12 118 läst ·
60 svar
12k läst
60 svar
Huvudkran utan bly?
Eftersom rädslan för bly i dricksvattnet är ogrundad. Vi har ett väl tilltaget (lågt) gränsvärde och för att komma upp i några nivåer att tala om så behöver man surt vatten som står stilla i kranen (!) en längre tid.krilleman_215 skrev:
En del är rädda för mobilstrålning och vill inte bo granne med mobilmaster, trots att strålningen från den egna telefonen är betydligt högre.
En del är rädda för magnetfält och bor inte nära kraftledningar, trots att man åker pendeltåg i en timme per dag.
En del är rädda för att få ett propellerblad i huvudet och vill inte ha ett vindkraftverk till granne, trots att ingen någonsin fått ett propellerblad i huvudet.
Om man är orolig för blyet i kranarna så är en väg runt problemet att byta kranar, även om det är helt i onödan.
Nu är det så att jag ska byta huvudkran eftersom den är trasig.
Bly läcker mycket mer från nya kranar och nya kopplingar. Mina blandare är gamla och mina kopplingar är över 30 år.
Det är väl ganska orimligt att man ska få hela sitt maximala gränsvärde för dagen då man tar en slurk vatten och är liten (från nyhetsrapportering men jag vet det är om blandare). Men huvudkranen är av samma material.
Vi i Sverige har ett högt gränsvärde för bly om man jämför internationellt sett (från nyhetsrapportering). Om man tror att forskningen går framåt så skulle det väl vara konstigt om man ville sänka från 20 microgram till först 2 sedan 5 microgram per liter, trotts att alla stora företag som tillverkar kranar får större kostnader, utan att man har ganska ordentligt på fötterna. Det borde väl ligga något i det som rapporterats på nyheterna; att det för små barn borde det inte finnas något gränsvärde alls utan de borde inte få i sig bly över huvud taget pga de är mycket känsligare (nyhetsrapportering i svt eller 4:an inget med hälsokost eller annat att göra.).
Sen håller jag med om att det finns mycket annat som är farligt. tex åker mina barn alltid med säkerhetsbälte även när de sitter i baksätet.Det ansågs ju för inte så länge sedan vara onödigt och nu är det väl ingen som låter sina barn åka utan.
Ibland får man lita på nya rön även om man tycker sig aldrig har tagit skada själv. Å andra sidan vet man ju inte om man skulle varit mycket smartare om man inte fått i sig allt bly man fått under sin uppväxt. Man kan ju inte leva om sitt liv och göra allt rätt så att säga
Koppar gör kroppen hemoglobin av och vi behöver det till viss del i kosten.
En annan sak man kan filosofera om är varför ska man tillåta "många bäckar små" när man kan hindra några av dom. Jag är medveten om alla miljögifter vi får i oss och vi inte slipper undan men varför lägga till ytterligare. Tillslut får vi ju bägaren att rinna över. Kanske vi får ett barn med adhd eller någon annan koncentrationsproblematik (det är nevrologiskt väldigt skadligt). Dessutom har jag hört att det är i princip omöjligt att bli av med bly ur kroppen.
Men som sagts JAG är egentligen inte ute efter åsikter om farligheten. Jag vill bara veta om någon har koll på någon som tillverkar huvudkranar (eller om det heter kulventil) i tex rostfritt eller något annat material som inte avger något som man VET är farligt. Sedan om någon vet något om galvanisk korrosion som kan appliceras på ett driksvattensystem i ett hus så kan vi ta diskussionen till nya höjder.
Bly läcker mycket mer från nya kranar och nya kopplingar. Mina blandare är gamla och mina kopplingar är över 30 år.
Det är väl ganska orimligt att man ska få hela sitt maximala gränsvärde för dagen då man tar en slurk vatten och är liten (från nyhetsrapportering men jag vet det är om blandare). Men huvudkranen är av samma material.
Vi i Sverige har ett högt gränsvärde för bly om man jämför internationellt sett (från nyhetsrapportering). Om man tror att forskningen går framåt så skulle det väl vara konstigt om man ville sänka från 20 microgram till först 2 sedan 5 microgram per liter, trotts att alla stora företag som tillverkar kranar får större kostnader, utan att man har ganska ordentligt på fötterna. Det borde väl ligga något i det som rapporterats på nyheterna; att det för små barn borde det inte finnas något gränsvärde alls utan de borde inte få i sig bly över huvud taget pga de är mycket känsligare (nyhetsrapportering i svt eller 4:an inget med hälsokost eller annat att göra.).
Sen håller jag med om att det finns mycket annat som är farligt. tex åker mina barn alltid med säkerhetsbälte även när de sitter i baksätet.Det ansågs ju för inte så länge sedan vara onödigt och nu är det väl ingen som låter sina barn åka utan.
