Vår kunnige Bo påstår i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-eller-bygga-helt-nytt.336656/#post-3221385
att en ledning inte får vara huvudledning och gruppledning samtidigt.
Jag börjar med att säga att jag absolut inte motsätter mig detta, det känns ju väldans naturligt också.
Men när jag läste det så hajade jag trots allt till, funderade direkt på ifall det verkligen alltid gäller, ifall det finns som en strikt skriven regel samt om det ändå händer att det blir så ibland, i oförstånd eller för att man kan missa hur det befintliga är.
OK, jag börjar såhär, får se vad det finns för tankar utan att jag börjar leda iväg det hela med mina egna tankar.
Och detta ämne är väl i huvudsak överkurs för forumet, men vi brukar ju rätt frekvent gå emot överkurs här.
Det är alltså bara att ignorera tråden om den verkar ointressant, eller ha ett för svårt ämne. Dessa funderingar rör ju i princip inte husägare i någon större omfattning, men däremot elektriker.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-eller-bygga-helt-nytt.336656/#post-3221385
att en ledning inte får vara huvudledning och gruppledning samtidigt.
Jag börjar med att säga att jag absolut inte motsätter mig detta, det känns ju väldans naturligt också.
Men när jag läste det så hajade jag trots allt till, funderade direkt på ifall det verkligen alltid gäller, ifall det finns som en strikt skriven regel samt om det ändå händer att det blir så ibland, i oförstånd eller för att man kan missa hur det befintliga är.
OK, jag börjar såhär, får se vad det finns för tankar utan att jag börjar leda iväg det hela med mina egna tankar.
Och detta ämne är väl i huvudsak överkurs för forumet, men vi brukar ju rätt frekvent gå emot överkurs här.
Det är alltså bara att ignorera tråden om den verkar ointressant, eller ha ett för svårt ämne. Dessa funderingar rör ju i princip inte husägare i någon större omfattning, men däremot elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Vore kanske intressant med en referens till någon regel.
Jag antar att det handlar om en situation, där man ex. har en kabel säkrad med 10 eller 16A i matande ände (skyddad av jordfelsbrytare), kabeln går till en undercentral, men man väljer att stoppa in ett uttag på vägen? Det skulle då alltså vara förbjudet, inte bara olämpligt.
Jag antar att det handlar om en situation, där man ex. har en kabel säkrad med 10 eller 16A i matande ände (skyddad av jordfelsbrytare), kabeln går till en undercentral, men man väljer att stoppa in ett uttag på vägen? Det skulle då alltså vara förbjudet, inte bara olämpligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns många saker som inte är specifikt förbjudna i reglerna som t.ex denna fråga och ofullständigt inkopplade trefasuttag etc. Omvänt finns det heller inte många saker är specifikt förbjudna. En god start i denna fråga är definitionen:
gruppledning
final circuit (of buildings)
kablar eller ledare som är direkt förbundna med strömförbrukande utrustning eller med uttag för sådan utrustning
huvudledning
distribution circuit
kablar eller ledare som matar elcentraler
Det är ju redan här svårt att blanda dessa två ändamål i samma kabel. Vidare finns skilda krav på frånkoppling, PEN-ledare etc. Men den faller definitivt på allmänna grundläggande principer och god elsäkerhetsteknisk praxis.
gruppledning
final circuit (of buildings)
kablar eller ledare som är direkt förbundna med strömförbrukande utrustning eller med uttag för sådan utrustning
huvudledning
distribution circuit
kablar eller ledare som matar elcentraler
Det är ju redan här svårt att blanda dessa två ändamål i samma kabel. Vidare finns skilda krav på frånkoppling, PEN-ledare etc. Men den faller definitivt på allmänna grundläggande principer och god elsäkerhetsteknisk praxis.
Jag har då och då sett uttagscentraler där den matande ledningen är avsäkrad som det i centralerna störst förekommande uttaget, som därmed inte också är säkrat i uttagscentralen. Centralens mindre uttag är däremot säkrade lokalt i uttagscentralen. Den matande ledningen är ju i så fall både huvudledning och gruppledning beroende på om man ser den från det största uttaget eller från centralen.
Byggcentraler bygger ju ofta på samma princip, att de största uttagen bara är vidarekopplade utan att vara säkrade lokalt.
