2 888 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
huvudmatning svår att bygga in i vägg
Jag håller på att förbereda inför centralbyte och lägger bla in vp-rör i väggarna till den nya centralen. Nuvarande huvudmatning till den gamla centralen är 3 faser, 6 mm med koncentrisk skärm. Den kommer in i lägenheten i ett 32 mm vp-rör genom en metertjock tegelvägg. Tidigare var det ett innetak där röret kommer ut men nu är det borta till förmån för lite fin orginal-stuckatur.
Jag har inte möjlighet att byta matning utan tänkte använda samma huvudledning till den nya centralen (kommer från källaren några våningar ned, jag bor i lägenhet). Mitt problem är att jag oundvikligen kommer få en omöjlig böjbana om jag försöker göra en 90 gradersböj, följt av ytterligare en 90 graderböj. Mina alternativ är följande:
1. Sätta dit VP-rör med kabeln förindragen (rätt men knappast möjligt att byta ut kabeln i framtiden)
2. Låta kabeln komma ut ur röret och gå utanpå väggen, fult...
3. Sätta dit en kopplingsdosa där kabeln kommer in och dra FK (ska det isf vara 3x6 +10?) i ingjutna VP-rör till centralen.
Idéer? kommentarer?
(Ska tillägga att den nya centralen har jfb och 12 st 10A samt 3 st 16A dvärgar)
Jag har inte möjlighet att byta matning utan tänkte använda samma huvudledning till den nya centralen (kommer från källaren några våningar ned, jag bor i lägenhet). Mitt problem är att jag oundvikligen kommer få en omöjlig böjbana om jag försöker göra en 90 gradersböj, följt av ytterligare en 90 graderböj. Mina alternativ är följande:
1. Sätta dit VP-rör med kabeln förindragen (rätt men knappast möjligt att byta ut kabeln i framtiden)
2. Låta kabeln komma ut ur röret och gå utanpå väggen, fult...
3. Sätta dit en kopplingsdosa där kabeln kommer in och dra FK (ska det isf vara 3x6 +10?) i ingjutna VP-rör till centralen.
Idéer? kommentarer?
(Ska tillägga att den nya centralen har jfb och 12 st 10A samt 3 st 16A dvärgar)
Tack för svar. Det blir nog en dosa då. Lite fler frågor:
1. Kan jag skära upp en ingång baktill på dosan för 32-röret eller kommer min elektriker skälla på mig då när han kommer för att godkänna/koppla in nya centralen
2. Är det riktigt att köpa 3st 6mm svarta FK och en 10mm gröngul för anslutningen mellan dosan och centralen (bara 3 meter)?
3. Hur kopplas den koncentriska skärmen med gröngul FK? Ubåt?
1. Kan jag skära upp en ingång baktill på dosan för 32-röret eller kommer min elektriker skälla på mig då när han kommer för att godkänna/koppla in nya centralen
2. Är det riktigt att köpa 3st 6mm svarta FK och en 10mm gröngul för anslutningen mellan dosan och centralen (bara 3 meter)?
3. Hur kopplas den koncentriska skärmen med gröngul FK? Ubåt?
Inga svar på dina elfrågor, men kan du inte borra ett nytt hål i tegelväggen så att kabeln kommer där du vill ha den? Går på ett kick med en riktig borrhammare...
Absolut inga problem med att det är en 90-gradersböj på "baksidan" av väggen, genom 1m tjock vägg och sen ytterligare en 90-graders på "framsidan" av väggen. Så är det gjort här och det var inga problem med att dra i en EKKJ 4x6/6.
Klicka här för att svara