Ibland får man lita på nya rön även om man tycker sig aldrig har tagit skada själv. Å andra sidan vet man ju inte om man skulle varit mycket smartare om man inte fått i sig allt bly man fått under sin uppväxt. Man kan ju inte leva om sitt liv och göra allt rätt så att säga
Koppar gör kroppen hemoglobin av och vi behöver det till viss del i kosten.
En annan sak man kan filosofera om är varför ska man tillåta "många bäckar små" när man kan hindra några av dom. Jag är medveten om alla miljögifter vi får i oss och vi inte slipper undan men varför lägga till ytterligare. Tillslut får vi ju bägaren att rinna över. Kanske vi får ett barn med adhd eller någon annan koncentrationsproblematik (det är nevrologiskt väldigt skadligt). Dessutom har jag hört att det är i princip omöjligt att bli av med bly ur kroppen.
Men som sagts JAG är egentligen inte ute efter åsikter om farligheten. Jag vill bara veta om någon har koll på någon som tillverkar huvudkranar (eller om det heter kulventil) i tex rostfritt eller något annat material som inte avger något som man VET är farligt. Sedan om någon vet något om galvanisk korrosion som kan appliceras på ett driksvattensystem i ett hus så kan vi ta diskussionen till nya höjder.
Redigerat:
Det finns ju massor med tillverkare av rostfria kulventiler. En snabb googling ger tex:
http://www.vegamarin.se/kulventil-p-407-c-313.aspx
http://www.vegamarin.se/kulventil-p-407-c-313.aspx
Och tänk på alla som har en enskild brunn som aldrig har kontrollerat sitt dricksvatten. Detta trots att senaste tillsynsprojektet visade att 8 av 10 brunnar inte hade godkänt vatten. Dessutom hade var femte brunn otjänligt vatten.
Det kommer att bli lag på blyfri mässing i allt som har med livsmedel att göra. Anledningen är inte cancer, utan att det finns tecken på att Alzheimers kan härledas till bly.
Syftet med blyet i mässingen är enbart till för att underlätta svarvning/fräsning under tillverkningen.
Det kommer att ta många decenier innan vattnet från reningsverket, hem till ditt dricksglas, passerar helt blyfritt. Men man måste börja någonstans.
Rostfritt släpper även det ut otäckheter, så satsa på att få tag i en blyfri mässingkran.
Syftet med blyet i mässingen är enbart till för att underlätta svarvning/fräsning under tillverkningen.
Det kommer att ta många decenier innan vattnet från reningsverket, hem till ditt dricksglas, passerar helt blyfritt. Men man måste börja någonstans.
Rostfritt släpper även det ut otäckheter, så satsa på att få tag i en blyfri mässingkran.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vilka "otäckheter" menar du?Darth Peter skrev:Det kommer att bli lag på blyfri mässing i allt som har med livsmedel att göra. Anledningen är inte cancer, utan att det finns tecken på att Alzheimers kan härledas till bly.
Vad jag vet används rostfritt, eller snarare syrafast, stål över allt i livsmedelsindustrin, t. ex. i mejeribranschen.
Japp, det gör det.
finns många legeringar av rostfritt. I knivar, bänkar, skålar, bestick osv är det inget underligt. Men i likhet med mässing fäller det ut föroreningar i flödesdetaljer. Zink bland annat. Bra i små doser, väsentligt tom. I förhöjda doser, inte lika kul.
finns många legeringar av rostfritt. I knivar, bänkar, skålar, bestick osv är det inget underligt. Men i likhet med mässing fäller det ut föroreningar i flödesdetaljer. Zink bland annat. Bra i små doser, väsentligt tom. I förhöjda doser, inte lika kul.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vilka rostfria, syrafasta stållegeringar innehåller och "fäller ut" zink?Darth Peter skrev:
Jag är då mer orolig för blyet.
Ang blyfri mässing så talade jag med en kemist (tror han var det i varje fall) på boverket som sa att blyfria mässingskopplingar innehåller också bly i legeringen bara mindre. Hur mycket de innehåller och om det är av väsentlig betydelse kunde han inte svara på utan hänvisade till tillverkarna.
Jag har aldrig hört något om att rostfritt skulle vara skadligt... är du säker på din sak? Om ja så länka gärna till något som man kan läsa.
Det som skulle kunna ske rent teoretiskt om jag satte in en rostfri kulventil i mitt system av gammal mässing och koppar är att det blir galvanisk korrosion. Det skulle bla påverka de äldre mässingsdetaljer som man redan har i systemet men inte fäller så mycket. Den galvaniska korrosionen skulle kanske därmed göra att de äldre kopplingarna började läcka bly som ett såll. MEN det är bara spekulationer jag kan inte kemin för att veta om det i praktiken (eller i teorin, mina kemikunskaper är lite grumliga) är något som kan hända.