Byggcentraler bygger ju ofta på samma princip, att de största uttagen bara är vidarekopplade utan att vara säkrade lokalt.
Du måste få dit en bättre en ... 
Ja du bara bekräftade rätt snabbt att min fundering inte är så helt tokig.
Jag är inte på något vis i kollisionskurs mot Bo's åsikt. Jag tycker åtminstone rent generellt att den är korrekt.
Men jag känner också på mig att jag förr eller senare kommer stöta på detta "problem", och då är det ju ganska bra att veta vad som gäller.
Ja du bara bekräftade rätt snabbt att min fundering inte är så helt tokig.
Jag är inte på något vis i kollisionskurs mot Bo's åsikt. Jag tycker åtminstone rent generellt att den är korrekt.
Men jag känner också på mig att jag förr eller senare kommer stöta på detta "problem", och då är det ju ganska bra att veta vad som gäller.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, den normala funktionen hos en elcentral är ju att gå från huvudledning till grupp(ledning), vilket t.ex kan innebära övergång från TN-C till TN-S. Man kan hårklyva detta på en rad sätt, t.ex om en grupp verkligen måste avsäkras. Det ingår inte i definitionen på gruppcentral medan jag läst experter säga motsatsen.
gruppcentral
distribution board
kopplingsutrustning som innehåller olika typer av kopplingsapparater som är sammankopplade med en eller flera utgående elektriska kretsar och som matas från en eller flera inkommande elektriska kretsar, tillsammans med anslutningsklämmor för neutral- och skyddsledare
Notera också ordet direkt i definitionen på gruppledning ovan.
Tillfälliga anläggningar är också lite speciella. Samma kabel kan där flyttas från att mata en byggcentral till att mata enskilda maskiner direkt. I det senare fallet tillkommer då krav på JFB eller andra skydd.
Ett enskilt uttag är inte en kopplingsutrustning. I tråden som denna fråga kommer från tolkade jag TS som att han tänkte mata ett CEE-uttag och en undercentral från samma grupp i en matande huvudcentral, dvs en gruppledning och huvudledning från samma säkringar. Där tycker man går för långt.
gruppcentral
distribution board
kopplingsutrustning som innehåller olika typer av kopplingsapparater som är sammankopplade med en eller flera utgående elektriska kretsar och som matas från en eller flera inkommande elektriska kretsar, tillsammans med anslutningsklämmor för neutral- och skyddsledare
Notera också ordet direkt i definitionen på gruppledning ovan.
Tillfälliga anläggningar är också lite speciella. Samma kabel kan där flyttas från att mata en byggcentral till att mata enskilda maskiner direkt. I det senare fallet tillkommer då krav på JFB eller andra skydd.
Ett enskilt uttag är inte en kopplingsutrustning. I tråden som denna fråga kommer från tolkade jag TS som att han tänkte mata ett CEE-uttag och en undercentral från samma grupp i en matande huvudcentral, dvs en gruppledning och huvudledning från samma säkringar. Där tycker man går för långt.
Har du ett gammalt mätarskåp då så finns det inte plats för mera säkringar och uttagen är kopplade direkt mot utgående plint. Ibland så brukar det sitta en s,k manöversäkring nere till höger i skåpet, men det kanske inte finns någon sådan. Då blev det genast lite värre
Jag har sett på flera ställen hur exempelvis en bod har draget till sig en 5g2,5 mm² som matar en liten central och ett trefasuttag. I den bod där jag själv monterat det så sitter uttaget efter bodcentralens huvudbrytare och jordfelsbrytare. Ur ett funktionellt perspektiv ser jag inte ett problem om vi pratar just femledare och en säkring som inte överskrider vad uttaget får avsäkras med. Jag har även sett ett trefasuttag i en bod som var försett med en skylt där det stor att uttaget gick direkt från huvudsäkringarna som därför inte fick vara mer än 16A. Det går ju att tänka sig en hypotetisk situation där man vill säkra upp matningen till centralen och hindras av uttaget. Men om kabeln är dimensionerad så att det ändå inte går att säkra upp är det väl inget stort problem?
Detta fenomen är mycket vanligt, ett uttag ligger direkt i "botten" på mätarskåpet eller en gruppcentral direkt på huvudsäkringarna. Verkar ha varit någon praxis sedan elens begynnelse.

