Tjena

Ska beställa duschdörrar och funderar på dessa http://www.badshop.se/p/badrum/duschar/duschhorn/horndusch-svedbergs-entr-halvrund-100x100.html

Verkar ju bra att de har släplist i gummi nertill som sluter tätt mot golvet och inget vatten smiter ut.
Tänker jag rätt eller är detta störande och något som kommer lossna och gå sönder med tiden?
Dörrar utan tätlist nertill måste väl läcka ut vatten på golvet?

Jag avskyr badrum som kräver golvskrapa och försöker slippa det. =)

För och nackdelar med duschdörrar?

T
Det är ju beroende på hur bra fall du har på golvet.

Bra fall = skippa släplisterna då dom ändå bara samlar smuts.

Dåligt fall = då hjälper släplisterna till att hålla vattnet inne men inte allt.

Duschdörrar är ett stänkstydd alltså ingen garanti på att allt vatten ska stanna kvar innanför dörrarna,

Moderna duschdörrar har ett "genialt" lyftgångjärn, som sänker ner dörren precis i stängläget och lyfter den när dörren fälls ut eller in. Så det blir inte mycket släp mot golvet.

Och när dörrarna är i "viloläge" infällda är det ca en centimeter från plastlisten ned till golvet.
Ingen dammfälla där inte.

• Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ingen dammfälla där inte.
Jag tror tank77 menade att plastlisterna blir lätt sunkiga och att det är ett till ställe man måste hålla rent på, därför skippa dem om fallet tillåter. Och jag håller med.

Drömhus2012 skrev:
Jag tror tank77 menade att plastlisterna blir lätt sunkiga och att det är ett till ställe man måste hålla rent på, därför skippa dem om fallet tillåter. Och jag håller med.
De blir rena när man duschar :cool:

Men det är väl bara att prova. Listerna brukar vara enkla att ta av och sätta tillbaka.
Eller ta av den ena och gör en jämförande studie :)

KnockOnWood skrev:

Men det är väl bara att prova. Listerna brukar vara enkla att ta av och sätta tillbaka.
Eller ta av den ena och gör en jämförande studie :)
Ohly kan kanske ställa upp som testperson så att vi kan få fotobevis på vad som är bäst:)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nu vet jag ju inte om du skojar, men problemet är ju prcis det motsatta. De blir skitiga när man duschar. Allt snusk rinner ner och fastnar mellan glas och list och snart har man kalkavlagringar hårda som tandsten med allsköns smuts och gegg ingjutet i.

Nyfniken skrev:
Nu vet jag ju inte om du skojar, men problemet är ju prcis det motsatta. De blir skitiga när man duschar. Allt snusk rinner ner och fastnar mellan glas och list och snart har man kalkavlagringar hårda som tandsten med allsköns smuts och gegg ingjutet i.
Klart att jag raljerar lite grand. Men plastlisterna blir inte skitigare än något annat.
Glasdörrarna blir lite fula av tvålrester, och när man gör rent dem två gånger om året blir plastlisterna också rena.

Det låter snarare som du har problem med vattenkvalitén. Eller dörrkvalitén.
Kanske du skulle ta tag i det!

Minns ni den gamla Dilbert-klassikern :)
21175.strip.gif

http://dilbert.com/strips/comic/1995-11-24/

• Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Vi hade släplister och lyftgångjärn i vårt förra badrum och de blev med tiden ganska smutsiga av tvålrester och allmänt mög. Efter tre år gick de sönder genom att släpkanten lossnade från delen som klämmer fast på dörren. Vi saknade dem inte.
Såg nya sådana lister av universalmodell på något av byggvaruhusen.

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
Fred - ditt scenario var precis det jag trodder skulle drabba mig. Då skiter jag nog fasen i listerna och ser till att fixa ett riktigt bra fall i duschhörnet.

F Fred vom Jupiter skrev:
Vi hade släplister och lyftgångjärn i vårt förra badrum och de blev med tiden ganska smutsiga av tvålrester och allmänt mög. Efter tre år gick de sönder genom att släpkanten lossnade från delen som klämmer fast på dörren. Vi saknade dem inte.
Såg nya sådana lister av universalmodell på något av byggvaruhusen.
Av egen erfarenhet vet jag att det blir kalk och allt annat möjligt men mest kalk fastän vi har mjukvatten. Men städar man sällan blir set så. Å andra sidan brikar går bort det rätt lätt. Och man kan använda citron, vinäger, mm vid behov. Jag brukar fixa det med vatten och borste bara, disk eller annan borste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.