Det som uppmärksammats nyligen i media och jag även länkade till var att bly är neurologiskt skadligt för barn. Enligt den rapporteringen jag har hört var det just det som var den springande punkten. Men även vuxna skadas ju. Återigen för jag tror inte många läste länken: ”Enligt EFSA (2010) leder en ökning av mängden bly i blodet från 2,8 till 8,5 mikrogram till en förlust av IQ på 5 punkter" http://www.energi-miljo.se/2012/06/for-mycket-bly-i-tappvattenarmatur/.
Vi har en gräns på 20 mikrogram i kranvatten undrar hur smarta vi egentligen är
.
Asch så blev man indragen igen. Det verkar vara ett kärt ämne att diskutera så diskutera på alla som vill det. Det verkar vara något som folk vill och jag har ju fått svar på var jag kan få tag på en kulventil (Tack) och det där med galvanisk korrosion ska jag ta reda på. Kan försöka meddela här om ni är intresserade.
Ang blyfri mässing så talade jag med en kemist (tror han var det i varje fall) på boverket som sa att blyfria mässingskopplingar innehåller också bly i legeringen bara mindre. Hur mycket de innehåller och om det är av väsentlig betydelse kunde han inte svara på utan hänvisade till tillverkarna.
Jag har aldrig hört något om att rostfritt skulle vara skadligt... är du säker på din sak? Om ja så länka gärna till något som man kan läsa.
Det som skulle kunna ske rent teoretiskt om jag satte in en rostfri kulventil i mitt system av gammal mässing och koppar är att det blir galvanisk korrosion. Det skulle bla påverka de äldre mässingsdetaljer som man redan har i systemet men inte fäller så mycket. Den galvaniska korrosionen skulle kanske därmed göra att de äldre kopplingarna började läcka bly som ett såll. MEN det är bara spekulationer jag kan inte kemin för att veta om det i praktiken (eller i teorin, mina kemikunskaper är lite grumliga) är något som kan hända.
Det som uppmärksammats nyligen i media och jag även länkade till var att bly är neurologiskt skadligt för barn. Enligt den rapporteringen jag har hört var det just det som var den springande punkten. Men även vuxna skadas ju. Återigen för jag tror inte många läste länken: ”Enligt EFSA (2010) leder en ökning av mängden bly i blodet från 2,8 till 8,5 mikrogram till en förlust av IQ på 5 punkter" http://www.energi-miljo.se/2012/06/for-mycket-bly-i-tappvattenarmatur/.
Vi har en gräns på 20 mikrogram i kranvatten undrar hur smarta vi egentligen är
Asch så blev man indragen igen. Det verkar vara ett kärt ämne att diskutera så diskutera på alla som vill det. Det verkar vara något som folk vill och jag har ju fått svar på var jag kan få tag på en kulventil (Tack) och det där med galvanisk korrosion ska jag ta reda på. Kan försöka meddela här om ni är intresserade.
Redigerat:
Jag är inte så insatt att jag vågar säga vilka legeringar det rör sig om.
Jag kan bara referera till killen på gjuteriföreningen. Ska försöka få svar att vidarebefordra i morgon.
I dags läget får mässing (som jag däremot kan) innehålla upp till 2% bly.
0.5% räknas som blyfritt.
Kan fortsätta med att roa er med att mässing även innehåller arsenik.
Sov gott nu!
Jag kan bara referera till killen på gjuteriföreningen. Ska försöka få svar att vidarebefordra i morgon.
Sov gott nu!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Darth Peter, det är mycket intressant att höra om dina referenser till en kille på "gjuteriföreningen".Darth Peter skrev:Jag är inte så insatt att jag vågar säga vilka legeringar det rör sig om.
Sov gott nu!
Hoppas att du kan fortsätta att förse oss med fakta.
Men varför måste du göra det med denna otrevliga jargong?
Om du vill verka tuff/cool kan jag meddela: Det har motsatt verkan, du gör bara ett löjligt intryck.
Ser fram mot ny info om rosttröga stål och deras "läckage" av zink!
Det var inte min avsikt att vara cool. Uraäkta om det uppfattades så.
Det finns en lång artikel i branschtidningen "gjuteriet" som handlade om detta.
Ska leta fram den och ge er referanserna.
Det finns en lång artikel i branschtidningen "gjuteriet" som handlade om detta.
