Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Huvudledning

1. U
    Medlem · Norrbotten · 182 inlägg

ullak40

Medlem
    Har hittat huvudledningen på elen som går till elcentralen inne i tvättstugan, som ligger löst på marken under en träbro som är utgång från tvättstuga. Ledningen har inget skydd eller dylikt över sig, utan ligger fritt på marken. Är detta verkligen tillåtet/rätt ?
    Gäller enplansvilla.

2. E
    Medlem · jämtland · 21 524 inlägg

elmont

Medlem
    Nej kabeln ska ligga i mark och det är fastighetsägaren som ska gräva/lägga rör på sin tomt.

3. U

ullak40

Medlem
    Då måste ju kabeln tas lös från elcentral och läggas in i rör. Kan inte en elfirna göra sånt ? Jag klarar inte sådant.

4. E

elmont

Medlem
    Är det en lite äldre installation så duger det med att gräva ner kabel. Kravet på rör från tomtgräns är ett lite nyare "påfund". Så jag skulle tro att det räcker med att gräva ett "dike".

5. U

ullak40

Medlem
    Kaneln ligger under gräsmattan fram till där bron ut från tvättstugan börjar. Där finns bara sand och denna bro. Kabeln löper mot husgrunden fram till röret på husväggen/gaveln där den går in i tvättstugan till elcentralen. Har köpt huset som andra ägare, så jag vet ej vem som gjort eldragning och elinstallationer.
    Om ni ser på bilderna (syns inte så bra) så ser ni på bild 1,2 och 3 att kabeln kommer fram under gräsmattan och fortsätter längst husgrunden och in i röret efter väggen och går in i tvättstugan, samt är där kopplad till säkringstavlan, vad jag kan se.

6. U

ullak40

Medlem
    Inringat rött är kabeln.

7. E

elmont

Medlem
    Oavsett vem som utfört "jobbet" är det ditt/husägarens ansvar att det är rätt utfört.

8. U

ullak40

Medlem
    Inte jag som byggt huset, köpt det som ägare nr 2. Men nu ska det åtgärdas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.