50 tar flera timmar , vid +60 10 min vid +70 mindre än en minut
Legionella i ett villasystem blir inte eller ytterst sällsynt , då det byts ofta , däremot om det står en vecka utan användning så kan det bli , inte i VVB om den är i drift , men i rören .
Spolar man ut då så går det bort
Döda vid +50 tar flera timmar , vid +60 10 min vid +70 mindre än en minut
Även om risken är mikroskopisk i ens egna villaanläggning så är det inte värt den risken, tro mig.
Jag har en bekant som var en hårsmån från att dö förra jul- nyårshelgen i just legionella.
Tog fram tills i somras innan han kunde köra sin bil. (utmattning, balanssvårigheter, svaghet)
Ha legionellaskyddet påslaget. Punkt!
Jag har en bekant som var en hårsmån från att dö förra jul- nyårshelgen i just legionella.
Tog fram tills i somras innan han kunde köra sin bil. (utmattning, balanssvårigheter, svaghet)
Kanske långa ledningar och ingen avtappning då , då kan det bli rätt häftigt i rören och konsumeras det , är det inte braM MagHam skrev:Även om risken är mikroskopisk i ens egna villaanläggning så är det inte värt den risken, tro mig.
Samtidigt måste man nog ha rejält med otur, hittade info från 2016 - 146 fall i Sverige varav 86 hade smittats i landet. 51 smittspårningsutredningar gjordes och 2 konstaterades ha smittats hemma.tommib skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sering/sjukdomsstatistik/legionellainfektion/