Ska leta fram den och ge er referanserna.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Förlåt?!KnockOnWood skrev:
Nu vet inte jag om ni två har något gammalt groll som bubblade över, men annars är väl just denna "cool/tuff" attityd _din_ paradgren KoW? Några exempel jag minns från hygglig närtid (<1mån):
http://www.byggahus.se/forum/kok/218509-nagon-som-testat-svart-stomme.html#post1795051
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/217601-fladdermusholkar-3.html#post1789398
http://www.byggahus.se/forum/badrum...eller-utan-gummilist-nertill.html#post1784041
Eller varför inte ditt inlägg #27 i denna tråd, där du så otroligt säkert vet att detta är hokus pokus att det är "din förbannande skyldighet" att dementera. I just denna fråga råkar vi dela uppfattning om ev. hälsorisker med bly, men redan jag tyckte jag var ganska nära att överträda §4.4.3 med mitt inlägg och min uppfattning är att du egentligen passerar den med ovanstående åsikt (men jag gillar inte riktigt de nya paragraferna som diskuterats tidigare*)
Jag kan leva med din attityd KoW (du gör ju en hel del nytta också), men skulle personligen uppskatta om du var lite ödmjukare mot andra (du vet stenar och glashus), Darth Peter har ju rätt i sak, dvs. att mässing ibland innehåller arsenik (tror det är ett sätt att göra mässing avzinkningshärdig, dvs. relevant i detta kontext). Om det görs i tappvatteninstallationer vet jag inte (jag är tveksam), och Inte heller detta är något jag personligen skulle orka bry mig om, men om TS nu är orolig är det väl bra att få all fakta på bordet.
* OT: Jo jag förstår att jag driver det lite lågt, och som det i regeldiskussionen uppkom har våra moderatorer utmärkt fingerspitzengefühl, men just detta är problemet med dessa regler, det är alltid en tolkningsfråga, och jag tycker det är fullt möjligt att tolka ditt inlägg som ett övertramp (även om jag inte tycker man borde göra det)
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Till TS: Om jag fattar det rätt är frågan som återstår huruvida det kan uppkomma galvanisk korrorsion för att du stoppar in RF i systemet. Jag kan inte ge dig ett klart svar, men grundläget är att man vill ha den oädlaste metallen först i kedjan, när det gäller stål vs. mässing (mer vanlig kombo) brukar man rekommendera att inte föregå stålrören med mässing (men stål före mässing är ok), eller mer generellt: den oädlaste metallen tidigast i flödet (så länge det gäller syrehaltigt vatten, exv. tappvatten).
Om detta har någon praktisk betydelse när det är RF och mässing vet jag inte, men en sak jag funderar på: är inte kulan i en (mässings-)kulventil generellt av RF? Om man kombinerar det så ofta gissar jag att det inte är ett problem.
Denna skrift har jag kollat i vid något tillfälle, inte specifikt för tappvatten men det finns en del intressant i den:
http://www.nordicbrass.se/LinkClick.aspx?fileticket=lqxlBsM+D9E=&tabid=73&mid=409&language=sv-SE
/U
Om detta har någon praktisk betydelse när det är RF och mässing vet jag inte, men en sak jag funderar på: är inte kulan i en (mässings-)kulventil generellt av RF? Om man kombinerar det så ofta gissar jag att det inte är ett problem.
Denna skrift har jag kollat i vid något tillfälle, inte specifikt för tappvatten men det finns en del intressant i den:
http://www.nordicbrass.se/LinkClick.aspx?fileticket=lqxlBsM+D9E=&tabid=73&mid=409&language=sv-SE
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Googlade lite och ramlade på denna:
http://www.damstahl.com/Files/Bille...nvisningar/rostfritt_pressfittings_system.pdf
Sidan 2, första stycket under rubriken "korrosionshållfasthet för rostfritt stål", det verkar ganska lugnt för dig (givet att man kan lita på Dahmstahl som man ju kan ana är något partiska när det gäller förträffligheten med RF, men jag tror nog de har rent mjöl i påsen
)
/U
EDIT: http://www2.hh.se/staff/goni/bygg/K...steknik-I/Mapress_montageanvisning_2006SE.pdf punkt 5.3 minst 50mm icke ledande material vid kombination med galvat, annars funkar direktkonstakt (med deras kvalitet på RF, sannolikt funkar det med allt som är gjort för tappvatten)
http://www.damstahl.com/Files/Bille...nvisningar/rostfritt_pressfittings_system.pdf
Sidan 2, första stycket under rubriken "korrosionshållfasthet för rostfritt stål", det verkar ganska lugnt för dig (givet att man kan lita på Dahmstahl som man ju kan ana är något partiska när det gäller förträffligheten med RF, men jag tror nog de har rent mjöl i påsen
/U
EDIT: http://www2.hh.se/staff/goni/bygg/K...steknik-I/Mapress_montageanvisning_2006SE.pdf punkt 5.3 minst 50mm icke ledande material vid kombination med galvat, annars funkar direktkonstakt (med deras kvalitet på RF, sannolikt funkar det med allt som är gjort för tappvatten)
Redigerat: